Gå til innhold
Arkivverket

[#29053] Oppklaring vedrørende Gaute Eriksson Galtungs ektefelle Ingegerd.


Gjest Rigmor  Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei :)Riksråd og ridder Gaute Eriksson Galtung skal iflg. Wilhelmine Brandt 'Slækten Benkestok' s.16 anetavle ha vært gift med bl.a Ingegerd, Datter af Merete Ulfsdatter, Datter af den hellige Birgitta og Ulf Gudmarssøn.Jeg henger ikke helt med her. Hellige Birgitta hadde 4 døtre og 4 sønner, men ingen datter ved navn Merete!? Her må det da være en feil. Kan noen hjelpe meg med en oppklaring her? *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Joda, den hellige Birgitta hadde en datter Merete, på svensk oftest stavet Märta. (Originalkildene fra samtiden inneholder oftere 'e' enn 'ä'.) Standardreferansen idag er Jarl Gallén: Ulåsaätten, Äldre svenska frälsesläkter I (Stockholm 1957-89), s. 91-95.Om Meretes (Märtas) barn, bl a Ingrid, gift med herr Gaute Eriksson, se Hans Gillingstam: Bengt Hafridssons ätt, Äldre svenska frälsesläkter I, s. 115-119.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Tusen takk til dere begge:)Jeg leste gjennom innleggene det ble henvist til. Mye interessant.Så får vi se om jeg har fattet dette riktig.Märta/Merete er altså en og samme person.Hun var da gift med Sigvard Ribbing og med Knut Algotsson som hun fikk datteren Ingegerd med. Ingegerd ble gift med Gaute Eriksson Galtung.Jeg synes ikke jeg gjør stort annet enn å lese og lese jeg, og nå må jeg sørge for enda mere lesestoff forstår jeg. Tusen takk for henvisningen.Jeg gjorde forøvrig en forespørsel til svensk slektsforskerforening angående Elgenstierna, men prisen på 5700,-kr syntes jeg ble i drøyeste laget.Takk for at dere er til og er villige til å hjelpe når man stanger hodet i veggen.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nei, du gjengir feil.Jeg skrev at Meretes (Märtas) datter INGRID var gift Gaute Eriksson (Galtung). Ingrids søster Ingegjerd (ca 1356-1412) ble abbedisse i Vadstena og forble ugift.prisen du oppgav for Elgenstierna er billig, etter mitt skjønn. Det dreier seg tross alt om svenske kroner inkl moms. Trekk fra momsen og juster etter valutakursen, så vil du finne ut at hver av de ni tjukke innbundne bøkene har en behagelig lav gjennomsnittspris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Takk igjen Tore :)Jeg får vel bruke unnskyldningen om at det ble litt sent på kvelden for meg når jeg ikke fikk med meg at det var Ingrid du skrev, og ikke Ingegerd.Men, som jeg skrev i mitt første innlegg står det på nevnte anetavle atGaute Eriksen Galtung, Rigsraad og Ridder 1360- 1412, til Stedje og Hatteberg m.m., gav 1412 sin Søsterdatter Sigrid Kane Hatteberg.Gift med* INGEGERD, Datter af Merete (Märta)Ulfsdatter, Datter af den hellige Birgitta og Ulf Gudmarssøn. Gautes 2 ektefelle * Margrethe RømerDet må jo være skrevet feil i boken da. Når det gjelder bøkene jeg har fått tilbud om, får jeg vel tygge litt mer på det en stund. Jeg ønsker meg de veldig, så det ender vel opp med kjøp.*Smil* fra Rigmor i påskesola i Drøbak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ja, jeg ser at det er mye feil i den slektsboka du har fått tak i. Har boka noen tittel og forfatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei Tore :)Mottok nylig i fødselsdagspresang Slægten Benkestok av Wilhelmine Brandt, Damms antikvariat (Clas Nyegaard) Oslo 1997.Det er jo trist hvis den inneholder så mye feil, da denne boken lenge hadde vært på ønskelisten.*Smil* fra Rigmor i påskesola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Den inneholder mye riktig også. Menn legg merke til at f eks Gaute Eriksson aldri førte slektsnavnet Galtung og at kvinner ikke førte slektsnavn i middelalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Takk for informasjonen Tore.Ja, i boka står han oppført som Gaute Eriksen Galtung. Sønn av Erik Galtung. Da medfører det vel heller ikke riktighet at disse som står oppført i boka med slektsnavnet Kane og Smør skal skrives slik. Her finner jeg Elline Kane datter av Nicolas Kane. Hun burde jo da vært skrevet Elline Nicolasdatter.Så er det Botilda og Inga Smør, som da burde ha vært skrevet Botilda Svalesdatter og Inga Svalesdatter, som døtre av Svale Jonsen Smør gift med Sigrid Gunnarsdatter Kane. (Svale Jonsen og Sigrid Gunnarsdatter)Så lærte jeg noe nytt idag også! Supert.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei ! - Etter det jeg har forstått, så var den Ingegjerd Knutsdr., som blev abedisse i Vadstena fra Knuts 1. ektesk. m. Ingegjerd Magnusdr. og da kun halsvsøster av Ingrid Knutsdr. g.m. Gaute Eriksson.-- Ingrid Knutsdr., g.m. Gaute har også vært lansert i NST som en Sigvidsdr., fra Mærtas 1. ektesk. m. Sigvid Ribbing, men dette er vel forkastet. - Tja ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei Alv :)Ja, ikke vet jeg, men det er jo da håp om at noen kanskje vet, og kan oppklare det? Jeg liker ihvertfall å få det korrekt. Er jeg i tvil lar jeg heller være å føre inn noe.Nå er side 16 i boka jeg fikk rettet opp, med takk til de som vet bedre enn jeg.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.