Gå til innhold
Arkivverket

[#29057] Påskenøtt!! Peter Wessel Tordenskjold`s aner


Gjest Solveig W.I
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig W.I

Hei! Er det noen som sitter med opplysninger om Peter Wessel Tordenskjolds Slekt? Vet jeg er i slekt et sted,men vet ikke hvorSol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er skrevet en liten bok om denne slekten, men jeg kan ikke finne hva den heter nå. Ellers skulle det ikke by på problemer med å finne slekten.Det er litt vanskelig å hjelpe deg når du ikke sier navnet på personen eller når han/hun levde som skal tilhøre slekten Wessel.Tordenskjold skal ha vært barn nr. 14 av Jan Wessel f.11/3 1646 Bergen - 1716. Rådmann og kjøpmann i Trondheim. Jan ble gift ca. 1671 med Maren Schøller f.17/4 1656 Trondh. - 1742. Dt. av Christopher Eilersen Schøller, handelsm. i Trondh. og Karen Nielsdt. Brynie. Jan og Maren skal ha fått minst 14 barn.Her er noen av barna: Karen W. + ca. 1756/-- Christopher W. 1674-1754, sogneprest til Bjørnør, 1g. 1714 Helene Fredrikke Bredal 1692-26/2 1714.- 2.g 1723 Karen Bie, dt. av kjøpmann Niels Bie i Trondheim. Christopher og Karen fikk 3 barn, hvorav Maren Sebine W. 1725-1809 gm. sogneprest Johan J. Støren 1715-1792/---Eiler Wessel 1680-1740, etterfulgte svogeren som sogneprest til Ørlandet, 1 sønn/---Anne Cathrine W. 1689-, gm. Jens Glisberg + 1722, sogneprest til Ørlandet, 3 barn/----Peder W. 28/10 1691 Trondh.-12/11 1720 Hannover/---Ole W. + langfredag 12/4 1748, sogneprest til Vestby/---1 sønn, navn ukjent.Jan W. var sønn av Henrik Jansen W, +ca. 1682. Av Hollandsk herkomst. Kjøpmann og eligert borger av Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her i debattforumet er det vanleg at ein gjev opp fullt namn når ein spør. Elles får ein normalt ikkje svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Så vidt jeg erindrer heter boken:'Den norske familie Wessel'. Jeg har notert følgende om etterkommerne. Jan Wessel, født 0 ___ 1580 i av hollandsk herkomst. Han giftet seg med #ukjent. Jan døde 0 ___ 1650 i Bergen,Hordaland. Barn: 2. i Henrich Jansen Wessel født 0 ___ 1610.2. Generasjon2. Henrich Jansen Wessel, født 0 ___ 1610 i Bergen,Hordaland. Han giftet seg med Hermichen Jansdatter Storch, født 0 ___ 1620 i Amsterdam, Holland, død 30 Nov 1694 i Bergen,Hordaland. Henrich døde 0 ___ 1682 i Bergen,Hordaland. Barn: 3. i Gjertrud Henrichsdatter Wessel født 0 ___ 1645. 4. ii Jan (Johan) Wessel født 11 Mar 1646.3. Generasjon3. Gjertrud Henrichsdatter Wessel, født 0 ___ 1645 i Bergen,Hordaland. Hun giftet seg (1) 8 jun 1677 i Domkirken,Bergen med Henrich Henrichsen Ravert, født 0 ___ 1655 i Trondheim,Trøndelag, (sønn av Henrich Ravert og Eline Henrichsdatter Sommerschiel) død 0 ___ 1732 i Bergen,Hordaland, gravlagt 27 feb 1732 i Bergen Domkirke,Bergen. Hun giftet seg (2) ca 1660, med Henrik Dreyer, født ukjent i ukjent sted, (sønn av Christian Dreyer og Tryche Dinesdatter) død 0 ___ 1676 i Bergen,Hordaland. Hun giftet seg (3) med Henrik Schlytter, født ukjent i Flode,Brandenburg, død ukjent i Bergen,Hordaland. Gjertrud døde 19 nov 1726 i Bergen,Hordaland, gravlagt 14 mai 1727 i Bergen Domkirke,Bergen. Barn med Henrich Henrichsen Ravert: i Elen Kristine Henrichsdatter Ravert, født etter 1677 i Bergen,Hordaland. Hun giftet seg med Iver Nathanaelsen Melbo, født 0 ___ 1672 på Stord,Hordaland, (sønn av Nathanael Madssøn Melbo og Sara Iversdotter Gram) død 0 ___ 1740 på Finnås,Bømlo,Hordaland, gravlagt 11 Mai 1740 på Finnås,Bømlo,Hordaland. Elen døde 0 ___ 1769 på Finnås,Bømlo,Hordaland. ii Henrich Henrichsen Ravert. Han giftet seg med Christine Jansdotter Seehuusen, født 0 ___ 1678, (datter av John Hansen Seehuusen og Dirichia Engelmans) død 0 ___ 1718 i Bergen,Hordaland. Henrich døde 0 ___ 1714 i Bergen,Hordaland. Barn: iii Hans Hansen Dreyer, født 0 ___ 1676 i Bergen,Hordaland. Han giftet seg med Stinche Bringmand, født 0 ___ 1675, død 0 ___ 1746 i Bergen,Hordaland. Hans døde 0 ___ 1746 i Bergen,Hordaland.4. Jan (Johan) Wessel, født 11 Mar 1646 i Bergen,Hordaland. Han giftet seg med Maren Christoffersdotter Schøller, født 17 Apr 1656 i Trondheim,Sør-Trøndelag, død 0 ___ 1742, gravlagt 3 okt 1742 i Vår Frues kirke,Trondheim. Jan døde 0 Jul 1716 i Trondheim,Trøndelag, gravlagt 3 aug 1716 i Vår Frues kirke,Trondheim. Barn: i Karen Wessel, født 0 ___ 1685. Hun giftet seg med Knud Bruun, født 0 ___ 1675, død 0 ___ 1735 i Trondheim,Trøndelag. Karen døde 0 ___ 1756.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig W.I

En stor takk til dere begge for mye informasjon. Jeg tror jeg skal klare å finne linken til min familie.Sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig W.I

Takk for tipset Hans!Har funnet ut at mine aner begynner ved Sogneprest Peter Johan Arnet f.1740 som var gift med Henmichen wessel Jacobsdtr. Tordenskiold.f.1743 g.2.gang Er det noen som kan hjelpe meg videre tilbake til Peter Wessel Tordenskjold?Sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Johnsson

Solveig.Om jag inte minns alldeles fel:Hermichen Wessel Jacobsdatters moder hette också:Hermichen Wessel som var gift med Jacob Hansen.Hennes moder var:Karen Wessel som var broder med Peter Wessel Tordenskjold.Peters syskon var många. Minst 15 st. Mvh Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Se også: Skandinavisk Historisk Magasin nr.11 - 1995. ISSN nr. 0805-1372.Der finner du endel om nærmeste slekta til Tordenskjold. Bl.a. fødselsdatoer for søsknene hans, samt foreldrenes fødselsdatoer og besteforeldrenes navn. Alt sakset fra farens bibel.Noe etterslekt etter sjøhelten er ikke ført opp. Det antydes at han mulig hadde en sønnesønn med navn Christian Wilhelm Wessel (1752-1842), som var mølleeier i Moss. (Heller merkelig om ikke denne helten hadde etterkommere. Men slikt blir bare spekulasjoner. Jeg har aldri undersøkt denne slekta, og har derfor heller ikke kjennskap til eventuelle etterkommere).Dette magasinet er sikkert ikke vanskelig å få på fjernlån. Ellers tar artikkelen kun litt over 5 A4 sider, så kopi er lett å skaffe.OBS! - OBS! Stol ikke på alle de anelinjer som er trukket fra Tordenskjold's besteforeldre når du kommer langt bakover.Det fortelles og at fra Kongsberg stammer en slekt Wessel. Men denne slekta stammer fra en innvandret hollender Wedzel Jacobsøn, som var huseier i Holmestrand. Nå er det jo 10 år siden dette magasinet ble utgitt, nyere gransking er mulig kommet noe lengre. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har boka TORDENSKIOLD av Per Eilstrup, med innledning ved Svein Molaug og oversatt til norsk ved orlogskaptein Jon Rustung Hegland. Boka er gjennomillustrert, og en 'godbit' for den som er interessert i Tordenskjold (jeg kjøpte den i 1971).Jeg ser at Simon Ellefsen (som det vises til over her), fører opp 18 barn. Det heter jo i sangen 'døtre seks og sønner tolv, men kun en blev Tordenskjold'.I nevnte bok står: 'I familien Wessels bibel har rådmannen innført fru Marens 17 barnefødsler' (bibelen er avbildet). Det står også: 'Jan og Maren Wessel hadde før Peter kom til verden oppdradd ni sønner og fire døtre - senere oppdrog de to sønner, en datter og en stedatter'.Dette ville gitt 17 barn + 1 stedatter. Jeg ser at Simon Ellefsen fører opp som siste barn (nr 18) en navneløs og dødfødt datter f 1697, så da må det vel kunne sies at 'døtre seks og sønner tolv' er riktig - nesten uansett hvordan man ser på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Solveig W.IJeg synes du nå skal gjøre alvor av å skrive ditt FULLE navn! I dette forum skal man ikke være anonym - har du sett noen som er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du bør skrive det inn i navnefeltet neste gang du legger inn et nytt tema eller innlegg.Hilsen Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Solveig!Jeg ser nå at informasjonen fra DA, når man klikker på Legg inn tema eller Legg inn innlegg er mangelfull! Derfor er du unnskyldt. Man bør få informasjon om hvordan man skal forholde seg i et debattforum som dette. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Det står vel ingen steder at man skal oppgi fullt navn, hverken på siden man får opp når man skal legge til et nytt innlegg eller på forsiden til debattforaene Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Med andre ord kan det virke som om informasjonen man får når man skal legge inn nytt tema ikke er mangelfull, siden det heller ingen andre steder i DA kommer frem at man skal oppgi fullt navn.Om man skal ha med fullt navn eller ikke, blir imidlertid et annet spørsmål, og bør kanskje tas opp i egen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig W.I

Hei! Litt av en debatt. Hva om jeg f.eks. het Kari Hansen,som er et navn mange i Norge har.Hadde dere da forlangt personnummer?sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig W.I

Jeg har funnet ut ved hjelp fra dere alle at mine aner stammer fra Hermichen Wessel Jacobsdatter Thode f.1737 Død 17.mars 1815 Hun var gift 1.gang med sogneprest Ludvig Fredrik Broch. Er det noen som vet om de hadde noen barn? Hun var gift 2.gang med Peter Johan Arnet og de har 3 døttre.Sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Et lite spørsmål, da Tordenskjolds slekt sikkert er av intr. for mange:Kommer du tilbake til sjøhelten Tordenskjold's slekt?Eller har du funnet tilbake til 'Kongsberglinja'. Den der utgår fra den hollandske innflytteren Wedsel Jacobssøn, huseier i Holmestrand. Han skulle bl.a. hatt en sønn Jacob Wesselsøn Eid (1696-1762).Vet ikke stort mer om denne grenen, enn dette jeg her har funnet i Skandinavisk Historisk Magasin. Vet bare at enkelte har ment de var i slekt med Tordenskjold, men ikke tenkt over at det også fantes andre slekter med navnet Wessel (Wedzel). Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.