Gå til innhold
Arkivverket

[#29063] Engebret Engebretsen, formann for Pudrette, Kristiania.


Gjest Rasmus Lange
 Del

Recommended Posts

Gjest Rasmus Lange

Prøver å finne opphavet til følgende ektepar; Engebret Engebretsen, ifølge folketelling 1875 og 1900 er han født 1835/36 i Nes. 1875 er han formann for Pudrette og bor i Stolmakergata, Kristiania. Pudrette, noen som vet hva dette er for noe, har prøvd å søke på nettet uten å finne annet enn at det har med gjødsel å gjøre.?? 1900 er han kullhandler i Pilestredet 17, hvor de også bor. Han var gift med Johanne Engebretsen, ifølge folketelling var hun født 1834/35 i Ås.De hadde 4 barn; 1. Kristian Engebretsen, f. 1860 i Nes, 2. Johan Johansen, f. 1865 i Vestby, 3. Thomas Hagbarth Marthinsen, f. 1870 i Kristiania, 4. Hjalmar Engebretsen, f. 1876 i Kristiania. Hvorfor har barna så forskjellige etternavn? Har ikke kunnet finne noen av dem i kirkebøkene for de steder som er nevnt som fødesteder. Kan heller ikke finne familien i folketelling for 1865 selv om jeg har prøvd alle tenkelige/utenkelige skrivemåter av Engebret/Ingebret/Embret etc..Er det en vennlig sjel som kan hjelpe meg et skritt videre med disse?Mvh Rasmus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Rasmus Lange

Prøver igjen for å se om noen kan hjelpe. Har nå fått vite hva Pudrette var, men det hjalp ikke på det største problemet, som er at jeg ikke har klart å finne disse i folketellingen for 1865, har prøvd alle tenkelige/utenkelige skrivemåter av navnene.1875 sier at han er født i Næs, har prøvd å finne ham i Akershus, uten hell, Nes/Næs finnes jo flere steder hva gjør jeg.Hvorfor har barna forskjellige etternavn, noen som har en logisk forklaring på dette.Hjelp, jeg har gått fullstendig i stå.mvh Rasmus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei RasmusNei her var det ikke lett å finne noe, men det kan jo tenkes at disse har vært gift på hver sin kant før, og hatt med seg noen barn inn i ekteskapet.Jeg fant en Engebret med sønn Christian i Nes på Romerike FT1865. Jeg ser at Engebret har et annet etternavn, men det er jo lett å skifte.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60236&gardpostnr=1322&personpostnr=7436&merk=7436#ovre>LenkeDette KAN være et spor.Jeg fant også en Johanne født i Ås med sønn Johan i FT1865 for Vestby som er gift, men skilsmisser var jo ikke uvanlige da heller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!I avskrifter av kirkebøker for Nes, Akershus finner jegEngebreth født 24.1. og døpt 28.2.1836 - foreldre Engebreth Erlandsen Folvell-eie og Anne Olsdatter. (Faddere: Helle Larsen og kone, Engebreth Amundsen, Ole Engebrethsen og Kari Olsdatter alle fra Folvell).I Nes bygdebok - bind V - under gården Folvell finner jeg på side 60-61 husmannsplassen Ellingsrud:Engebret Erlandsen (1794-1857) ble 1816 gift med Anne OlsdatterBarn: Ole 1816 - Karen Andrea 1818 - Berthe Maria 1821 - Kristen 1823 - Marthea 1825-27 - Elen Martine 1828 - Engebret 1828-28 - Engebret 1830-35 - Engebret 1836 (trolig den du er på jakt etter)Engebret Erlandsen ble 2. gang gift med Maren Hansdatter fra Folvell-eie, hette det, men født i Ullensaker i 1816.Barn: Inger Marie 1841 - Anton 1847 - Karoline 1851 - Maren 1855 Engebret Erlandsen er sønn av den forrige husmannen på Ellingsrud: Erland Olsen (ca 1750-1836) gift 1785 med Kari Eriksdatter.Dersom jeg har funnet rett person, kan jeg kanskje hjelpe med flere aner.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rasmus Lange

Hei,Ja jeg har selv vært inne på mulighetene for at de begge har vært gift på hver sin kant før. Men selv det synes ikke å gi utbytte.Har også funnet en annen Engebret døpt i Nes, Enegberet Engebretsen som blir døpt 26.12.1835, med foreldre Ingebret Evensen og Anne Torsdatter. Så da har jeg to valgmulighter på foreldre til Engebret, problemene bare øker.Skulle ønske at det var mulig å finne han og familien i 1865 først, før jeg går videre i historiens jungel.Rasmus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Pudrett var ikke bare det som var i do kommen. Gatesop, hageavfall var innblandet før det ble levert som jordforbedring/gjødsel. Husker fra mine guttedager det kom på jernbanevogner til mitt hjemsted hvor det var gartneri. Her var det mye rart å finne i lasten. Kjøkkenservise var godt reprensentert, til og med en fin gullring ble funnet i lasten. Har også sett at kjørekaren som tømte kommene ble titulert som rakkern. Hilse Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.