Gå til innhold
Arkivverket

[#29065] Britta Kajsa og Anna Sofia Jansdatter


Gjest Odd Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Martinsen

Disse to unge damene flyttet fra Gesäter i Sverige til Østfold i 1889. Britta Kajsa f. 02.09.1872 kom til Halden 10.10.1889 Anna Sofia f. 04.12.1870 kom til Fredrikshald 23.10.1889. Britta Kajsa dukket seinere opp i Borge. Hun flyttet 10.10.1891 til Hystad i Borge. Kilde: Kirkebok Borge 1890 side 346, nr. 23 Har jaktet i flere år uten resultat, håper derfor på noen tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Odd Martinsen

Far var: Jan Magnus Berg Johanneson født 6/9-1844 i Bräken ,Gesäter i Älvsborg län. Mor var Johanna Svensdotter født 21/1-1841 i Lerdal, Gesäter. Farens foreldre var: Johannes Jansson f. 20/8-1821i Gesäter og døde på Berg i Gesäter 16/9-1881 gift med Kristina Jonsdotter f. 39/5-1824 i Råggärd. Håper dette kan være til din hjelp.Odd M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Martinsen

Anna Sofia kom til Fredrikshald 23/1 -1889, hun må jo da ha blitt gift med en svenske. Derimot så har Karin Solberg barnebarn av Britta Kajsa kaldt Betzy fortalt at de hadde en tante Sofie. Hun var visstnok gift med Jacob Nilsen Nysted og de hadde en datter Else. Garantien for at dette er riktig må være fødselsprotokollen for deres barn. Britta Kajsas barn. Johan født på Onsøy 9/4-1899 Ester født I Glemminge Anna Sofias barn. Else født i Glemminge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne.A. Ludvigsen

Hei Dette var vanskelig,men jeg har bare noen tanker. Britta Kajsa bodde på Weum Søndre. På Weum nordre bor en Nils Larsen gift med Gunhild Marie, dette er 1900 tellingen. I 1865 tellingen bor de på Nysted i Glemmen. Kan dette være foreldre til denne Jacob Nilsen jeg ikke finner? Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Martinsen

Hei igjen Hanne. Takker for din interesse for vårt problem. Jeg mener å ha hørt at Jacob Nilsen bodde på N. Weum, men er ikke sikker. Jeg har bestilt mikrofilmrull fra Glemminge,(men det tar tid da de er utlånt for tiden) Det er vel ingen annen løsning å finne om mødrenes navn ved fødselen er riktig. Har du en annen løsning/tips så er jeg takknemlig for det.Med sommerhilsen fra Odd M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Denne Sofie i Borge har en stor forskjell på fødselsår fra din Anna Sofia. Kan det være den riktige? Så dette litt sent. Fødselsår i tellinger har ikke all verdens troverdighet, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Martinsen

Tvilen øker desverre om vi har funnet disse jentene.. Anna Sofia Jansdatter ble født 4/12-1870 og kom til Fredrikshald ugift 23/10-1889. Senne Sofie som er funnet er født i 1877.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Tar med dette.Jacob Nilsen på Nysted Nordre Veum, foreldre:Nils Larsen f 1833, død 1918, sønn av Lars Hansen Spetalbråten (senere kalt Spetalåsen), gift med Gunhild Marie Paulsdatter f ca 1835 i Tune, død 1925. Nils kjøpte gården i 1864 (ca) for 550 spdl.Lenke Barn: Severin, Eline, Herman, JACOB, Kaja Mathilde, Augusta Marensius (gift med Anette Marie Kristensen Dammyr) og Oskar (død som barn).Før Nils kom til Nysted, hadde han bodd på Gretteland i Tune. På Nysted hadde han det uhell at uthusene brant ned for ham i 1871. I 1905 leide han bort sin del av Langemyr til Glemmen Torvstrølag for 50 år. Gården solgte han 1910 for kr. 1260,- og føderåd, til datteren:Kaja Nilsdatter f. 1871 død 1854. Hun hadde en tid ansvaret for hele gården alene, selv plankekjøring til byen greide hun. I 1951 solgte hun for kr. 14 000 og føderåd til dattersønnen.Alt hentet fra Glemmen Bygdebok av Elsa Thowsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne.A. Ludvigsen

Hei igjenJeg fant dette i manntallet 1913. Men det stemmer jo ikke helt med navnet til Sofie eller fødtsels dato. Hvor har du fødtselsdatoen fra?Torp Nilsen Jakob Nysted 1868 Værksarb. Torpeberget Torp Nilsen Marie Sofie 1877 Sistnevntes hustru Torpeberget Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Martinsen

Jeg har 2 forskjellige utskrifter, hvor disse datoene står, bl.a. min kones mormor, noen av datoene er sjekket med svenske kirkebøker. Dette er hennes brors barn. Likeledes utskrift om disse jentenes bror Johan August Berg som ved 1900 f,tellingen bodde nr. 4596 på i Skjeberg på gården Skjeberg 12 gnr. under 140, bnr. 1, Har utskrift med denne hele slekta hvor datoene stemmer. Disse er kontaktet men de har ingen opplysninger om disse to jentene. Jeg er rimelig sikker på datoene stemmer. Odd M er riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.