Gå til innhold
Arkivverket

[#29074] Peder Olsen Parelius res.kap Hittra ca 1706


Gjest Liv Birgit Løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei!Peder Olssen Parelius Stilling: Resid. Capellan til Hittra ca. 1706. Er det noen som kjenner hans hustru og barn.MVHLiv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei Grete! Tusen takk for svar. Ingen av referansene gir noe svar på mitt spørsmål. Bernt-Henrik Berg skriver imidlertid i sitt innlegg om slekten Parelius: Det byr på problemer å få en sikker dokumentasjon på Gjertrud Christines faderlige opphav. Ved dåpen av sønnen Mogens, 16.03.1737 er morens navn og patronym ikke nevnt. Fadderne var: 1.Major Arnfeldt, 2.fenrik Klein, 3.Frantz Henrik Schade Parelius, 4. Madam Parelius, 5. Johanna salige Her Peders, og 6. Kristiana Augusta Parelius.Fadder nr.5 Johanna salige Hr. Peders. Det store spennende spørsmålet er om Johanna er Peder Olsen Parelius sin enke. Hvis så er jeg kommet et hakk videre. Er det noen som vet noe mer om denne saken.Med vennlig hilsen Liv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Erlandsens bok om Geistligheten i Trondheim stift finnes her i Digitalarkivet: Lenke (s. 233). Nå kaller han riktignok faren for Ole Jørgensen, men det er feil. Peders far, sogneprest i Sparbu, hette Ole Jensen og var sønn av Jens Parelius i Stjørdal. Jfr. Svein Tore Dahls bok om Geistligheten i Nord- og Midt-Norge, s. 129-130.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei !Takk for svar, Grethe og Randi. Jeg har sett i Erlandsen og alle heftene til norsk slektshistorisk tidskrift. Parelius omtales ofte, men Peder Olsen Parelius og hans familie har visst ingen brydd seg om. Det finnes vel neppe noe skifte etter ham? Hvem er den Johanna enke etter Hr. Peder som er dåpsvitne se innlegg 4. Kan det være Peder Olsen Parelius det her er snakk om?MVHLiv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I FS/IGI – som alltid bør sjekkes – finner jeg en Peder Eriksen Parelius, f.ca. 1660 i Stjørdal, d. 24.3.1716, sønn av Erik Jensen Parelius. Denne Peder skal ha inngått ekteskap i 1700 med Johanne Cathrine Drejer. Men disse opplysningene behøver nødvendigvis (siden det er FS) ikke å stemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.