Gå til innhold
Arkivverket

[#29080] Israel Eliassen Skonseng-Rana,Nordland


Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

Med henvisning til diskusjon 27253: Berthe Haagensdatter f ca 1736 i Rana, innlegg nr. 10, vil jeg få starte en ny diskusjon om Israel Eliassen.Kjenner noen til om Israel Eliassen Skonseng(trolig født på Aaenget) hadde noen barn?Israel var 60 år i 1701 og var da bruker på Skonseng, han hadde på omtrent samme tid en navnebror Israel Eliassen som ble bruker på Nergrubben.Med henvisning til navnebruk og faddere, lurer jeg på om Kirsti Israelsdatter og Maren Israelsdatter kan være hans barn?Maren Israelsdatter var født rundt 1676 og ble gift med Israel Jonsen som ble bruker på Gåstjønnli og Kinderkeis, hvor han kom fra vet jeg ikke.Kirsti var født rundt 1688 og ble gift med Anders Andersen Berg (Langfjell). Anders Andersen hadde mange barn og kom fra ukjent sted, kanskje Villen og ble bruker av gården Berg.Kan disse to være søstre og døtre av Israel Eliassen Skonseng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Vil bare føye til at Ola Israelsen Skonseng som døde i ca 1711 var sannsynlig sønn av Israel Eliassen Skonseng. Ola var gift med Eli Østensdatter fra Granfjellet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Når det gjelder barna til Israel Eliassen, så har jeg funnet alle som døpt med untak av to. Jeg mangler Dorthe og Marithe. Jeg har imidlertid funnet følgende dåp; 5 søndag etter trinitalis i 1720 døpes Israel Fagerliens datter Maritte.Kan dette være den samme Israel? Israel flyttet fra Gåstjønnlia i 1717 etter de opplysninger som jeg har, etterpå skulle han være bruker av en halvdel på Rundhaugen. Jeg finner at han får de siste barna på Kinderkais og når han dør så er det på Kinderkais.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå tror jeg du har blandet litt her, for far til Dorthe(min ane) og hennes søsken var Israel Joensen som det var skifte på i Kinderkeis i 1743. Maren Israelsdatter var mor til Dorthe, Marithe og de andre. Maren Israelsdatter var gift med Israel Joensen. De var i Gaastjønnlien før de flyttet til Kinderkeis. De må ha flyttet til Gaastjønnlien etter 1701, og i 1701 er ikke Israel Joensen å finne i Rana i det heletatt. Ifølge bygdeboka skal han ha vært bruker av Gaastjønnlien fra ca 1701, og han har vel kanskje kommet dit etter tellingen(manntallet). Kinderkeis kalles også Rundhaugen eller Furuheia, og der var Israel Joensen bruker alene fra ca 1729, og deretter delvis halve og delvis hele gården fremimot 1740 da han avsto gården til to av sine sønner. Her står det at han ble gift i 1736 med Maren Israelsdatter, som var født i 1676.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Så hjertens enig med deg Anne Lise. Her ble det Israel Eliasens eventuelle datter Maritte sine barn det ble spørsmål om. Ellers har også jeg lett etter Israel Jonsen i folketellingen i 1701 uten å finne ham. Men hovedspørsmålet er fremdeles om noen kjenner til Israel Eliassen Skonseng sin familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Israel Jonsen og Marit Israelsdatter fikk bygselbrev i 1736 på Rundhaugen(også kalt Kinderkeis og Furueheia , og de ble IKKE gift da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.