Gå til innhold
Arkivverket

[#29091] Sogneprest James Rødder, Stokke, 1730-1801, og hustru Anne Sørensd. Lemmich


Gjest Sigurd Høst
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigurd Høst

Har noen opplysninger om slekten til disse to? James Rødder var min tipptippoldefar, født i Vestby 1730 og prest i Stokke fra 1773. Ser ved søk i brukerforum at mange har opplysninger om Poul Rødder - er det samme slekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er det en Marthe Rødder, 74 år, gift for 2. gang, Ås i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10214.wc2&gardpostnr=280&personpostnr=3287&merk=3287#ovre>Lenke – en mulig slektning / søster av James Rødder?Ekteskapet mellom James Rødder og Anne Lemmich ble iflg. FS inngått 25.3.1773, Fiskum, Buskerud. Her er James Rødder (Røder) og kona på Stokke prestegård i 1801 Lenke. James’ alder oppgis til 71 år, født ca. 1730.Her er det flere henvisninger til Røder (Rødder) http://www.genealogi.no/nst_reg/R/r6.htm (Norsk Slektshistorisk Tidsskrift).Her står det også litt om James Rødder (nr. 12)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Rolfsen

Hei Sigurd. Ja det er samme slekten, dette er anerekken jeg har for James Povelsen Rødder: Foreldre: Prest i Vestby, Povel Pettersen Rødder & Karen Mogensdtr Theiste. Besteforeldre: Stadsmusikant i Christiania, Peter Povelson Rødder & Dorthe Mortensdtr Sand. Olderforeldre: Stadsmusikant i Christiania, Pauli Roeder& Anna Ehlisbet Petersdtr Groeter.Hvem av barna til James er du etterkommer etter?Hilsen Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Høst

Takk for svarene, her er det mye om slekten Rødder. Forhåpentligvis kommer det opplysninger om Lemmich også. Til Bente: Jeg er etterkommer etter Dorthe eller Dorothea Lemmich Rødder, gift 1796 med kaptein (senere major) Magnus Arboe Fougner, og deres datter Barbra Christine Fougner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Rolfsen

Hei Sigurd. Du er 6 menning med min bestefar. Dette er våre felles forefedre: Peter Povelson Rødder & Dorthe Mortensdtr Sand de hadde følgende barn: 1) Sebella (Sibylle) Pettersen Rødder 2) Povel Pettersen Rødder gift med Karen Mogensdtr Theiste. Han var prest i Vestby 1713-1733 Dette er din gren. 3) Morten Pettersen Rødder gift med Kirsten Cortsen Coldevin, han var i en periode stadsmusikant på Bragernes, men ble senere sorenskriver i Ryfylkefogderi de bodde på Knutsvik Hjelmeland. Dette er min gren. 4) Hans Pettersen Rødder gift med Anna Cathrine Coldevin. 5) Petter Pettersen Rødder gift med Boel Hansen Harboe.Håper dette kan hjelpe litt på vei. Hvis du lurer på noe kan du ta kontakt på e-mail lady_nn@msn.com.Hilsen Bente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Sigurd. Jeg har ikke svar på ditt spørsmål om Lemmich, men en ide om hvor de bør søkes. Hof i Solør hadde en prest Søren Sørensen Lemmich f 1695, d 1760 Han giftet seg 1730 og kunne aldersmessig ha vært faren til Anne Lemmich, men i følge Hof bygdebok hadde han ingen datter med dette navnet. Han hadde en sønn som het Søren og faren var Søren Hansen Lemmich, kjøpmann, skipsreder, krigsråd og assessor i overhoffretten og bodde på Bragernes. Etter navnelikheten, bør også din Søren Lemmich høre hjemme i denne slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.