Gå til innhold
Arkivverket

[#29092] Johnny Espen - byorginal i Bergen på 1920- og 1930-tallet


Gjest Atle Røthe
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Røthe

I min barndom ble jeg fortalt om en slektning av min farmor som ble betraktet som en byorginal i Bergens gater i mellomkrigstiden. Han var visstnok fra gården Espetvedt på Holsnøy i Meland og skal ha vært en svært lovende bryter i sin ungdom. Han dro imidlertid til Amerika og oppnådde først en viss suksess som fribryter under navnet Johnny Espen. Det gikk ikke upåaktet hen, og etter en tid lot han seg friste til å prøve lykken som proffbokser. Som nybegynner ble han snart satt opp mot alt for tøffe motstandere. Etter en tid vendte Johnny Espen tilbake til Bergen med et utseende som bar kraftig preg av den medfarten han hadde fått i ringen. Med flat nese og blomkålører var han nesten ugjenkjennelig for flere av slektningene som kjente ham som gutt.I emigrantlistene fra Bergen havn i tidsrommet 1874-1930 har jeg funnet to kandidater: 1) Johannes Karlsen Espetvedt, født 1888 i Alværsund, gårdsarbeider og garver / gårdbruker 2) Johannes Bergesen Espetvedt, født 1894 i Alversund, rørlegger.Er det noen som vet noe mer om Johnny Espen, hans livshistorie og hans forfedre/familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Johannes Bergesen Espetvedt var født i Meland 6. februar 1894. Han utvandret til USA i 1915, og er rimeligvis 'Johnny Espen'. Han var kommet tilbake til Bergen på 1920-tallet, og står oppført som bokselærer i adresseboken fra 1927, seinere som politivakt/militærpoliti. Han etterlot seg enke og tre barn da han døde 18. september 1966.Johnny Espen hadde en aktiv karriere som bokser som strakte seg fra 1917 til 1930, og der alle kampene hans etter 1919 gikk i Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Jeg takker Mariann Stokken og Yngve Nedrebø for god informasjon. Takket være deres opplysninger har jeg funnet fram til at Johnny Espen var fetter til min farmor, og at foreldrene hans var: Berge Daniel Monsen Espetvedt (f. 1865) og Inga Johannesdtr. Mjaatvedt (f. 4/7-1862), hvis foreldre var: Johannes Olsen Fosse (6/9-1833 - 4/4-1911) g. 26/6-1853 m. Martha Olsdtr. Mjaatvedt (10/7-1824 - 13/10-1890).Jeg har nok gjort bokseren Johnny Espen urett ved å bringe til torgs informasjon fra annenhånds kilder. Han var tydeligvis i langt bedre form da han vendte tilbake til gamlelandet fra USA omkring 1919 enn jeg er blitt fortalt. Han fortsatte tross alt boksekarrieren helt fram til 1930, var politivakt og militærpoliti i Bergen etterpå og etterlot seg enke og tre barn da han døde 72 år gammel i 1966.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Jeg har et hyggelig minne fra min oppvekst i Bergen i slutten av 1950-årene. Jeg kan ha vært ca. 11 år og bodde på Møhlenpris. En kveld før jul hadde jeg vært nede i sentrum, og hadde vel vært for lenge ute, og så fikk jeg det for meg at jeg ikke turde å gå alene over Nygårdshøyden og hjem. Gode råd var dyre; jeg henvendte meg til en politimann som sto nede ved Byparken. Vent litt, sa han. Mens vi sto der, kom det en eldre mann som jeg kjente igjen fra strøket der jeg bodde, men ikke fra det nærmeste naboskapet. Han gikk litt kantete og rart, hadde en merkelig form på øret, men bortsett fra det var det ikke noe rart med ham. Han stoppet og snakket med politimannen, og enden på historien, som jo foregikk over mitt hode, ble jeg overlatt i hans trygge varetekt. Det var jo en grei løsning, jeg visste vi skulle samme vei. Jeg hadde aldri snakket med ham før, men med neven min trygt plantet i hans kom jeg meg velberget hjem. Det var ikke før jeg nå idag leste Atle Røthes innlegg med Yngve Nedrebøs biografiske opplysninger at det gikk opp for meg at det var Johnny Espen som hadde hjulpet en liten usikker gutt. Jeg tenkte denne lille hverdagshistorien kunne danne en liten motvekt til det inntrykket om at Espen var en byorginal. Hva han var i 1920-årene, skal ikke jeg ha sagt noe om, men i 1950-årene var han en helt vanlig borger i sitt lokalmiljø. Ikke sjanglet han, og den eldre herren som fulgte meg hjem var såvisst ikke 'punch drunk'. Bare så det er sagt. Mvh. Kjell Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kjetil Espetvedt

Hei. Johnny Espen/Johannes Espetvedt var min farfar. Han døde 5 år før jeg ble født. så jeg fikk desverre aldri truffet ham. Etter det jeg har hørt så var han en godt kjent peson i Bergens gater. Avisene skrev endel om ham da han døde. Mannen med stråhatten, ble han også kallt. Det gikk visstnok mot sommer da Johnny Espen tok på seg stråhatten sin, står det i et utklipp... Hans bror reiste også til USA, hvor han slo seg ned og stiftet familie. Som bokser var han flere ganger rangert blant de 10 beste i Europa. Han slo bl.a europamesteren en gang, men ikke i en tittelkamp. Han var også norsk mester i bryting, i 1915. Ikke helt riktig det som står øverst her, at han var helt ødelagt da han kom hjem fra USA. Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Alister Scott Ottesen

Hei dere. Gledelig å se at ikke alle har glemt Johnny Espen, en av Norges første helter fra proffringen.Johnny Espen var en bedre bokser enn kamplisten hans tilsier. Problemet han møtte i USA var at han ble 'mis-managed' dvs. 'kastet til løvene' på godt norsk.Micky Walker var regjerende verdensmester i mellomvekt på slutten av 1920-tallet. Under forberedelsene til sitt tittelforsvar mot Tommy Milligan i London i 1927 hentet han inn flere europeiske sparringspartenre 'av høyeste kvalitet'. Johnny Espen var en av disse sparringspartnerne, og Walker omtaler Espen som 'Middleweight Champion of Norway'. Dette kan tyde på at Espen fatisk beseiret Georg Brustad om i deres kamp i Oslo i 1926. Pr. i dag er resultatet av den kampen oppført som 'Unknown'. Her må det altså graves litt i datidens aviser for å bli klokere.Dersom noen kan fortelle mer om Johnny Espen og/eller har et bilde av ham hører jeg gjerne fra deg. Mvh. Alister Scott Ottesen, International Boxing Research Organization (IBRO)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.