Gå til innhold
Arkivverket

[#29095] Johan Bernhard Kreutzer, født ca.1750 i Sachsen, Tyskland


Gjest Oddrun Ronessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddrun Ronessen

Er det noen som har kjennskap til Johan Bernhard Kreutzer og hans kone Marte Margrete Borgerstad fra Bergen? Jeg vet ikke hvor jeg skal lete i Tyskland. Finnes det engelskspråklige nettsider hvor man kan lete? Hilsen Oddrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Ronessen

Hei og takk til dere. Disse opplysningene var nok kjente for meg. Det jeg lurer på er egentlig anene til Johan og Marte, og om de eventuelt hadde søsken. Når det gjelder Johan så stopper det opp i Sachsen, og Marte har jeg ingen opplysninger om annet enn at hun antakeligvis kom fra Bergen. Dette er nok sikkert en ordentlig nøtt. Hilsen Oddrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg har egentlig ikke særlig nytt å fortelle, men paret gifta seg 25.09.1779 i Langenes kirke, Øksnes i Vesterålen. Etternavnet til Marta tyda jeg i si tid som Børresdtr, men kan ha lest feil. Paret fikk to barn mens de bodde på jekteleiet Alsvåg (som Maas-slekta dreiv da), Anna Justine (1779-1779) og Johan Gotlieb (døpt 24.06.1781). Kreutzer oppgis født i Tyskland, Marta i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Vallevik Håbjørg

Oddrun. Jeg har gjennom min svenske tippoldemor tilknytning til en tysk glassblåserfamilie, Creutzer, fra Sachsen i Tyskland. I henhold til en etterkommer etter Johannes Creutzer kom familien fra Naihütt i Westfalen. Det kan kanskje være en gren av samme slekt selvom de skriver navnet med C. Det er et lite glassblåsermuseum ved Glava glasbruk i Värmland hvor de har samlet mye om Creutzernes slektshistorie. hilsen Guri Vallevik Håbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Vallevik Håbjørg

OddrunNå gikk jeg inn i det svenske Anbytarforum og søkte på Kreutzer og Creutzer. En glassblåser ved navn Johan Wilhelm Creutzer kom til Sverige i 1751 fra en liten by i Bayern, Waldmünchen, som ligger nær grensen til Tsjekkia. Kanskje er det flere slekter ved navn Kreutzer/Creutzer. Opplysningene kom fra en norsk slektsgransker, Anne Minken.hilsen Guri V.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Ronessen

Hei Johan og Guri. Tusen takk for god hjelp. Først til Johan. At Berhard og Marta hadde en datter var helt nytt, likeså dato for giftemål og sted. Etternavnet på Marta varierer fra Borgesdatter til Bergersdatter. Kan du huske hvor du fant disse opplysningene? Til Guri. Vi skal ikke se bort fra at det kan være en sammenheng/slektskap her. Jeg har sett navnet Kreutzer skrevet som Kroytzer en gang tidligere. Men det var jo litt pussig at din glassblåser også heter Johan. Det kan jo være tilfeldig, men det hadde vært flott om vi hadde funnet ut av det. Hilsen Oddrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Opplysningene jeg kom med, er henta fra kirkeboka for Øksnes. Navnet på dattera kan være et spor dersom det er ei oppkalling av ei bestemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.