Gå til innhold
Arkivverket

[#29101] Modum: Giøde Rolvssen og Mallene Sørensd. Aamotseie viet 25.04.1751


Gjest Rolf A Røkeness
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf A Røkeness

Er det noen som har kjennskap til disse to og deres aner?Gaute Rolfsen og Malene Sørensd. ble trolovet 14. mars 1751 og viet 25. april s.å. i Heggen, oppgitt bosted hhv Åmotseie og Flattumeie. I 1765 (ekstraskatten) var de på Øderud.Gaute var vel den Giøde som ble døpt i Heggen 20. mars 1723, sønn av Rolv Biørnsen Aamodtseie, mor ikke nevnt. Gaute er senere kalt både Jødde og Jøde.Malene var vel den Mallene som ble døpt i Heggen 19. november 1724, datter av Søren Haagensen Tangerudeie, mor ikke nevnt her heller.Min innfallsvinkel til familien er gjennom sønnen Hans født 18. mai 1751 på Drolsumeie. Jeg har ingen sikker kunnskap om andre barn i familien.Ovenstående er det jeg har funnet ut om familien. Om noen skulle ha informasjon som kunne hjelpe meg å komme videre, vil jeg sette stor pris på å få del i den.Med vennlig hilsenRolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kan dette være sønnen Hans i 1801, Hans Gøthesen, 50 år gammel, f. ca.. 1751 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10623&gardpostnr=47&personpostnr=1240&merk=1240#ovre>Lenke. Denne Hans er skomaker.Så er det en annen skomaker som heter Cornelius Gøthesen, 39 år gammel LenkePå Aslaksby i Modum finner jeg Dorthe Gøthesdatter, 35 år, gift med Torger Torgersen Lenke. I samme husstand bor Marthe Gøthesdatter, 49 år, kalt svigersøster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Rolf Bjørnsen og Marthe Oudensdatter Justad ble trolovet 28/2 og gift 20/6-1717. Rolf Bjørnsen ble gravlagt 9/3-1732, 40 år gammel. Marthes begravelse har jeg foreløpig ikke funnet.Giøde Rolfsen hadde i hvert fall følgende søsken: Lars, døpt 1/8-1717 (min forfar), Gubiør, døpt 28/2-1720, Ouden, døpt 23/6-1726, og Rolf, døpt 4/5-1732. Sannsynligvis er det en til mellom de to siste.Jeg har ingen kilder som sikkert angir hvem som er foreldrene til Rolf og Marthe, men har funnet to interessante personer gravlagt i Modum, nemlig Bjørn Giødesen Aasmundrud eie, gravlagt 11/10-1714, 68 år gammel, og Ouden Larsen Justad som ble gravlagt 16/11-1732, 88 år gammel. Navnene passer i det minste svært bra, og alle stedene nevnt er i samme område.Når det gjelder det svært sjeldne navnet Giøde, er i 1666-manntallet for Modum (du finner det her på digitalarkivet), nevnt en skredder som het Giøde Bjørnsen, var 60 år, og bodde på Børgen. Med så sjeldne navn må det vel være lov å anta at han også hører med i rekken her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Soldat Søren Haagensen og Dorothe Andersd. er viet i Heggen 7/12 1723. Foruten Mallene har de barna Anne, døpt 2/2 1727, Peder døpt 5/3 1730 og Anders døpt 7/6 1733. For de 3 siste barna er adressen oppført Flannumseie.Morens navn er kun oppført ved den siste dåpen. Da som Daarte Andersd. Jeg antar at det er den samme Dorte Andersd. som finnes på Øderud ved ekstraskattmanntallet i 1765.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Mange takk for innspill alle tre. Her var det mye nyttig informasjon.Grethe: Hans Gøthesen f. 1751 er min 'forfar'. Jeg kjente til de andre Gøthesbarna du nevner, men har ikke funnet dokumentasjon for at de hører til denne familien. Forøvrig fins det i ekstraskattemanntallet 1765 en Christen Gøthesen u/Drolsum og en Peder Gøthesen u/Ton. At de står der, kan tyde på at de er eldre enn Hans.Ole og Arnt: Kirke er ikke nevnt ved alle kirkelige handlinger. Jeg antar at de har blitt foretatt i Heggen kirke.Forøvrig: Jeg har Modums Historie IV og V, men finner ikke Justad i oversikten over gårdene. Hvor i Modum lå/ligger det?Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Hvis du befinner deg i veikrysset ved gården Åmot som det her har vært tale om, kan du følge en bygdevei som tar av og går innover i skogen (Holleia) noen kilometer, til en del idylliske små grender som ligger litt for seg selv. Blant dem er Justad, som tidligere var husmannsplass under Åmot. De andre er Gravermoen, også tidligere plass under Åmot, og Presterud. Jeg husker ikke sikkert om Presterud var plass under Åmot etter under Øderud. Du finner stedene omtalt under disse gårdene i bygdeboka.Ved dåpen til barna til Rolv Giødesen og Marthe Oudensdatter bodde de i hvert fall i Justad da den eldste sønnen Lars ble døpt, men på de øvige står det bare Aamodt eie.Jeg har også fødselsdato på 5 av barna til dine aner Ouden Rolvsen og Malene Sørensdatter. Foruten Hans som du har selv, er det disse 4: Marthe, født 15/11-1754, Søren, født 7/8-1757, Anders, født 3/1-1760 og Cornelius, født 29/4-1763. Familien bodde på Øderud eie da disse barna ble født.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arne Vik

Presterud ble i følge Modums Historie brukt under Åmot fram til 1661 og deretter under Øderud. Åmot og Øderud ser ut til å ha sognet til Snarum kirke, man finner i alle fall at disse gårdenes beboere foretok mange kirkelige handlinger i Snarum kirke. Veien til Snarum gikk gjennom søndre del av Holleia og var kortere enn til Heggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Takk for opplysningene, Tor Arne. Dette kan være nyttig informasjon å ta med seg videre.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jens Gladheim

Jfr Flesbergboka bind 2 side 539: Her finner vi at Ragnhild Olsdatter, da på Gvasshøvd, fikk datteren Marte Gunnarsdatter i 1702,utenfor ekteskap. Faren oppgis da å hete Gunnar Gjødessønn. Videre sies det at da futen året etter var etter dem for bøter til Kongen for leiermålet måtte han lyse stevningen på hestegarden ved kjørkja da ingen av de hadde noe sted å bo i bygda. Han (Gunnar) var en 'omstrippende skomager' som sist år var fengslet på Akershus og hun 'flaug gardimellom' og tagg sitt brød.Ut fra det spesielle farsnavnet Gjødessønn skulle en tro at Gunnar tilhørte samme familiekrets.MVHJens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.