Gå til innhold
Arkivverket

[#29102] Peder Olsen (Røstad, Strinden)


Gjest Eirik Tord Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eirik Tord Jensen

Er det noen som har oversikt over barna til Peder Olsen bosatt på Røstad gård, Strinden prestgjeld i 1801?LenkeJeg er interessert i evt barn han fikk etter 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I FS/IGI finner jeg én datter til:Olava Christening: 15 JUN 1806 Strinda, Sor Trondelag, NorwayParents:Father: Peder OlsenMother: Guru Larsdr--------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Per Joar Jensen

Er dette den Peder som bodde på Røstadbakken og var født i 1763 og gift med Ingeborg Andersdtr. Om det er rette person tror jeg ikke at han hadde flere barn. Han døde i såfall i 1804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Aasheim Eidsvik

Per Joar, nei det er ikke samme Peder tror jeg. Den Peder du nevner fra Røstadbakken har jeg som en 3.tippoldefar. Han var først gift med Ingeborg Andersdatter, de hadde barna:Ane, Ola, Ane, født mellom ca 1789-1794, så ble han enkemann og giftet seg 02.01.1803 med Marit Einersdatter Digreslien, (som er min ane), de hadde datteren Ingeborg Anna P. Røstadbakken, f.1804. Jeg er usikker på far til denne Peder Olsen. Jeg har videre opplysninger:Peder Olsens sønn, Ole Pedersen overtok bruket i 1823. I Trondheim Byleksikon står: side 449: 'Røstadbakken-Ranheimseter gnr.37/1 vest for Litlvatnet, sør for Røstad, fradelt Ranheim i 1795 og solgt til Peder Olsen. Bruket ble utvidet med parseller av Røstad (1) (g.nr.36=Røstad i Strinda), bl.a. Seteråsen' Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Joar Jensen

Randi Takk for tilbakemelding. Synd det ikke var til direkte hjelp. Ellers har vi samme slektsforhold til denne Peder. Hans sønn, Ola, er 2 tippoldefar på min fars side. Per Joar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Aasheim Eidsvik

Hei Per Joar, du har vel heller ikke noen forfedre på denne Peder'n vår da? Vi får være på utkikk etter dem.Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Lars Chr. Hansen

Du har også en Peder Olsen Øydal f. 1760 som bodde på Øidal da han fikk sønnen Hans Pedersen Øidal, f. 1794 med Ane Hansdatter Nyegårdsdal.Hans Pedersen Øidal bodde og drev Røstad da han fikk sønnen Lars Andreas Hansen Røstad i 1827 med Andrea Larsdatter Vigeraunet. Jeg trodde en stund at denne Peder Olsen Røstad, som dere snakker om, var min 4t oldefar, men det viste seg altså å være Peder Olsen Øidal.(fort gjort) Jeg har mye etterslekt på sistnevnte Peder hvis det er interessant.Lars Chr Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Aasheim Eidsvik

Ja, det er mange Peder Olsen på den tiden. Jeg har også notert meg han du nevner, han finnes i Malvik kirkebok. Jeg har foreldre/forfedre på han til ca 1707, men jeg har ikke notert meg barn, etterkommere. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.