Gå til innhold
Arkivverket

[#29114] Ottar Stenersen f. 1918 Hedmark / Oppland ???


Gjest Ingar Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingar Karlsen

Jeg leter etter opplysninger om Ottar Stenersen født 25. mai 1918 i traktene rundt Oppland / Hedmark, flyttet senere til Østfold. Tror hans far het Teodor, men dette er litt usikkert. Ottar giftet seg senere med Anna Stenersen (pikenavn ?? ) født 9.mai 1912, død 2.juli 1968. Vet dette er lite opplysninger men jeg har dessverre ikke så mye mer for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har funnet i 1900 på Hamar en Theodor Christoffer Stenersen f. 1850 på Gran, Hadeland. Hans kone f. 1865, og barn f. 1886-99. Hvis dette skulle være far til Ottar f. 1918, bør han ha vært gift på nytt. Han er forresten dobbeltført på Furnes. (Han er kanskje av Stenersen-slekten fra Gausdal som kom til Hadeland på 1700-tallet, tror jeg det var).I Kristiania var en Theodor Siegwardt Steenersen f. 1872 i Risør, kone f. 1875 og barn f. 1895-99.I Drammen var en Johan Teodor Steners., f. 1896 i Skoger, sønn av Hermand Stenersen f. 1873 i Sande.Dessuten fantes det 1 Theodor Stenersen følgende steder: Telemark, Aust-Agder, Vest-Agder og Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ingar, vet du hvor barna er født? Mulig gift der. Men, nå har du fått dødsrecorden av Carsten. Er du etterkommer? Da kan du vel bare se på skiftet i 1996, der står hvor han er født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingar Karlsen

Hei! Min kone er etterkommer etter Ottar Stenersen. Nye opplysninger tyder på at det var hans svigerfar som het Teodor. Jeg tror jeg har fått tak i noen riktige navn nå men sliter med å få sjekket ut om det er de rette navnene. Jeg har nå følgende navn: Anne Amundsdatter enke født ca. 1815 i Gausdal med barn Anthon Stenersen født 1857 i Gausdal.Tror det da er samme Anthon som senere gifter seg med Gunda Nilsdatter født 1879 ?? ( Her mistenker jeg at det kan være registrert inn feil fødselsår i folketellingen fra 1900 0522 Østre Gausdal.) De får da barnene Stener Antonsen f. 1890, Mathias Antonsen f. 1897, Arne Antonsen f. 25/03/1900. Mistenker da Stener Antonsen for å være far til Ottar Stenersen. Konen til Ottar Stenersen sitt virkelige navn var Anna Teodorsdatter Sveum. Hennes foreldre het da Teodor Kristiansen Skrukkerud og Klara Emilsdatter. Håper noen har mulighet til å sjekke disse opplysningene mot kirkebøker.Ingar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Olav Skaug

Kirkebok for Gausdal 1850-1861 (Mini8) s.154 Døpte kirkeåret 1859: Nr. 18 Anton, ektefødt 23.12.1858 Døpt 30.12.1858 Gausdal hovedkirke Foreldre: Inderst Stener Olsen Østlie-Eie & Kone Anne Amundsdtr.Kirkebok for Østre Gausdal 1887-1897 (Mini2) s.106 Ekteviede kirkeåret 1897: Nr. 4 30.06.1897 Anton Steneresen, 2. ekteskap, dagarbeider på Einstad, fødested Jakobhus 1858 og Gunda Nilsdtr., 1. ekteskap, fødested Fjerdrum 1879Anton Stenersen har altså en sønn fra sitt første ekteskap. Jeg finner ikke dåpen til Stener Antonsen ca. 1890 i kirkeboka for Østre Gausdal, og heller ikke opplysninger om Antons 1. ekteskap. Jeg har ikke kirkebøkene for sognene Follebu og Vestre Gausdal, men kanskje noen andre har anledning til å se etter. Det er jo også mulig at Anton har vært utenbygds.Dersom Ottar Stenersen er rett navn, så har han tatt Stenersen som slektsnavn og bruker ikke Antonsen som patronymikon, for det er Anton og Gunda som står som foreldre til Ottar!Klokkerbok for Østre Gausdal 1905-1923 s.61. Levende fødte i 1918. Microfilmen for denne siden har svært dårlig kvalitet, men jeg kan lese følgende: Født 25.05.1918, Ottar, ektefødt Døpt ??. juli 1918. Foreldre Anton Stenersen (f.1858) og Gunda Nilsdtr. (f.1879). Bosted: Haugeng (?)Mvh Jan Olav Skaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.