Gå til innhold
Arkivverket

[#29115] Våpenskjold med fuglehode og en stjerne tilhørende Sæbjørn Dagsen.


Gjest Rigmor  Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Ad (48): Rensgata er vel vanligst å skrive. Harald Fransen gjorde seg for øvrig skyldig i leiermål i Stokke i 1722.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Ja, det var artig. Her fikk jeg både navnet på den aktuelle sønnen til Frants Jonsen, samt navnet på den leiermålet var begått med.Det er godt tidene har forandret seg. Det var jo omtrent en månedslønn Frants Jonsen betalte for denne sønnens forseelse.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Den kilden på vestfold.slekt burde det arbeides mere med. Det er ikke bra å etterlate materiale med såvidt mange spørsmålstegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Are (48)RENSGATA (Reensgata)er riktig,skrivefeil fra min side!Rigmor (47)Det var i boken til Ottar Stordahl som det stod :Alf Sæbjørnsen Skytte Hornes. Han nevnes i 1343 (D.N.IV 270)osv.-Ingen forklaring på navnet SKYTTE !Ang.skifte etter Frantz Jonssøn og Bothild Jonsdatter 8 mai 1592.En av de 17 gårdene var 1 skpd.korn i Rive i Aremark som sønnen Gulbrand arvet.- På gården Strøm i Aremark (som jeg har aner til)er det oppbvart et skinnbrev fra 1601 som omhandler deligsforretning hvor 6 lagrettemenn i Aremark gikk opp delet mellom Dagerød og Nordre Rive,fordi Peder Bjørnsen på Loby i Rakkestad og Ellef Bjørnsen på Fosser i samme sogn hadde stevnet Guldbrand Frantzen på Hornes i Skjeberg og Tord Berg i Edsberg og deres medarvinger (utdrag fra 'orginalen'):' Vij Efftherschreffne Peder Fange Amond Fange Hans Kollerød Torbiøn Leigsrødtt Hendrich Moseuig och Odtt Snysrødt laugrettes mend y Aremarch och Øyemarrch sogner kundgiørendis att Anno 1601 then 7 Nouember vore vy Emellom Fliseback och Kuisler ødegaarder liggindis wnder Dagarød och Nordre Reffue y forneffnte Aremarck sogn Offueruerindis Anders Laurson Tingschriffuer samt Annon Fosby kongelig may:s lensmand och her wdj dom neffndtt Emellom Peder Biørnsen paa Loby y Rachestad sogen samptt Elleff Biørnsen paa Fosser der samstedz paa then ene som med en Rigens steffning haffde didtt wdj rette steffndtt Gwdbrand Frandtzen paa Hornes i Skieberrig sogen Torer Berrig y Edtzberrig sogen och deris medarffuninger paa then anden syde Och haffde dennom thill att thale for rett Dele och endemerche att Optage Emellom Dagerødtt och Nordre Reffue y fornefnde sogen som steffningen derom widere formelder...........(hvor delet går)- Och hermed war for´ne mols eigerne paa baade syder wenner och welfforligte med ja och handerbandt wdj allis woris paahøilse forschreffne dele och endemercke fuldkommenligen och wbrødeligen att wille holle och haffue for fødtt och wfødtt wpaa thalett thil euig thidt. - At saa y sandhed som forschriffuedt staar och thill this jdermere windisbyrd och bedr foruaring haffuer wy ladett henge woris zignetter och jndsigler her nede wnder som schriffuedt er Anno die leco 7 (1:et)thempore vt supra.' (forsynt med 7 seglremmer,men seglene er falt av)Hvorfor ble dette brevet oppbevart på gården Strøm ? (Forventer ikke svar på det)Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei igjen Rita :)Pussig dette med navnet Skytte, Hornes. Skulle vært artig å vite bakgrunnen for det.Har du forøvrig det som er skrevet i Krosby arkivet fra 1597, om da Søren Monsen på søndre Solberg vitterligjør at han har pantsatt til Gulbrand Frantsen 1 skp.korn i gården søndre Solberg?Jeg gjengir det ikke hvis du har denne informasjonen selv, men gjør det selvfølgelig om du ikke har det.Ellers prøver jeg fortsatt å finne ut av om forbindelsen fra Hornes til Drognes kan være riktig.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

I Skjeberg Historielags hefte ' Magnus ' 2001 av Arne Mellby,fant jeg dette om navnet Skytte:(litt gjentagelser fra før) Det første navn som kan knyttes til Hornes er Alf Sæbjørnsen,Drogenes. Han var født ca. 1220 og antas å komme til Hornes som svigersønn. Hans familie hadde store eiendommer på Ringerike. Sønnen Sæbjørn Alfsen, Drogenes ble født ca 1255. Det er sannsynlig at det er den samme Sæbjørn som nevnes i tilknytning til Drogenes i Nes år 1323 og senere. Man mener at han døde i Skjeberg etter 1337. De neste navn som er kjent er Alf Sæbjørnsen. Den ene av disse fikk tilnavnet 'SCHYTTE',som i følge historikerne kan tyde på at han hadde vært leiesoldat. Det var på den tiden at skytevåpen kom i miltært bruk og at det kan være grunn til tilnavnet ' Schytte '.. Den neste eier av gården er Dag Alfsen Hornes født 1325 og død i Skjeberg omkring 1400. Dag ble etterfulgt på Hornes av sin sønn Sæbjørn Dagsøn født 1365 som er rådmann i Oslo.......osv.Frantz Jonsen(1595-1668) hadde hadde egen kirkestol i Ullerøy kirke, hvor benken var markert med hans våpenmerke,en seksarmet forgylt stjerne på blå bunn. Kopi av dette våpenskjold finnes i inngangspartiet til Olavskapellet på Borgarsyssel Museum.(Sarpsborg)Stod ikke noe om ' fuglehode og stjerne ' .Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Fant noe mere i hefte som jeg før trodde var en skrivefeil: Odelsak i 1760 (ikke 1360!) som var nevnt sammen med årstallene på 1300 tallet. 1760 ER RIKTIG!I 1760 ble det reist odelsak om Hornes av en av Harald Frantzens barnebarn,og i odelsprosessen ble det anført at gården hadde vært i slekten i 400 år. Helt fra Alf Schyttes dager. - En kan ikke se at odelsløsningen ble gjenomført.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Kilder: P.R.Sollied: Norsk Slektshistorisk Tidskrift og Statsarkivet. - Dårlig kildehenvisning.Siden Hornesgårdene omhandler flere slekter av nyere tid bla.Roald Amundsen så står jeg igjen med de 2 ovenfornevnte.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei igjen Rita :)Interessant lesning.Jeg skrev også i innlegg 12, om at Alf Sæbjørnsen skulle ha vært nevnt i en odelssak i 1760, og ble i den odelssaken omtalt som slektens odelsmann. Jeg trodde også det var feilaktig skrevet i boka 'Slekta vår'.Jeh har fått en kopi av artikkelen til P.R. Sollied Hornes-ætten fra Skjeberg. Når det gjelder dette fuglehode og stjerna, skriver han på s. 264, at Sæbjørns vaapen var et fuglehode (falk?) og en stjerne, og det er ikke urimelig at det netop er herfra stjernen i Hornes-ættens vaaben er hentet.P.R.Sollied ser ut til å starte med den Sæbjørn på Hornes som nevnes DN II, nr.151/RN IV nr.850, 17.oktober 1323 Oslo.Rupert A. Kleiven 'Slekta vår', nevner Alf Drognes, som skal være født ca 1220, etterfulgt av Sæbjørn Alfsen Drognes.Hva Ottar Stordal sier i 'Slektsrøtter' om 'overhodet' i Hornes-ætten vet jeg ikke, for kopiene jeg har fått her starter med Guttorm Sæbjørnsen Hornes.Det kan synes som om alle disse opererer med et nogenlunde likt oppsett av slekta på visse punkter, men kildehenvisninger er det smått med.Så kommer da det du nå fant i Skjeberg Historielags hefte ' Magnus ' 2001 av Arne Mellby, som også gåt ut på det samme, men her fikk man jo en forklaring på Skytte-navnet, samt et fødselsår på Dag Alvsen. Det var fint! Mange bekker små----osv.Jeg spør deg igjen Rita. Har du lest det som står i Krosby arkivet fra 1597, om da Søren Monsen på søndre Solberg vitterligjør at han har pantsatt til Gulbrand Frantsen 1 skp.korn i gården søndre Solberg?*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Bare en liten korreksjon Rita :)Du nevner Frants Jonsen (1595-1668) i innlegg 57.Det er jo skifte etter Frants og kona på Hornes 8.mai 1592!*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Ja, Rigmor, beklager at jeg glemte å svare på tilbudet ditt,tenkte på det etter at jeg hadde sendt innleggene!!Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Da skal jeg gjøre et forsøk på å skrive ned brevet.Brevet er håndskrevet, og ikke alt er like lett å forstå, men her kommer forsøket mitt:Kienddis jeg Seffrenn Moensónn Boenndis paa Sönndre Solberg udi skiaber Sogenn, och giör for Alle wetterlig Medt dette Obnne Breff, at Jeg udi dag medt Min fri Welge och welberaadt Huff, Saa och Medt Min kiere hustruff Ingrij Thollöffsdatters, fulde Jaa och Samtöcke haffuer udi pannt Sett, och nu med (?) dette Mett Obnne Breff, udi panntsetter, fra mig och Minne hustruff begge woris Börn och Arfuinnger, och thil Erlig Och welagt manndt, Guldtbranndt Franntsönn, Hans kiere hustruff Marette Hagennsdatter, Begge dieris Börn Och Arfuinnger, Ett skipundt kornn skylldt, udi Söndre gaarden Solberg som Jeg nu paa Boer, For thyffue och otte gamle daller, som gode och gienngse(?) Er Huilket forne pundt skylldt udi forne (forne skrives for med understreket ne) Sönndre Solberg ms (?) Bögselenn offuer All gaardenn, forne Guldtbranndt Frannsönn Hans kiere hustruff Börn och Arfuinnger frelseligenn skal föllge ms(?) Alle Suter och Sunder ms(?) Ager och Enng skoug och mark watt och thörtt Inden gaardts, Och udenn gaardts, och ms(?) Alle Wunderlyggynde Sunder (?)(Dette spørsmålstegnet står i brevet) Intyt wriderthagindis udi nogen Maade, for Ett frit Brugeligt pannt aff mig och mine Arfuinnger, Inndt thil saa lennge, At Hanndt eller Hanns Arfuinnger, fanger Sinne udtlaugde penge Igjenn, Som er forne 28 gamill daller, och skal der Intyt Affkortis udi Houidtsumen udy Nogenn Maade for lanndskylldenn Och Bögselenn naar godtsitvskal Inndtlössis, icke skal Jeg helder Eler mine Arfuinnger, thage forne gaardt Solberg fra Guldtbranndt Frannsönn, Eler hanns Arfuinnger, och Sette der nogen Anndenn udi pannt, men saa lennge Som Samme gaardt skall forpantes daa skall forne Guldtbranndt och Hans Arfuinnger werre det nest frem for nogenn Annden, Bepligter Jeg mig och mine Arfuinnger, at fry frellse, och fuldtkommelig thilstaa, forne Guldtbranndt Frannsönn eller Hanns Arfuinnger, forne pundt skylldt udi forne gaardt Sönndre Solberg, ms(?) Bögselenn offuer Al gaardenn, For Ale som der kand paa thalle udi nogen Maade At Saa fast och ubrödelig skal holdis som forskreffuit Staar, haffuer Jeg met Senngnet Eler merke Her nedenn for Sett, och wennlig ombeder Erlig och welagt Menndt Mickel Seffrennsönn, Baar Solberg, Hans Busgaardt laugretis menndt thil wyningsbördt At Besegle dette Breff ms(?) Mig, Som giort wor udi Siledal dennd 9 Julius Anno Dominnij 1597.Under brevet står det i parentes 4 ganger (L.S)På baksiden står.Den 12 Januarj Annj 1641 ehr dette Breff Lydeligen Lest och forkynnd paa Hollem Steffne stue, Udi Meeningh (Usikker her) ting Almugens paahör, som denn dag Almindelig Och paabödenn Retterting Sögte.(Sign) Jost Christensön Egen handAvskriftens rigtighet bekreftes Riksarkivet, Kristiania 25.juni 1923 Johan Agerholt.Det opprinnelige brevet er fra 9.juli 1597.Ja, det var mitt forsøk på gjengi dette, og håper selvfølgelig at det er nogenlunde forståelig og riktig.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :)Kan denne Alv Pampe som nevnes her i RN nr. 465, 26.oktober 1326 Nordby i Nannestad, være identisk med Alf Sæbjørnsen tro?Lenke*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Mener du Sæbjørn Alfsen Drognes far, Alf som er født på 1200 tallet ? Håper at noen kan svare deg.Har Sæbjørn Guttormsen Hornes og Anne Amundsdatter en sønn som heter Trond Sæbjørnsen som er gift med Tore Oluf(Olav)datter Hvam (ca 1480-1537)? Datter av Oluf(Olav) Jonssøn Hvam og Bodil Svendsdatter. Bodils mormor het Tore Pyting.Hvam i Skedsmo,Akershus ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei igjen Rita ;)Ja, nå gjorde jeg store øyne igjen.Tore Pyting (Byting) som eide Stola gods i Strö socken på Kålland er min forfar.Hans datter Ingeborg Pytingsdotter/Bytingsdotter ble gift med væpneren Sven Jonsson til Dingelvik (halv lilja) i Dalsland.Deres datter igjen Ragnhild Svendsdotter (halv lilja) f. omkr. 1455 ble gift med Gudmund Torbjörnsson, (bagghuvud) som var häradshövding i Väne härad.Ingeborg Pytingsdotter/Bytingsdotter og Sven Jonsson til Dingelvik, hadde også døtrene Botilla (BODIL) eldre enn Ragnhild, og Karin som var yngre enn Ragnhild.Jeg hadde ikke skrevet noen ektemann på Bodil/Botilla, og her lå det altså en hund begravet!!! Jeg har lenge hatt Sverige svevende i bakhodet.(Du kommer stadig innom mine aner du Rita. Tenker også på Skalle.)Så flott!!! Dette må jeg sette meg ned og studere enda nærmere.Den Alf jeg tenkte på er Alf Sæbjørnsen Skytte.Stooort *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Jeg glemte å skrive at Tore Pytings kone var Holmfrid Jonsdotter (n. 1478)Jeg vet ikke om Sæbjørn Guttormsen Hornes og Anne Amundsdatter også hadde sønnen Trond, men det hadde nå vært grådig artig om de hadde det.(De jeg har oppført er Anders og Dorethe, og muligens en Jon (som feilaktig ble gjort til Frants Jonsen Hornes far.)*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

HeiMå bare komme med en rettelse til innlegg 66.Olav Jonsson het ikke det, men Olav Amundsson, og var fra Holter i Nes på Romerike (og Hvam ville i så fall vært Hvam i Nes).At han het Olav Jonsson er gammelt, og feil, nytt. Det er skrevet mye om denne slektskretsen i NST og Romerike Historielags Årbok - se artikkel av undertegnede i siste hefte av NST, der det er gjengitt en kildeoversikt.Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei igjen :)'Ja, alle kan ta feil', sa musa da den fløy på elefanten. He-he...Heldigvis er det menneskelig å feile.Torkel:Din artikkel skal jeg gå enda nøyere gjennom imorgen. Har jo lest den tidligere, men skjønner nå at jeg skal bruke meget god og laaaang tid.Den er meget utførlig skrevet, og med gode kildehenvisniger.Har hørt noe om at Tore Pyting/Bytings fars navn var Olof. Vet du noe om det??*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Hei igjenDet er egentlig Løbergs artikkel 'En adelsslekt fra Holter i Nes' du skal lese (RHÅ, s. 236-249). Den gir svaret på spørsmålene rundt Bytingslekten. Jeg er bare så vidt innom noen av personene i min artikkel.Ellers gjengir Låberg en illustrasjon av Bytingslekten på s. 248: 1. Tore Byting (d.ä), k. 1416-39 2. Ingrid Toresd g før 1478 m Byting Olofsson 3. Tore Bytingsson (d.y) 4. Holmfrid ToresdLøbergs artikkel anbefales!Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Takk for tipset Torkel :)Kan du være brydd med å fortelle meg hva RHÅ står for, så jeg kan få bestilt det.*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

HeiJa, selvfølgelig. Det står for Romerike Historielags Årbok (skippa det fordi det stod i (69). Eller finnes du kildehenvisningene i note 1 i min artikkelTorkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.