Gå til innhold
Arkivverket

[#29118] Kristian Hanss. holebak (Hole) f. 1870? Fonna går- Sunnmørsfjordane i 1907


Gjest Grethe Dalsegg
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Dalsegg

Hei lurer på om noen vet mer om denne familien: Kristian Hanss. Holebak f.1870? gift 3 ganger. 1.gang med: NN. Koralusdt. Grande f.? 2. gang med: Lovise Marta Toresdt. Hole f. 1868 Bakkene, Sunnselven, Møre og Romsdal. 3. Marie? Koralusdt. Grande f. 1890? Det var et ras som gikk i 1907 der begge gårdene i Holebakkan gikk med og Kristians 2 kone lovise med barn døde. Har et gammelt avisutklipp(Sunnmøre Arbeideravis) med tittel'Fonna går-i Sunnmørsfjordane' som min bestemor har tatt vare på, der det står hvem som døde under raset. Kristian og en eldre sønn skal ha vært borte da raset var og kom hjem for å finne familie og gård i ruiner. Kristian er min oldefar, datter i 3. ekteskap: Kristina Hole f. 06.09.1913 Stordalen, Sunnmøre gift med Odd Wahl f. 17.07.1909 Røros. Kristina Hole er min bestemor. Hvem er hennes søsken som har samme mor? vet at jeg har slekt både i Alesund, Vatne, Lillehammer og at dette er av bestemors slekt men hvem er hvem og hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er i allefall Kristian Hanson Holebak, f. 1870, Ålesund, i f.t. 1900 for Sunnelven [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01523.wc2&gardpostnr=225&personpostnr=1416&merk=1416#ovre>LenkeFinner ingen med patronymikon Koralusdatter, men i Sunnelven i1900 finner jeg derimot en Regine Karolusdatter Grande Lenke, en Karoline Karolusdatter Grande Lenke og en Magnus Karolusen Grande Lenke. Det er også en Hanna P. Karolusdatter Grande Lenke, Ole M. Karolusen Grande Lenke og Peder A. Karolusen Grande LenkeFinner også en Marie Karolusdatter Grande, f. 1890, datter av Karolus Pedersen Grande og Elisabeth Torsdatter Grande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Dalsegg

Har gitt litt feil info i innlegget mitt til å begynne med. Sønnen Iver(Ivar) som jeg skrev var med sin far Kristian da rase skjedde, stemmer ikke han var en av de som overlevde raset slik jeg tolker det etter å ha lest dette avis-innlegget jeg har. Har funnet litt mer om han etter å ha snakket med min far. Ivar Kristans. Holebak dro til amerika, har funnet han igjen registrert under Ellis Island, vet ikke hvordan jeg skal legge til 'lenke', men jeg skal lære meg dette blir mere oversiktelig med det. Ellers vet jeg at det var flere av hans søsken som dro til amerika men hvem det har jeg ikke funnet ennå. Håper fortsatt noen kan hjelpe meg med å finne ut hvem Kristian Holebaks koner var og hvem barna hører under. I 1900-tellingen står Ivar , Hans Martin og Torvald som sønner til Kristian men det er ikke Lovise Toresdt. som er mor til disse, hvem er det? Vet noen hvor jeg kan få en mere leselig utgave av avisutklippet mitt 'Sunnmøre arbeideravis'? Mvh Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Dalsegg

Den som leter den får svar!Har funnet Hans Martin Kristans. Holebak han reiste ilag med sin bror Ivar til Amerika i 1923 fra Bergen. (Ellis Island).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Det er neppe særleg mange stadar du kan finne papirutgåve av Sunnmøre arbeideravis. Kanskje folkebiblioteket i Ålesund. Det ser ut til at univ.bibl. i Bergen har frå 1947. [url="http://www.ub.uib.no/avdeling/spes/avis/avisliste.htm>Lenke Dersom mikrofilm er godt nok, har dei ein del årgangar på univ.bibl i Trondheim (Dragvoll)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Ein ting til: Sunnmørsposten kom i 1907, og hadde heilt sikkert reportasjer om ulukka og ulukkesstaden. Slike ulukker gjorde inntrykk på folk - då som no - og fekk fyldig omtale. Univ.bibl. i Trondheim (Dragvoll) har mikrofilm Lenke (ukomplett, så ring og spør om dei har akkurat den perioden du er interessert i).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Langlo

Kanskje det kan vere verdt å nemne at i Arild Flydals bok 'Fjorden, fjellet og folket' er Holebakkfolket omtalt, også rasulukka i 1907. Der er også foto fra staden og ein akvarell som Anton Holebakk laga etter minnet etter 23 år i Amerika. Boka er utgitt på Timbjørgane forlag i 1996.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Dalsegg

Takk for mange gode tips.Har nettopp sittet i telefonen med en fjern slektning av meg som jeg aldri har snakket med før. ( Dette er morsomt). Han hadde en del info som han ville sende over så snart som mulig.Dato på utgivelsen av avisa er Onsdag 23.mars 1949, så denne repotasjen er sikkert avskrevet av orginalen. Mitt avisutklipp er blitt 'frynsette' i kantene og det kan være deler jeg mangler.Nå har jeg masse info som jeg skal sjekke.. Nye og mere info om denne familien mottaes med STOR TAKK! Mvh.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

(Johan) Kristian Laurits Hansen og Lovise Marta Torsdtr vart gifte 11 okt. 1891. Kristian var fødd i Borgund [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=borgdp16&gardpostnr=7713&merk=7713#ovre>Lenke. Foreldra var Hans Rasmus Olson frå Skageflå og kona Inger Marte Hansdtr frå Horvadrag. Dei flytta tilbake til Geiranger og busette seg på Hole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Dalsegg

Takk for nye opplysninger Tor!Har prøvd å lete etter Kristians foreldre selv uten resultat, takk for hjelpen. Det er bare noen få uker siden jeg oppdaget dette nett-stedet, og jeg har kommet langt med min forskning på bare kort tid.SÅ TUSEN TAKK TIL ALLE HJELPSOMME 'GRANSKERE' DER UTE.Til TorKristina er min bestemor og hun vokste opp i Stordalen. Ser at i lenken over foreldrene til Kristian står oppført en søster av han ved navn Pernille. Denne Pernille var min bestefars fosterforeldre. det var slik at min bestemor Kristina traff min bestefar Odd Wahl. Så takk for at jeg fikk festet en del løse tråder når det gjelder disse.Mvh Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Dalsegg

HeiLurer på om noen kan finne ut litt mere om denne familien: Hans Rasmus Olson frå Skageflå og kona Inger Marte Hansdtr frå Horvadrag. Dei flytta tilbake til Geiranger og busette seg på Hole.Hadde de flere barn? Er Skageflå et gårdsnavn eller en plass? likeledes med Horvadrag?MvhGrethe D :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmar Sandvik

Utdrag frå Sunnylven og Geiranger II:Hans Rasmus Olsson (1836-1915) kjøpte garden Skageflå i 1860 av Ole Andersson Hellebostad. Han var gift med Inger Marte Hansdatter Horvadrag (1832-1892). Dei sat her nokre år og fekk seg så plass på Hole.Hans Rasmus Olsson var son av Ole Rasmussen Skageflå. Ole Rasmusson fekk bygsel på Skageflå i 1816 av Ole A. Hellebostad. Han var gift med Olina Halvsteinsdatter Hauge. Ole døydde 1860, 84 år gammal, og Olina 1872, 70 år gammal. Ved registreringa var der i buet 13 vaksne naut, 3 kalvar, 17 geiter, 10 kje, 2 bukkar, 11 sauer med lam, 12 sauer utan lam og 2 øyker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmar Sandvik

Litt kjapp...Det eg har om barna til Hans Rasmus og Inger Marte:Oline Marta, fødd 1867, gift med Elias Elefsen, Skiaker.Pernille, fødd/død 1874.Pernille Olivia, fødd 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.