Gå til innhold
Arkivverket

[#29119] Ingvald Sigfredson født 1896 Naustdal


Gjest Monica Brandsøy Lystad
 Del

Recommended Posts

Gjest Monica Brandsøy Lystad

Leter etter Ingvald Sigfredson som ble født 8.5 1896 i Naustdal i Sogn og Fjordane.Lenke Faren het Sigfred Oskar (1870-1898), han giftet seg i 1895 på Jonstad med Anna Johnsen.Finner verken Ingvald eller Anna på folketellingen i 1900 og har mistanke om at de har flyttet fra Naustdal etter at Sigfred døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har prövd landsomfattende sjekk i 1900 FT uten resultat, flere varianter av Ingvald og etternavnet hans. Kan de ha dradd ut av landet etter at mannen döde?Har du sjekket bygdeboka fra området?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Hei Kjellaug!Ja, vi har sjekket bygdeboka for området, og den gir ingen opplysninger vedrørende hvor det ble av Ingvald og hans mor. Jeg regner det som sannsynlig at de derfor har flyttet fra Naustdal, men aner ikke noe om hvor.Her er forøvrig en lenke til Ingvalds fødsel: LenkeHåper den fungerer.Mvh Marita (storesøster ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Har gjort mange forskjellige søk, også i flyttelister fra Naustdal, emigranter fra Bergen, ft 1900. Finner ingen ting. Er dere sikre på at mor og sønn ikke er døde før 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica Brandsøy Lystad

Er et vanskelig tilfelle dette her siden vi vet så lite om de. Det er derfor godt mulig at både mor og barn er døde før 1900, men trodde at det i såfall ville stå i bygdeboken for Naustdal. De kan evt ha skiftet navn også, noe som vil gjøre letingen enda vanskeligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Kona er jo ikke død.... Jeg har prøvd å søke på byrkjeland og birkeland også, men kan jo ha bommet. Men tror først og fremst jeg ville kikket i kirkebøkene for perioden 1898-1900 for å se om de dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Takk for alle gode tips!Angående spørsmålet om hva som står om denne familien i bygdeboka; der står kun følgende:Jonstad 1896- 1898. Sigfred Oskar Samsonsson f. 1870 på Byrkjeland, d. 1898 Jonstad. Gift med ei Anna. Born: Ingvald f. 1896.Familien bodde med andre ord på Jonstad når sønnen Ingvald var liten, men hvor mor og sønn blir av når far Sigfred dør i 1898 står det ingenting om.Sigfred Oskar Samsonsson er forøvrig sønn av Samson Johannes Byrkjeland (1849- 1925) og Maren Oliana Nilsdotter Jarane (1842- 1922). Sigfred var eldste bror av vår oldefar, Sigurd Samsonsson Birkeland (1886-1954).mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Marita Brandsøy Lystad

Henter denne frem igjen fra mørket.I skanna kirkebok fra Naustdal, finner jeg Ingvald innført i 1896- under navnet Ingvard. Han er født 08.05 1896, og døpt 25.05 samme år.I denne kirkeboka finner jeg en ny ledetråd. En av fadrene heter nemlig Ivar Johnsen, og er maskinist. Siden Ingvalds mor heter Anna Johnsen, er vel dette sannsynligvis en slektning av henne- kanskje hennes far?Er det noen som kjenner til en maskinist Ivar Johnsen? Og som kanskje kan lede oss videre mht kunnskap om hvor Anna Johnsen og sønnen Ingvald ble av etter far Sigfreds død i 1898?Mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.