Gå til innhold
Arkivverket

[#29129] Foreldrene til Daardi Olsdtr. Wang f. 3/02/1733 Inderøy, NT


Gjest Svein Davidsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Davidsen

Foreldrene til Daardi/Dordi/Dorthea er Ole Andersen Wang og Daardi Olsdatter. Jeg søker mere informasjon om dem. Det er en Doret Olsdatter som dødde på Wang 19/04/1789 72 år gammel, dvs fødd i 1717. Kan dette være moren til den Daardi so er fødd i 1733? dvs bare 16 år gammel. Mulig, men jeg har også en eldre bror til den ynger Daardi, Anders Olsen Wang som, ifølge FT 1801, Wang Vestre, er fødd i 1727. Da kan jo ikke Daardi den eldre være moren, hvis alle mine datoer er rett. Er det noen om kan gi meg andre muligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

I 1775 er en Dordi (53) oppført som inderst på Vang. Noe etternavn er ikke anført her. Mao. født ca 1722.En Ole Andersen (79) er oppført i samme manntall, men etter ham kommer ei Marit (41) før denne Dordi kommer. Alle disse tre har tittelen 'inderst'.I Manntallet fra 1755, er Oluf (Ole) oppsitter, han er da 59 år (altså født ca 1696) og kona er Dardi (69 - altså født ca 1686).I dette manntallet har disse to følgende barn: Anders (25)Ingebor (29)Ane (27)Dardi (22) Neste manntall (1762) viser at dette ekteparet (Ole og Dordi) har blitt henvist til rubrikken over øvrige bosatt på gården.I 1766 er de to betegnet som inderster, en Anders Olsen med kone Ingeborg Nilsdatter står oppført som selveier. Og denne Anders er vel sønn til Ole og Dordi.Så min konklusjon er nok at du har de rette oppført, men med feil fødselsår. Den Doret du er ute etter - må jo helt tydelig være født før 1700 - noe de manntallene jeg her har kommet med også viser.Jeg ser jo at blant døde i Inderøy, er det i 1774 (2. april) oppført ei Dordi Olsdatter, 80 år gammel - bosted er her ikke anført. Og hun kan det kanskje være?Kanskje skifteprotokollen kan vise noe der? Det er ingenting nevnt i Inderøyboka om et slikt skifte.Kan jo legge til at den over nevnte Ole Andersen var oppsitter på Vang allerede i 1724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Takk Hallvard - hadde håpet du satt med de relevante detaljene. Jeg vil bruke 1755 manntall's datoene som de mest sannsynlige. Hvordan kan jeg/vi nå gå lengre tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.