Gå til innhold
Arkivverket

[#29130] Okstind i Lurøy: Hermand Haagensen, d. omkr 1755. Hvem var hans foreldre?


Gjest Michael Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Michael Moum

I et skifte fra Kvitvær i 1756 etter Ole Haagensen nevnes hans søsken som arvinger.enken Maren HaagensdtrBror Gunder Haagensen dødbror Hermand Haagensen dødbror Haagen Haagensen dødSøster Karen Haagensdtr Svag. opholder sig hos bror datter Bereth GundersdatterI 1755 ble det holdt skifte etter Hermand Haagensen på Okstind, Lurøy. Enken het Maren Nielsdatter. barna var datteren Berethe g.m. Christopher Christensen, Lia, datteren Mali død hennes sønn var Haagen Nielsen.Hvem var Hermand Haagensen og Maren Nieldtr sine foreldre? Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei ! Jeg kan ikke garantere for at dette er rett, men jeg har en Maren Haagensdr., fra Valla i Hemnes (br.1), som blev g.m. Ole Haagensen Kvitvær. Når hun er f. er ikke kjent, men eldste bror er f. ca. 1680.-- Så er det på br.IV, Valla en Haagen Olsen, d. 1734, m. en dr. Abelone som blev g.m. Ole Olsen Tomeidet, sk. 1749.- Deres sønn Haagen Olsen, d. før 1749 m. sønn Ole Haggensen.- En søster av Haagen Olsen var Abelone Olsdr., g.m. Christopher Jensen Kvitvær.-- Det kunne være noe her.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Hvis jeg forstår det riktig så er Maren Haagensdtr dtr til Haagen Olsen som i 1701 bor på Revelen og flytter senere til Walla. Hans alder er 41 år.Det finnes i Mt 1701 for Hemnes noen andre kandidater:Haagen Abelsen, 50 år på gården Wildmoen med sønnene Ole 16 år, Abel 7 år og Haagen 4 år.Haagen Haagensen, 58 år på gården Hielmdahl med sønnene Haagen 16 år og Lars 9 år.Finnes flere Haagen i mt 1701. http://trekilen.com/xls/Rana_1701.xls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei ! Maren Haagensdr., var dr. av Haagen Josephssøn Valla. Sk. e. Haagen 1724.- Han var g.m. Sara Arensdr.-- Den Abelone Haagensdr., som blev g.m. Ole Olsen Tomeidet, var dr. av Haagen Abelsen Valla, som først var på Villmoen, f. på Lillebjerka, sønn av Abel Olsen.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Haagen Josephsen var født i ca 1648, og var 18 år i 1666. Han døde i 1724 i Valla på Hemnes(svar jeg fikk angående søsteren Karen Josephsdatter 04.07.2004. Jeg har bare Joseph som far her, men hans barn var:1)Haagen Josephsen(se over)2)Israel Josephsen som var født ca 1655.3)Karen Josephsdatter født ca 1656, og gravlag 11.p.trinit. 1742 på Nesna kirkegård i en alder av 86 år. Hun var gift med Peder Torgersen Velsvåg. Han var også 86 år da han ble gravlagt i 1742De er blant mine aner.4)Christen Josephsen som var født ca 1657. Han var gift med Synnøve Andersdatter. De hadde en sønn som det var skifte etter, men skiftet finner jeg ikke igjen(glemte å føre det inn i slektsprogrammet tydeligvis):-Wilchen Christensen5)Peder Josephsen som var født ca 1662, og gift med Gundborg Nilsdatter i 1.ekteskap før 1707. Han ble gift for 2.gang før 1718 med Magnhild Ivarsdatter.6)Anne Josephsdatter som var gift med Arnt, og med han hadde hun datteren Marithe.7)Ole Josephsen født ca 1651.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen ! - Får legge til som et P.s. til mitt forrige innlegg, at det var en Haagen Jonsen på Kvitvær. Kan er n. som forarmet i 1721 og n. siste gang i 1723.- Forfatteren av boka Solværøyan har gjettet på at det ant. var Ole Haagensens kone som var dennes datter.- Men da hun åpenbart var fra Valla i Hemnes, kunne det jo tenkes at det var Ole og hans søsken i skiftet som var herfra og var hans barn.- Hvor det blev av denne Haagen Jonsen og hans fam. fremgår ikke.- Ole Haagensen overtok bruk her 1721.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Takk Alv. Sannsynligheten for at dette er mannen som er far til disse søskene er vel stor. Denne Haagen Olsen på Kvitvær bør vel være nevnt i mt 1701. Er det noen som har tilgang til denne tellingen? Står det noe med hvem han var gift med i boka Solværøyan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei ! - For å oppklare; Den Haagen som var i Kvitvær og evt. var far til Ole Haagensen m. søsken, hette Haagen Jonsen.- Navn på hans kone eller barn er ikke nevnt. Det står i boken at han i matrikkelen f. 1718 hadde overtatt bygselen e. forrige bruker på dette bruket.- Det fremgår således ikke hvor han kom fra eller når.- Jeg har forsøkt å kikke litt, men klarer ikke å finne noen som passer.- Vel, det kom jo folk hit fra mange kanter, så det kan jo være som å lete etter den berømte nåla.- På dette bruket var det så vidt innom en kar imellom og som da Ole Haagensen overtok i 1721.- Du kan jo søke på FS og se om du får napp på denne Ole.- Han var g. 1740 m. Maren Haagesdr. og d. ca. 1755.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Jeg finner en kandidat da på Prúgelheÿ i mt for 1701 i Rana ved navnet Haagen Joensen, 31 år. Ifg. FS ble han gift med Beret Andersen 1700. Haagen døde iflg samme kilde i 1743. [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100130459539&lds=1®ion=12®ionfriendly=&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Dette må jo være de samme Haagen Joensen og Berethe Andersdatter som det er skifte på i Jamtlia i 1740 og 1742, og det er ingen Ole nevnt som sønn av disse der. Forøvrig er Haagen og Berethe her en av mine nyoppdagede aner, så takk for linken til manntallet 1701(selv om jeg sikkert hadde funnet det selv etterhvert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Karen Haagensdatter døde i 1758 og hennes alder er oppgitt å være 76 år (f. 1682) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=rodokrk&gardpostnr=2167&merk=2167#ovre>Lenke Etter hennes antatte fødselår 1682 så bør man finne faren i mt 1663-66. Da ser ut som man har et antall Haagen. På Helgeland bor disse med fornavn Haagen:Haagen på Mosuer i Herøy 37 år LenkeHaagen på Wettestad i Tjøtta 41 år LenkeHaagen Jonson på Langfield i Rana 8 år LenkeHaag-een på Hielmendal i Rana 68 Lenke og sønnen Haagen Haagensen 19 år på samme gård LenkeHaagen Josepsen på Forseng i Rana 18 år LenkeHaagen Persen på Zæter i Rana 25 år LenkeHaagen Abelsen eller Andersen på Lil Bircke i Rana 8 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.