Gå til innhold
Arkivverket

[#29137] Spørsmål om farskap


Gjest Else Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Thorsen

Når det under overskriften 'Omstendigheter rundt uekte fødsel' står 'Af Lars Hansen', betyr det da at den som er oppført som far har påtatt seg farskapet, og at det er Lars Hansen som er den rette faren?Barnet, Hans Hansen, er i 1900-tellinga oppført som sønn av Lars Hansen.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Under merknaden Omstendigheter osv. er det den som har meldt fra om uekte fødsel som er nevnt. I dette tilfelle er det Lars Hansen som har meldt fra. Han er også fadder til Hans sammen med kona Ingeborg. Gutten har sannsynligvis vokst opp hos dem og han er derfor ført som deres sønn i FT1900. Se dette eks. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåe Solberg

I dette tilfelle er både biologisk far og fosterfar, jfr. Åse, oppgitt i kirkeboken: Biologisk far er Edvard Hans. Nordmandsungkarl, Fisker, f. 1867. Både han og moren, Lisa Johansd., er oppgitt som født i Varnæs. og I FT 00 er 28 av de 38 som er angitt som født i Varnæ(e)s, bosatt i Vestfold. Varnæs ligger i Vestfold – langt fra Tana; Edv. Hansen kan derfor være bosatt hvorsomhelst i 1900, og fødestedet kan være oppgitt som noe annet enn Varnæs. Igjen er det 28 som heter Edvard Hansen e.l.. og er født 1866-68. Biologisk far bør kunne finnes blant dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Tusen takk for svar. Jeg regnet vel med at Hans var en fostersønn eller pleiesønn, men da bruker det jo ofte å stå det.Ang. Varnes. Dette dreier seg ikke om Hvarnes i Vestfold, men jeg går ut fra at Varnes er et gårdsnavn i Tana. I folketellingen for 1885 for Tana, finner man Lars Hansen og kona Ingeborg bosatt der. Hans Hansens (dåpsbarnet) foreldre er ikke oppgitt som født i Varnes, men bosatt der, altså på gården til Lars Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haakensen

Til Else: Er du i slekt med Edvard? Søsteren Anne f. 1862 var min oldemor. Jeg er interessert i opplysninger om aner til foreldrene Hans Persen Varnæs f. 1806/1812 i Rødø/Bodø, d. 1879 i Tana og Karen Olsdatter f. 1832/1834 i Nedre Stjørdalen, Nord Trøndelag. Spørsmål om disse var oppe i temaer 22888 og 22893. Fikk muligens avklart vedr. henne, men er fortsatt i tvil om Hans sine aner. Vet du noe om disse personer? mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Desverre så vet jeg ingenting om Edvards foreldre. Jeg er ikke i slekt med Edvard, men Lars Hansen og Ingeborg Enoksdatter som Edvard tjente hos i Tana, er mine tippoldeforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.