Gå til innhold
Arkivverket

[#29143] Kvæfjord: Nils Henriksen Berg f. ca 1752 d. 1805


Gjest Rolf A Røkeness
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf A Røkeness

Er det noen som har funnet ut hvor denne Nils Henriksen stammer fra?I folketellingen 1801 er det oppgitt at han var 49 år. Han burde derfor være født ca 1752. I 1787 ble han gift med Barbro Jonsdatter (trolovet 18/11, viet 30/12). Det ble notert at han da var på Trastad og hun på Berg. Han døde 1805 på Berg (gravlagt 30/6). I Kvæfjordboka II står han han under #1389. Folk og Slekt i Gamle Trondenes har ikke kunnet gi meg noe mer opplysninger.Dette er alt jeg vet om mannen, som er en av mine aner.Med vennlig hilsenRolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

I Manntallet 1769 fant jeg denne Niels Henrichsen:Gårdsnavn Fornavn Etternavn StillingWiigland Lars Nielson mandWiigland Berete Jørgensdtr huustruWiigland Anders Larson sønWiigland Bernt Larsøn sønWiigland Niels Hendrichsøn drengEllers fantes det knapt noen person med farsnavn Henrich i Kvæfjord i denne tellingen, så Niels er vel ganske trolig innflytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Takk for innspillet, Åse. Jeg visste om at det var en Nils Henriksen på Vikeland i denne tellingen, men har ikke funnet noe som skulle tilsi at det var samme person. Men jeg har da heller ikke funnet noe som skulle tilsi at det ikke var samme person.Denne Nils kan nok bli en hard nøtt å knekke. Jeg tror også at han er innflytter. Spørsmålet er vel hvor langt han har flyttet. Hvis flere i familien har søkt lykken i Kvæfjord, kan det kanskje være en tanke å se etter mulige slektninger, f eks søsken.I FT1801 Kvæfjord har jeg funnet to Henriksbarn på omtrent samme alder:#772 Jon Henriksen på Lyså ([url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11911&gardpostnr=30&personpostnr=772&merk=772#ovre>Lenke).#923 Martha Henriksd på Røkenes (Lenke). (Opprinnelsen til mitt slektsnavn, men fra en annen ane enn Nils.) Ifølge Kvæfjordboks II skulle hun være fra Skjerstad, vel i nordre Trondenes.Det fins også en person som kan være en fjernere slektning:#574 Henrik Pedersen på Strømseidet (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Berg

Jeg kan ikke hjelpe deg med hvor Nils Henriksen og Barbro Jonsdatter stammer fra. Hverken kirkeboken ved vielsen 30 des 1887 eller ved dåpen av deres barn sier noe om deres opprinnelse. Heller ikke folketellingen 1801 sier noe om det. Jeg har ganske god oversikt over fødte i Kvæfjord og jeg tror ikke disse to er født i Kvæfjord. Jeg tror det vil bli vanskelig å finne deres identitet. Derimot har jeg registrert at familien bodde på Berg i Kvæfjord og fikk 8 barn i årene fra 1788 til 1803. Dersom du har interesse av etterkommere kan jeg være til noe hjelp. Eventuellt - legg inn din E-postadresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Takk for svar Torleif. Hvis du ikke har byttet din adresse nylig så har jeg den; jeg kan kontakte deg direkte om evt etterkommere.Jeg har kommet fram til at Barbro Jond kan være datter av Jon Villomsen og Berit Hansd på Reinstad, døpt 6/2-1763. Dette stemmer godt med hennes aldre (84 1/3 år) ved død 28/4-1847.Håper du ikke har funnet at hun har hatt en annen skjebne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Du hadde visst byttet adresse, Torleif, så her er min: ra-roke@online.no . Ser fram til å høre fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Rolf A Røkeness

Ett år er gått og jeg har bare kommet et ørlite skritt nærmere identifikasjon av Nils Henriksen. DM i Borkenes fant ham i liste over militært mannskap fra 1807. Der var det notert at han døde i 1805 (som stemmer iflg andre kilder) og var født i VESTERÅLEN. Dette dekker flere sogn.Jeg har lett i bl.a. tilgjengelige lister for Ekstraskatten 1763-68 (avskrifter) for både Vesterålen og Kvæfjord uten å finne ham. (Han var kanskje for ung til å komme med). I Vesterålen var det flere med fornavn Henrik som kunne være hans far, t.o.m. en Henrik Nilsen (Sellevold, Dveberg) som passer godt både når det gjelder alder og vielse. Men jeg har ikke funnet noen dokumentasjon for hvilken familie han hører hjemme i.Som nevnt ovenfor (2), forekommer han under Vikeland i Manntallet 1769 for Kvæfjord. Navnet Nils forekommer i begge familiene der (Lars Nilsen; Ole Nilsen, Anne Nilsdatter). Kan han være i slekt med noen av disse og det ikke var tilfeldig at han kom nettopp dit?Er det noen som vet noe eller har noen idé som kan føre oss videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.