Gå til innhold
Arkivverket

[#29145] Andrine Jensdatter, gift i Røyken 1807 med Ole Jensen Bølstad. Hvem var hun?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

I kirkebok for Røyken finner jeg at Ole Jensen Bølstad, (f. 1785) giftet seg i 1807 med 'Andrine Jensdatter'. Det står imidlertid ikke noe om hennes opphav eller alder. I Familysearch er hun 'identifisert' som Andrine Jensdatter Nærsnes (f. 1763), men sålangt jeg har funnet må denne Andrine Jensdatter ha vært 55 år i 1818 da tvillingene Jørgine og Tolline ble født på Bølstad. Andrine Jensdatter Nærsnes synes heller ikke å være i live i 1801.Et bedre alternativ synes derfor å være Andrine Jensdatter Grini (f. 1781), datter av Jens Andersen Grini og hans første hustru, Trine Amundsdatter Gjerdal (1754-1785). Etter hva jeg kan forstå er det denne Andrine som bor på Heileberg (Heckleberg?) i Røyken i 1801 og hun synes faktisk å være den eneste kandidaten mhp alder (mhp prestegjeld også, for den sakens skyld).Er jeg på rett spor eller fremdeles på viddene?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest kjersti aamodt

Andrine Jensdatter som ble gift med Ole jensen Bølstad 1785-1884 i Røyken kom visstnok fra Grini f.1780-1842 Foreldrene hennes :jens Andersen Grini f.ca 1753 og Trine amundsdatter Gierdal 1754-1785.Disse opplysningene har jeg fått av en annen slektsgranker .Hilsen Kjersti Aamodt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hjertelig takk for begge innleggene! Jeg var forholdsvis sikker på at jeg Andrine Jensdatter som ble gift med Ole Jensen Bølstad var henne som kom fra Grini og ble født i oktober 1781, men det var godt å høre det samme fra en annen kant.Det var forresten mye matnyttig under lenken til 'Rogers slektsforskning 2003'.En kommentar til det som står om Anders Olsen Braasets opphav: Jeg har ham som sønn av Ole Amundsen Braaset (ca 1655-1720) og en Anne Larsdatter. Hvor hun kom fra har jeg imidlertid ingenting om.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Roger Fossum

Hei Kjell,Jeg holder på å oppdaterer min webside, men foreldrene til Anne Larsdatter er Lars Steffensen Bråseth og Siri Gundersdatter Vang.LenkeMvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.