Gå til innhold
Arkivverket

[#29148] !! Bøhmer på gården Vang i Røyken 1865


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen
LenkeMitt ene spørsmål er: Hva var fornavnet til !! Bøhmer?Mitt andre spørsmål: Er Maren B. Bøhmer 45 år, gift, født i Christiania, boende på Ofnerudhagen i Røyken, denne !! Bøhmers kone? I så fall skulle jeg gjerne visst hennes pikenavn.Mvh Astrid Ryen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei Astrid!Det gifter seg en Henrich Nicolai Bøhmer med Maren Benedikte Sternberg den 20-5-1849 i Eggedal. Han 35 år og hun 27 år. (Fra FS).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk, mine herrer:-)) Da er nok Hermann Johan Bøhmer, 27 år og hører ved den danske skole i Kongsberg i 1801, faren til !! (Henrich Nicolai), og mora er Madame Bøhmer enke i 1840 Kongsberg.Johan, sønnen til lensmannen i Røyken 1865 er å finne i Støren som jernbanearbeider i 1875 - Johan Hermann Nicolai Bøhmer. Han ble gift med en kusine av min farmor, og de flyttet til Røros, hvor nevnte Johan Bøhmer ble stasjonsmester ved Tyvold (senere Rugeldalen) stasjon.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Det er helt korrekt at Herman Johan Bøhmer (1774-1821) var faren til Henrich Nicolai Bøhmer (1813-91). Førstnevnte ble født i Kråkstad og ble siden lærer og klokker på Kongsberg. Han giftet seg 1. gang 24/9-1803 med Helen Marie Eitzen og de fikk 3 barn: Jens Nicolai (1806-06), Jensine Sophie Nicoline (1807-) og John Frederich (1810-)Herman Johan Bøhmer giftet seg 2. gang 1/1-1813 med Berthe Maria Halvorsdatter og de fikk også minst 3 barn: Henrich Nicolai /1813-91), Andreas Bonnevie (1817-) og Herman Johan Friederich (1821-).Herman Johan var det sjette av de 11 barna til Nicolai Nicolaisen Behmer (1726-1805) og hans kone Johanna Olsdatter Hebekk (1744-1824). Nicolai var for øvrig også klokker og skoleholder, men i Kråkstad/Ski.Nicolais far het også Nicolai Nicolaisen Behmer (ca. 1693-1759). Han ble født i Strømsø (Drammen), var hattemaker i flere år på Kongsberg, for så å flytte med hele familien til Kråkstad omkring 1730 for å overta et klokkerembete der. Etter ca. 20 år i den stillingen flyttet han til Nesset innerst i Bunnefjorden, hvor han drev gjestgiveri i et par år. Han var gift med borgerdatteren Margrethe Hansdatter fra Strømsø. De fikk iallfall 10 barn og Nicolai var det fjerde i rekken.Nicolai Nicolaisen Behmers far het også Nicolai. Han kom etter alt å dømme til Bragernes (Drammen) fra Emden i Tyskland omkring 1690. Han var hattemaker og giftet seg i Strømsø kirke 6/1-1693 med borgerdatteren Mette Bendixdatter. Dessverre er kirkebøkene i Strømsø svært mangelfulle i denne perioden, men fra andre kilder vites at de fikk flere barn, og Nicolai Nicolaisen var sannsynligvis det eldste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Atle!Takk for utførlig informasjon om slekten bakover. Her er Johan Herman Nicolai Bøhmer i 1875 LenkeHan ble gift med Kari Pedersdatter som i 1875 bodde hos sin mor Marit Pedersdatter. Karis far var Peder Ellevsen Vold, en bror av min oldemor Berit Ellevsdatter, som ble gift med Auden Estensen på (Bortstu) Hovin i Horg. Deres datter Gunnhild ble gift med Ole Andersen Ryen - disse er mine besteforeldre på farssiden.Johan Bøhmer døde ifølge Rørosboka i 1897 - han og Kari hadde åtte barn. Noen av dem bor hjemme i 1900 - Kari var da poståpnerske i Rugeldalen (Røros). Alle disse var min fars tremenninger. Jeg har fine minner om en av dem Hanna Bøhmer, gift Utgård, som hadde mye å fortelle om da hennes mors kusine Gunnhild ble kjæreste til min bestefar ca 1890. Min farmor døde i 1901, men det er en annen historie.Takk, Atle.Med hilsen fra Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.