Gå til innhold
Arkivverket

[#29149] Kvæfjord: Lisbet Halvorsd. Finnsæter f. omkring 1771 d. 1847


Gjest Rolf A Røkeness
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf A Røkeness

Er det noen som har funnet ut hvor denne Lisbet Halvorsdatter stammer fra? (Hun er også blitt kalt Elisabeth og Halvardsdatter.) Hun er en av mine aner.Hun ble gift 25/5-1795 (i Trondenes) med Karsten Jakobsen fra Møkkeland, Trondenes. De flyttet så til Finnsæter i Kvæfjord. Eldste sønn Jakob er født der 1796.I folketellingen 1801 er det oppgitt at hun er 30 år. Det kan vel tas med en klype salt ettersom Karsten er oppgitt å være 40 år selv om han er født i 1770. Da hun døde i 1847 ble det opplyst at hun ble 77 år.Bidragsytere til FamilySearch ser ut til å mene at Lisbet var fra Møkkeland (dvs født der), men jeg har en følelse av at hun var innflytter. I Kvæfjordboka II står hun under #24, i Folk og Slekt i Gamle Trondenes under #7730.Jeg takker på forhånd for all hjelp til å finne hennes herkomst.Med vennlig hilsenRolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiJacob og Elisabeth er også min kones aner. Uten at jeg vet nå hvor jeg har det fra har jeg notert hennes fødested som Røros?Har funnet følgende fra Røros: Anne Lisbeth, døpt 17/12-1769, uekte, foreldre: Anne Olsdatter Ryen og Halvor Andersen Scot i Røros. Finner også ei Lisbeth 16/10-1768, ekte, foreldre: Halvor Olsen Lie og Maria Olsdatter.Er lenge siden jeg har sett på denne grenen nå og hvorfor Røros er jeg som sagt usikker på.Når det gjelder Karsten har jeg fra Lysakers Trondenes Bygdebok under Møkkeland at Karsten er født i 1764, Folk og slekt har 1770 som du sier. Ved begravelse i 1837 oppgis han å være 71 år mens han i 1801 er 40 år (f. 1762). Jeg har ikke sjekket hans fødselsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Akselsen

Hei.Du har det fra Rørosboka b.3 side 299 under RYEN, g.nr. 94 br.nr. 1. Mor til Lisbeth Halvorsdtr er Anne Olsen Ryen. Det står ikke noe om hvem faren til Lisbeth. Anne Olsen var gift med Svend Bersvendsen som var fra Hov i Ålen. Svend og Anne hadde i sin ungdom tjent i Trondheim. Anne var født i 1746 og døde 1819.MEN-det står at Lisbeth Halvordtr ble gift med Peder P. Brynnildsvoll. !!! Hilsen A-L PS leser videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiJeg har neppe dette fra Rørosboka, tror jeg ikke har sett denne boken, de fødte er antagelig fra internett og Røros. Har da bare funnet to aktuelle navn. Når det gjelder at hun skal ha kommet fra Røros, tror jeg at jeg har dette fra et annet sted, men har ikke foreløpig kunnet finne hvorfor.Som du forstår er dette svært løst fundert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Akselsen

Hei igjen. Du har vært på kirkebøkene til Hognes.net. Anne Lisbeth Halvorsdtr. blir døpt 17.12.1769 uekte, nr. 82. Halvor Andersen er fra Skottgården Rørosboka nr. 3 side 297. Han er g.m. SofiaOlsdtr. Sjøvoll. Datteren Lisbeth ble gift med Johannes Bentsen Volldal. Det kan vel ikke være riktig Lisbeth ? Hilsen A-L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Rolf A Røkeness

Takk for innleggene begge to.Det ser ikke ut som dette fører noen vei så jeg får låne inn filmen av kirkeboka for Trondenes og se om jeg kan komme over noe som er oversett tidligere.Jfr også tema nr 29194.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.