Gå til innhold
Arkivverket

[#29150] Anton Jæger Sivertsen, Kveinen i Bindal


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

På garden Qveinen (Kveinen?) i Bindal bor det ved FT i 1875 en liten kar som heter Anton Jæger Sivertsen, ca. 3 år. Han bor sammen med en yngre søster og moren, Inger Anna Andreasdatter, som tydeligvis nettopp er blitt enke. Hennes avdøde mann må ha hett Sivert Ditlevsen og var sønn på garden. LenkeDet siste er noe jeg har trukket ut av opplysningene fra 1875-tellingen. Siden det på nettet ikke ser ut til å finnes noen andre opplysninger omkring folk i Bindalen, lurer jeg på om det er noen kolleger der ute som vet noe mer om folka på Kveinen (?) Jeg er primært interessert i Anton Jæger og hans foreldre m/aner. På forhånd takk. Hilsen Torgeir Kvalvaag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hei. Dette står i Bygdebok bind 2 for Bindal. Kveinen, Bindal: Henriette Lydia Ditlevsdatter, f. 1854 d. 1928. Gift 1877 med Husmann Kasper Andreassen, f. 1853 d.1882,barn:1.Anton Jæger Sivertsen, f. 1872, fraflyttet til Usa. ( Far: Sivert Magnus Andersen fra Nord Gutvik, Leka komm. Nord-trøndelag). Barn av Henriette og Kasper: 1.Adolfine Marie, f. 1878 2.Emilie Bernhardine, f. 1880 3.Kasper Julius, f. 1882 Henriette gift 2gang 1883 med Nils Andreas Iversen fra Skaftnesmoen, Nærøy Nord-trøndelag. Barn:1.Hilda Julie, f. 1885 2.Inga Amalie, f. 1886 d. 1890 3.Nikolai Bernhard, f. 1888 4.Søren, f. 1890 5.Johan, f. 1890 6.Inga Amalie, f. 1892 7.Jenny, f. 1806Foreldre og søsken til Henriette: Ditlef Estenson, f.1819 d. 1892, gift 1843 med Berit Johannesdatter, f. 1820 d. 1908. Bosted bruk 3 Bortigården, Kveina i Bindal. Barn: 1.Else Anna, f. 1843 d. 1876 2.Johan Manasses, f. 1845 d. 1875 3.Didrik Benjamin, f. 1847 d. 1925 4.Sivert Mathias, f. 1850 d. 1921 5.Anne Sofie, f. 1852 d. 1907 6.HENRIETTE LYDIA, f. 1854 7.Hans Iver, f. 1857 d.1902 8.Ingeborg Anna, f. 1860 d. 1861Ditlefs foreldre og søsken: Esten Amundsen, f. ca 1786 d. 1860, gift med Anne Olsdatter Vikestad, f. 1786 d.1869. Bosted Bruk 3 Bortigården. Barn:1.Andreas, f. 1815 d.1881 2.Kristoffer, f.1817 d.1883, druknet. 3.DITLEF,f. 1819 ( se over). 4.Else Sofie, f.1822 d.1887 5.Ulrik, f.1826 d.1892 6.Elias Manasses, f.1829 d.1887Foreldre og søsken til Berit Johannesdtr.: Johannes Iversen, f. 1785 d.1839, gift 1819 med Maria Jonsdatter, f.1785. Bosted Bruk 1 Åkvik,Bindal. Barn:1.BERIT, f. 1820, se over. 2.Ingeborg, f. 1822 d.1894, ugift, Kveina. 3.Helena, f. 1825 d. 1843, ugift, Åkvik.Vil du vite mere om besteforeldre til Berit og Ditlef? Jeg kan skrive av det som er nevnt i b-boka om du ønsker. Si gjerne fra. Mail: orvolla@broadpark.noMvh Ørjan Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Se over: Sivert Mathias, født 1850, gift 1879 med Maren Anna Rasmusdatter.Johan Manasses, f. 1845 gift 1872 med Inger Anna Andreasdatter, f. 1847.Bare for å rydde opp slik at du ser at dette er onkler til Anton.Hilsen Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk til Ørjan for grundig oversikt. Ja, den er så bra at det må ansees for 'avslørt' at jeg var på feil spor.Ifølge de høyst sparsomme opplysningene jeg sitter på, ble en Anton Jæger Olsen fra Bindal gift med ei Birgitte fra Børøsund på Hitra. Han skal være født rundt 1870, og døde i Trondheim (Tiller) bare noen uker før sønnen Olaf Henrik ble født i 1896.Antons far het ifølge disse opplysningene Ole Kvernand. Ved søk i 1875-tellingen på alle mulige navnekombinasjoner i Bindalen, fant jeg Anton Jæger på Kveinen. I et svakt øyeblikk tenkte jeg at Kveinen godt kunne ha blitt til Kvernan(d) og at Ole kanskje egentlig het Sivert...Så nå får jeg gå i gang på nytt. Kanskje Kvernan(d) er noe å gå etter? Jæger burde jo være en bra markør, men ikke god nok altså. Med mindre Anton Jæger på Kveinen kom tilbake fra Amerika og slo seg ned i Trondheimstraktene da...Hvorfor er det så mange som har Jæger-navnet i Bindalen?Som Ørjan og andre Bindalskjennere skjønner, vil jeg være takknemlig for nye innspill. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hei. Når det gjelder Jæger-navnet, så vet jeg ikke hvorfor barna fikk det navnet, men det er vel like vanlig som disse rare mellomnavn: Melgaard, Lundgren, Brun, Grøn osv. Det kunne være navn foreldrene hadde hørt og kanskje fargenavnene betydde noe spesielt for dem. Bare gjetninger.Jeg vet ikke noe om navnetrad.For å finne utreise til Minnesota for Anton, kan du sjekke skipslistene.Han kan ha kommet hjem fra Minnesota og giftet seg. I bygdeboka står han oppført å være født 1873, ikke 1872 som jeg skrev.Kveinen heter i dag Kveina, men ble skrevet Kveinen før. Kvernand er nok Kvernan i Nærøy.Anton Jæger Olsen: Hvor i Bindal er han fra? Jeg har bøkene for Bindal og kan sjekke det for deg.Du kan sjekke b-bok for Nærøy og se om Anton Jæger er oppført der under Kvernan.Hilsen fra Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

'Bindal' er det mest presise jeg har fått ut av min 'kilde.' I tillegg ble det imidlertid sagt noe om 'grenseområdet til Nord-Trøndelag.' Kan det være her Kvernan og Nærøy kommer inn, tro? 1875-tellingen gir jo ikke mye hjelp. Kanskje b-boka blir redningen. I alla fall takk for hjelpen. Så langt. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Bindal ligger i Nordland, men grenser til nord trøndelag. Kvernan ligger i Gravik i Nærøy, ikke langt fra Bindal. En av min morfars søstre ble gift og bosatte seg på Kvernan.Trenger du mer fra Henriettes slekt så si fra, jeg skriver ned alt som står om denne familien om du vil.Hilsen fra Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Berit, det samme resultatet er jeg kommet til. Skal tro om det ikke er henne vi finner igjen her i 1900-tellingen:LenkeI så fall sitter jeg igjen med et ektepar som tilsynelatende er dukket opp av det store intet. Jeg vet imidlertid at de har eksistert, jeg snakket med et barnebarn i går. Og føringene er ganske klare. Men hvor er de, f.eks. i 1875? Mystisk. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Torgeir, har du sett på denne Anton Olsen fra Kvernanstrand Lenke Det ligger jo i Leka som er nabokommune med Bindal. Fornavn, etternavn, fødselsår stemmer godt, likeså første del av bosted. Kanskje noen med tilgang på Kirkebok for Leka kan løse problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Snakk om å være blind! Denne Anton Olsen er jo til alt overmål født i Bindal. Synd med linken til kirkebøkene for Bindal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Dette er nesten for godt til å være sant. Det mangler en aldri så liten 'Jæger', men nå vet jeg jo hvor jeg skal lete i kirkebøkene. Kanskje finner jeg Jæger i originalen? Har ellers hørt at Antons sønn ble nektet å kalle seg Jæger til etternavn. Han laget seg derfor et helt nytt navn.Jeg har hørt om Leka-møya, men finnes Leka-boka? Jeg er m.a.o. ute etter ei gardshistorie for Leka. Uansett: takk så langt. Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hei.Jeg skal sende spørsmålet til en på Leka jeg har kontakt med og spørre etter Anton om du vil. vET du hvor i Bindal Anton..Olsen var fra?Hilsen Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Til Torgeir.Lettere om du gav meg din mail adr. så kan jeg si fra til han på Leka så får du spørre selv. Han har hjulpet meg mye med min slekt der ute. Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Til (14): Jeg vet ikke annet enn hva som går fram av 1865-tellingen der familien bodde på Lysfjord. Kfr. lenken på (13).Eposteadressa mi er torgeirpunktkvalvaagkrøllbroadparkpunktno.Gjetter du enkelt løser den rebusen... Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

I bygdabok for Nærøy b.6. side 196 ang. Kvernanstranda - Ole Johansen med kone og barn kom fra Lysfjord i Bindal i 1867 for å bli husm. her. Anton Jæger f.18.3.1868. d.4.7.1896.Skredder og var gift. Det virker som denne Anton var blitt værende i bygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Har en kopi av kirkebøkene for bindal der var på nett lagret lokalt - også som excel-dokument (enklere å laste)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Den karen jeg skrev om som ikke fikk kalle seg Jæger (12), ble født 11.august i 1896. Ifølge den familiære tradisjonen - så langt den rekker -døde faren seks uker før sønnens fødsel. 4.juli (farens død) og 11.august passer vel ganske bra, eller?Jeg tror mannen er funnet. Og takk for det, alle sammen. Hva så med Birgitte Børøsund, tro? Hun skal være død ca. 1905. Anton og Birgitte skal også ha hatt en datter. Hun het Borghild, om jeg ikke husker feil. Og hun var eldre enn broren.Hvis Anton ble boende hjemme, burde vel Birgitte og barna bo på de traktene i 1900-tellingen. Eller? Men ikke finner jeg noen av dem. Så jakten fortsetter. Takk igjen. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Ta en titt på denne Birgitte på Rotvold (Asylet) Lenke Navn, fødselsår, fødested, enke stemmer.Barna er mest sannsynlig satt bort som pleiebarn, og der finnes flere mulige, på Leka og i Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Åse, jeg har hatt begge 'under observasjon.' Det ligner fælt, for å si det sånn. Så da er det kanskje samme jenta vi finner her:LenkeNår jeg sier kanskje, er det fordi det selvsagt må mer arbeid til med primærkilder. Men jeg tillater meg en svak følelse av å være nær målet. Takk igjen, Åse og dere andre.Et ekstraspørsmål til Åse: Finner vi Leka i bygdeboka for Nærøy? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Til Åse som er ekspert på Leka-spørsmål:Kan den Olaf vi leter etter være den karen vi finner her?LenkeDet står riktignok at han er født i Leka. Men det står kanskje noe mer i bygdeboka? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Daværende Gravvik var en del av Leka. Nå er Gravvik i Nærøy Kom. Det er ingen bygdebøker for Leka ennå. Olaf Antonsen i Skråen, mener at han ikke var gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Det er Morten som er ekspert på Leka. Jeg har bare flaks med mine søk ' blind høne som finner et og annet korn'.Linken under 22 virker ikke; er det samme som linken under 8 (Berits innlegg)?Ettersom Olaf ble født samme år som faren Anton døde, og om Anton døde i Trheim, er vel sannsynligheten størst for at Olaf er født i Trheim?Når det gjelder Jæger som fornavn(4) ser det ut til at det var populært i Brønnøy/Bindalen fra 1860 og framover. Min farfar het Johan Jæger f.1863. Det må være oppkalling av en storkar, datidas kjendis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.