Gå til innhold
Arkivverket

[#29154] Jules Verne/Boeck/Collett/Eidsvoll


Gjest Espen Skjærbakken/Eidsvoll museum
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Skjærbakken/Eidsvoll museum

Jeg har fått en henvendelse fra en tysk forsker som skriver om Jules Vernes Skandinaviske reise i 1861. Er det noen her som kan hjelpe med dette?On Sunday, July 21st 1861, Jules Verne took the train from Oslo to Eidsvoll and the Lake Mjosa. Near Eidsvoll he saw the Steamboat 'Dronningen'.(...) Jules Verne was invited by Mr. Boeck, a physician and professor of medicin from Christiania/ Oslo to his landhouse. This must have been Christian Peter Bianco Boeck (1798-1877). Jules Verne visited him on Sunday, July 21st 1861, see above, somewhere in the surroundings of Eidsvoll or in Eidsvoll. My question: did Ch.P.B. Boeck in 1861 have a landhouse in Eidsvoll and surroundings ? If yes, where was it situated? Thank you. Friedemann ProseDet var nå engang tre professorer Boeck innen medisin på UiO den tida, to brødre og en nevø, men det kan være Friedmann vet om flere detaljer som avgjør at det var CPBB. Ch.P.B.Boeck var gift med Elisabet Collett, og mora var hans var Karen Magdalene Collett. Jeg finner ikke noe i bygdeboka eller på nettet(family.search og Google) om noen klar forbindelse til Eidsvoll. Fint om noen kan tipse meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Skjærbakken

Det skjedde visst noe rart med det forrige innlegget mitt. Det kommer ikke skikkelig fram på min skjerm. Har prøvd å legge det inn flere ganger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Skjærbakken

Vet noen om Collettfamilien hadde noe landsted i Eidsvoll?I have a copy of the yet unpublished diary of Jules Verne from 1861, when he made his voyage to Norway. I´m working on a reconstruction of the journey along the notes in this diary. Your e-mail brought the idea to me, that it could have been a house or landhouse of the Collett family in Eidsvoll or the surroundings, where the visit of Jules Verne took place. Are there one or more places that fit to this hypothesis ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Til EspenVet ikke om det er relevant, men jeg hadde også problemer med å legge inn innlegg for en tid tilbake. Problemet var, viste det seg, at jeg hadde flere punktumer etter hverandre, og da ville ikke innlegget gå på plass.MvhLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.