Gå til innhold
Arkivverket

[#29159] Skifte i Jølster - Ålhus


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Er det nok mulig å få vite hvem som er nevnt i skifte etter Nils Johannessen Ålhus, prot. 2b, side 305b, 1697-1708?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Niels Johannessen hadde fra første ekteskap datteren Magnilde, 20 år gammel i 1701, og med gjenlevende enke Gjertrud Gundersdatter hadde han sønnen Johannes, 17, og døtrene Ingeborg, 14, og Kristi, 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Mange takk for svar.Nils Johannessen Ålhus' far er Johannes Andersen Nedrebø (ca 1615-1686), gift med Magnilde. Er det kjent om Johannes og Magnilde hadde ytterligere barn?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

P.S. Når er Nils Johannessens skifte datert, dvs når var Johannes 17, Ingeborg 14 og Kristi 4 år gammel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Beklager, innlegg 4 var dumt. Døtre er jo ikke med i Manntallet 1701, så det var ved skifte i 1701 at Magnilde var 20 år gammel o.s.v. (Ifølge lansmannsboka døde Nils Johannessen Ålhus 17.11.1700.)Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 25. juni 1701. Magnilde var nok reelt 21-22 år, siden hennes mor - Marite Knutsdatter Indre Årdal - døde 28. desember 1679.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Mange takk for svar.'Oc Hun (Marite Knudsdatter Indre Årdal) vaar Niels Johannssøn Allus Festpige'. Det betyr vel at MK var trolovet med NJ.Ad innlegg 3:Dessverre er det kun noen få etternavn oppgitt i 1666-Manntallert. Under Aallhuus Lenke finnner jeg en Opsidder Johannes 53 (sannsynligvis Johannes Andersen Nedrebø). Jeg lurer på om 'Sønner' Niels 10, Anders 6 og Elias 3 er barn av Johannes. Finnes det noen kilde som kan bekrefte det?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er rett at Marite var hans festepige, men datteren er regnet som 'ektefødt'.Jeg tar for gitt at det er Johannes Andersen som er Johannes Ålhus i 1666-manntallet. Jeg antar at det er han som er far til Nils, som overtok bruket, og Anders (oppkalt etterfarfar), og Elias (oppkalt etter avdød farbror). Men det er vel bare Nils som helt sikkert kan bevises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.