Gå til innhold
Arkivverket

[#29160] Registrering av kirkebok.


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Når en registrerer kirkebøker, oppdager en mangt å mye. Noe av det gode og noe av det mindre gode. Da jeg holder på å registrere klokkerbok for Bjelland prestegjeld i Vest Agder, finner jeg en bemerkning gjort to ganger i kirkeboken for ægteskap indtraate i 1898. Under rubrikken bemerkninger har kirkens tjener (sannsynligvis klokker) ført inn,Jeg siterer: Veigde ifølge kgl.anordning af 30.12.f.a. sitat slutt. Jeg trodde først at denne kunne ha noe å gjøre med alderen på en av brudefolkene, i det ene tilfellet er fødselsårene 1875 og 1877 i det andre tilfelle 1828 og 1865, men er sterkt tvilene til denne tanken. Vet noen hvilken kongelig anording dette kan være? Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det finnes en anordning fra 30. desember 1897 som kan være aktuell: 'Kongelig Anordning om, at Brudevielse og Velsignelse af Ægteskab for Statskirkens Medlemmer kan udføres udenfor Kirken, naar dette af Vedkommende begjæres m.v.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk til Yngve Nedrebø for svar.Om jeg forstår denne anordningen riktig, så kan vell kansje både sykdom, ja tildels alderdom være grunnlag for dette. Det kan jo tenkes at en brudgom på gode 70 år, var svekket, selv om bruden var 40 år yngre. Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.