Gå til innhold
Arkivverket

[#29164] Ole Eide f 1847 fra Aure (Romsdal)


Gjest hanne eide
 Del

Recommended Posts

Gjest hanne eide

Trenger hjelp til å finne min oldefar Ole Eide, f 1847 Aure i Romsdal, i folketellingene fra 1865 og 1875.Han var snekker/tømmermann. I 1900 er gift og bosatt på Ervigmoen (Mindland) i Tjøtta herred.Det er mulig han hadde familie annet sted også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

'Aure i Romsdal' kan både være i Fræna (gardsnavn) og på Nordmøre (Aure kommune.) Du vet ikke noe mer om mannen? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Der bomma jeg. Jeg så meg blind på tallet 47. Er du helt sikker på at han ble født 1847 ? Tenker da på sønnen i til Ole Paalsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Har du funnet giftermålet til Ole og Kristine Pauline? Der kan det vel stå noe om navn på far? Ole og Kristine er i FT1900 her Lenke Står Ole og evt.Kristine i innflyttingslistene for Tjøtta? Har du funnet ut når han døde? Stemmer alderen med det som står i FT1900, altså at han er født i 1847?Det er litt vanskelig å lete i Aure siden du ikke har noe farsnavn på ham, selv om den som Berit fant i innlegg 4 på Sandvik under Eide i Aure, kan være den rette. For Aure kommune finnes det kun gardssoger, Gardtales i Aure, ættesoge ville ikke forfatteren, statsarkivar Anders Todal, skrive. Og husmannsplasser er bare med fordi de utgjorde en del av grunnlaget for gardens utvikling. Altså svært lite om folkene på husmannsplassene.Så hvis du kan lete i kirkebøkene på din kant av landet for å finne spor etter Ole Eide, vil ytterligere opplysninger gjøre det lettere å lete her på Nordmøre. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Hanne Line Osberg Eide

Har nå funnet Ole Eide, opprinnelig Ole Christensen, f 1847 i Aure.Fant Christensen navnet via et tidligere giftemål (Lorense Andreasdatter) på Vevelstad i Nordland.Har funnet i FS funnet far Christen Knudsen f 1810 og mor Maria Olsdatter. Gift i 1845.Mulige søsken Ane f 1856, Knud 1850, Hans f 1842. Flere?Christen ble gift på nytt i 1860 med Marit Larsdatter f 1819.Christen (og Marit) finner vi i FT1865 og 1875 på husmannsplassen Trøan under Eide.Mulige foreldre til Christen er Knud Olsen og Maria Olsdatter.Er det noen som kan bekrefte det jeg har funnet, og ev har flere opplysninger?Hvor er Ole i FT1865 og FT1875?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Hei. En aktuell kandidat ved FT 1865 er Ole Christensen 19 år, som er tjenestegdreng på garden Vaag Lenke i Aure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.