Gå til innhold
Arkivverket

[#29174] Plassen Bergejordet i Lesja, Oppland


Gjest Rune Andre Nygård
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Andre Nygård

Ane ble døpt i Lesja den 4. april 1841, foreldrenes oppholdsted var plassen BergejordetLenke. Mitt spørsmål er om Bergejordet er en husmannsplass, isåfall under hvilken gård? Har søkt i FT 1801 og 1865 for Lesja, men finner ingen plasser som kalles Bergejordet. Håper noen kan hjelpe meg. MVH Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

På denne nettsiden, gå til gårdsnavnet Staurust (bygdebok for Lom) finner jeg Bergejordet Lenke, men det kan være et blindspor. Det står for øvrig i lenken din på far: Ole Olsen Steensland af Lomb, inderst – uten at jeg kan si noe som helst sikkert om dette…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Tre plasser under gården Berg-Dombås, den gang beliggende i Dovre anneks til Lesja prestegjeld, het Bergejordet i 1865.I 1900 var det bare èn plass Bergjordet, g/br.nr. 9/8. (Se ft 1865 og 1900 for Dovre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Takker for svar, skal på bibloteket å låne bygdebøkene for Lesja og Lom. Om Annes foreldre så har jeg skrevet tidligere innlegg om her i debattforumet på nr. 17063, 20999 og 24265. MVH Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Simenstad

Dersom du vil lese om Plassen Bergejordet (under Berg-Dombås) er det Bygdabok for Dovre bind 1, og ikke Lesjaboka du må låne.Bergejordet finner du på side 223.MVH Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.