Gå til innhold
Arkivverket

[#29175] Ugift mor i Bergen tidleg på 1800-talet.


Gjest Tone Alise Årtun
 Del

Recommended Posts

Gjest Tone Alise Årtun

Magdalena Alvig vart fødd i Bergen i 1793. Ho får to barn, begge uekte, med ulike fedrar. Sonen Mathias Jaensen blir døypt i DK 23. okt. 1814. Dottera Johanne Malene blir døypt i NK 7. jan. 1828. Eg ville gjerne visst namnet på fadrane til desse barna. Magdalena Alvig blir gravlagt frå DK 12. nov. 1846. Då står ho oppført som enke. Eg kan ikkje finna at ho har gifta seg. Er det mogeleg at ho kan ha brukt enketittelen som sosial pynt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Fadrene til Mathias Jaesen: Berthe Lange, Gierche Helene Daniels, Østen Andersen, Johan Schilling, Salve Johannesen. ('efter Jordemoderens Anmeldelse er det hendes 1ste Lejermaal. Hun ligger i Barselseng 15 Rode 17.')Fadrene til Johanne Malene: 'Mad. Johanne Gjørs, 1-20; Jfr Elisabeth Lange, 12-46; Ole Jørgensen, 4-38; Christopher Lange, 11-96; Christopher Juul, 15-18.'Jeg vil tro Magdalene langt fra var enke i 1846, men det tok seg uten tvil litt 'penere ut' om hun var enke, siden hun hadde barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.