Gå til innhold
Arkivverket

[#29183] Slekt av Einar Herman Hendriksen, født 1881 i Oslo?


Gjest Terje Wilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Wilhelmsen

hei der ute!Min gamle far på 92 år husker ikke så mye, men han mener at en onkel(Einar H. Henriksen) av ham arbeidet som snekkermester på et guttehjem som het 'Toffe Gave' og skulle ligge på Helgøya ved Mjøsa. Han skulle også ha laget lysekrona til Hamar Kirke den gang.(ca:beg. på 1900) og vistnokk vært med på å bygge en dampbåt, størrelse? Hans foreldre var Gustav Adolf Hermansen Henriksen, født 1852 og Emilie Eriksen Endresen, født, 1844, begge i Oslo. Er det noen som har opplysninger fra dette området? så er jeg takknemlig for svar ang ham, både før og etter fødselen.Hilsen Terje Wilhelmsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei! Toftes Gave er omtalt slik Oslo byleksikon (2000): Toftes Gave var opprinnelig et gutthjem for ”feiltilpassede” gutter, oppført 1844 i Munkedamsveien 31, navn etter kjøpmann Andreas Tofte, som i 1847 ga guttehjemmet til Oslo kommune som et legat. I 1858 ble Toftes Gave flyttet til Ullensaker, og i 1876 til gården Sund på Helgøya i Mjøsa. Fra 1896 brukte staten hjemmet som skolehjem. Nedlagt 1947. Fra 1951 har Oslo kommune drevet stedet som hjem for psykisk utviklingshemmede, fra 1970 del av Helsevern for psykisk utviklingshemmede (HVPU).Bl.a. i arkivet etter Kirke- og undervisningsdepartementet, 1. Skolekontor D, finnes det opplysninger om Toftes Gave, for eksempel her (søk på Toftes Gave på siden du får opp) [url="http://www.riksarkivet.no/fk/classes/fk_serie.php?qc=b706596043ca0125d45f1825fa03435a&ft=1&arkivid=267745&serieid=289430>Lenke Og her er en oversikt over hva som finnes av spesialskolearkiver i statsarkivene, for eksempel er Toftes Gave i Statsarkivet i Hamar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

All info er hentet fra FS – så dette bør sjekkes!Gustav Adolf Hermansen Henriksen Birth: 02 DEC 1852 Hammersborg, Oslo, Akershus, NorwayChristening: 20 FEB 1853 Garnisons-Church, Oslo, Akershus, NorwayParents:Father: Herman HenriksenMother: Inger Marie PedersenMarriages:Spouse: Emilie Eriksen EndresenMarriage: 24 SEP 1873 Gamle Aker Church, Oslo, Akershus, Norway--------------------------------------------------Einar Herman Hendriksen Birth: 07 JAN 1881 Oslo, Akershus, NorwayDeath: 25 JAN 1961 Parents:Father: Gustav Adolf Hermansen HenriksenMother: Emilie Eriksen EndresenMarriages:Spouse: Mathilde HalvorsenMarriage: 1905 -------------------------------------------------- Mathilde Halvorsen Birth: 10 MAY 1885 Oslo, Akershus, NorwayDeath: 23 JUL 1950 Oslo, Akershus, NorwayFather: Martin HalvorsenMother: Elen Karine HansenSpouse: Einar Herman HendriksenMarriage: 1905 Oslo, Akershus, Norway--------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wilhelmsen

Hei igjen Grethe.Jeg kan ikke få takket deg nokk, du er en trofast støttespiller for oss som trenger hjelp.Alle opplysningene dine stemmer med de jeg har + noen nye.Håper at noen kjenner seg igjen på dette, fordi det er ikke verdagskost at en forfedre lager en lysekrone til en Kirke på Hamar.Emilie Endresen med foreldrene, Hans Endresen og Gunhild Mathisen er ikke lett å finne, fordi jeg ikke har noen opplysninger om foreldrene. Håper at noen fanger opp dette også.Hilsen Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.