Gå til innhold
Arkivverket

[#29190] Olga Sollie - Moren til The Andrews Sisters


Gjest Robert Reitan
 Del

Recommended Posts

Gjest Robert Reitan

I en artikkel i Slekt og Data i et av nummerene i 2004 sto det en artikkel om moren til The Andrews Sisters. Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvor hun kommer fra? Alt jeg vet var at hun het Olga Sollie, at hun giftet seg med Peter Andrews (en gresk emigrant) og at de bodde i Minneapolis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Et søk på nettet avslørte i hvert fall at de giftet seg i 1910 og at hun døde i 1948. Døtrene ble føtt i Mound, Minnesota.Jeg finner en Olga Solie, utreise fra Trondheim 11 mnd gammel i 1888. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMITROND&gardpostnr=53377&merk=53377#ovre>LenkeEn Olga Sollie fra Overhalla hadde utreise fra Trondheim 19 år gammel i 1900 - med Duluth, Minnesota som reisemål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

I 1930 er Olgas alder oppgitt til å være 39 år, men i 1920 er den 32 år. Hun skal ha giftet seg 19 år gammel. Immigrasjonsåret i 1920-tellingen er vanskelig å lese, men jeg tror det står 1890. Jeg vil vel nå helst tro at dette er den samme Olga som i 1888 reiste sammen med sin familie fra Trondheim. Vi finner også i 1920 Peter P. Sollie (75) og hustru Sophia P. boende sammen med sønnen Peter A. (43) i Mound, Hennepin. Det var jo også der Olgas døtre ble født, ifølge A. Lange.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Ifølge denne artikkelen : Lenke, har The Andrew Sisters slekt i Selbu, Trondheim og Røros. Hvor moren kom fra mer nøyaktig nevnes dog ikke, og ikke kildene heller. Hun skal ha utvandret til USA 16. mai 1888. Ifølge overskriften på artikkelen virker det som om moren kanskje kom fra Selbu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei Robert :)Litt på siden, men jeg nevner det likevel.I en artikkel jeg leste for en god stund tilbake, (husker ikke hvor) sto det om Andrew Sisters. Den gjenlevende(?) søsteren ønsket ikke noe snakk om sine norske aner. Det hadde hun ingen interesse av, for moren hadde heller aldri snakket særlig om dem sa hun.Ja,ja, sånn var det.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Det stemmer det Rigmor, det var i Slekt og Data nr.3 2004, der er det skrevet 4 sider om The Andrew sisters. Moren til Olga het Soffi Pederdtr. Haave fra Lekåa gård i Selbu f. 1847 og faren Peter Pedersen Sollie fra Røros. De giftet seg 22-9-1876 i Selbu osv. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.