Gå til innhold
Arkivverket

[#29192] S&Fj: Selje: Paul Isaksen Myre født ca. 1777


Gjest Bent Grotle
 Del

Recommended Posts

Gjest Bent Grotle

I folketellingen 1801 finnes en Paul Isaksen som ugift bonde på gården Langenes i Selje. I 1802 gifter en Paul Isaksen seg med Kari Pauldatter. Her står det i Digitalarkivets database at Paul bodde på Myre i Selje. Er Paul Isaksen på Langenes i 1801 samme som Paul Isaksen som gifter seg med Kari Pauldatter året etter?Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel Paul Isaksen, født 1777, Langenes, Selje [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbdoypte&page=1&sql=low%5Fforenamn+like+%27paul%25%27++AND+aar%5Fhending+%3E%3D+1775++AND+aar%5Fhending+%3C%3D+1778+++ORDER+BY+forenamn%2C+etternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=1>Lenke og her i skannet versjon av originalen http://digitalarkivet.uib.no/da/SeljeMiniA5.htm. Her er henvisning til skiftet etter faren, Isak Jakobsen på Langenes Lenke.Det er vel dette giftermålet du sikter til. Her står det at brudgommen er født i Selje. Lenke.Litt tankespinn om oppkalling: Foreldrene til Paul heter Isak Jakobsen og Marte Monsdatter, og hvis vi tenker oppkalling, hater det eldste barnet til Paul Isaksen og Kari Paulsdatter Marte (Marthe), f. 1804 Lenke. Andre barn jeg har funnet er: Povel, f. 1.1.1807, Isalene, f. 5.6.1809, Susanna, f. 13.1.1812, Birthe, f. 9.10.1814, Christi, f. 19.7.1817, Kariana, f. 15.1.1822 og Karianne, f. 12.5.1825. I 1801 finner jeg en Kari Paulsdatter, 23 år, ugift, bosatt hos foreldrene på gården ”Kierlingdal” i Selje Lenke. Foreldrene til denne Kari heter Paul Jacobsen og Susanne Olsdatter, og to av barna til Paul Isaksen og Kari Paulsdatter på Myre heter Povel (Paul) og Susanna…Dette er vel dødsfallet til Kari Paulsdatter Myre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Takk for svaret. Ja, det er stor sannsynlighet for at dette er samme Paul. Det som gjør meg usikker er at Paul som er bonde på Langenes i 1801, året etter bor på Myre og gifter seg med ei jente fra Kjerringdal. Hvorfor ble han ikke værende på Langenes? Jeg får sjekke skftet etter Isak Jakobsen på Langenes. Han dør måneden etter at Paul Isaksen gifter seg.Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Skiftet etter Isak Jakobsen: Paul Isaksen kalles her Paul Isaksen Kvalheim som ligger ved/i Myre. En av døtrene til paret Paul og Kari er også skreven født på Kvalheim. Ellers nevner ikke skiftet noen ektefelle til Paul.Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Hoddevik

Hei Isak Jacobson Langenes vart fødd på garden Sammelstova i Ervik Gard nr 45 bruk nr 10 i Selje kommune. Broren Jacob overtok bruket. Dei var ellers mange søsken. Eg nedstammar frå Jacob som hadde garden.Mvh Jan Petter Hoddevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Da må faren til Isak Jakobsen være Jakob Samuelsen som er registrert med 6 barn i Fylkesarkivets databaser. Men hva hette kona til Jakob? Finner ikke giftemålet til Jakob og konas navn er ikke skrevet ved fødslene. Men det er en Jakob uten etternavn som gifter seg med ei Kari Rasmusd. i 1732. Kan dette være Jakob Samuelsen?Ved manntalet 1701 bor en Samuel Jakobsen, 30 år, på Ervik. Den eneste Samuel Jakobsen jeg finner som gifter seg i Selje på denne tida gifter seg allerede i 1689 med Siri Bersvendd, men da blir Samuel veldig ung ved giftemålet hvis han var 30 i 1701. Allikevel kan dette være den Samuel som bur på Ervik i 1701. Kona sitt navn er ikke oppgitt ved fødslene her heller.Jakob Samuelsen er 5. tippoldefar til min kone.Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.