Gå til innhold
Arkivverket

[#29203] Ingvald Kristensen f.18?, 'Sjåfør' i Trondheim?


Gjest Grethe Dalsegg
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Dalsegg

Hei Min bestefar Harald Julius Ramstad f. Kristiansen i 1914. Foreldre: Jessy Severine Magdalene Jenssen f. 1897 Øre i Møre og Romsdal og Ingvald Kristensen f. 18? var 'sjåfør' i Trondheim. Hva 'Sjåfør' innebærer vet jeg ikke,(varer el. personer). Vet noen om denne Ingvald Kristensen? når han var født om han ble gift osv.? Jessy og Ingvald var ikke gift.Mvh Grethe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Dalsegg

Vet at dette kan være vanskelig å finne ut av, men denne Ingvald Kristensen var mest sansynlig født helt på slutten av 1800-tallet.Det er mest trolig at han er fra Trondheimsområdet eller bosatte seg her.Håper noen kan hjelpe :)Mvh Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jessy var vel bare 17 år da sønnen ble født i 1914, og spørsmålet er - i forhold til den kandidaten jeg har funnet - om barnefaren var like ung...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Når jeg søker på Ingvald med etternavn Chri-/Kristensen, født 1895 +/- 5 år, får jeg også opp en kandidat i Nord-Trøndelag, f. 1891 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01714.wc2&gardpostnr=11&personpostnr=136&merk=136#ovre>Lenke. Så er det tre stykker i Nordland: født 1897 Lenke, født 1890 Lenke og født 1894 Lenke. Men så er det også fire stk. Ingvald i Møre og Romsdal, det fylket (amtet) hvor Jessy selv kom fra: Herø, f. 1895 Lenke, Sandø R., f. 1891 Lenke, Stangvik, f. 1892 Lenke og Edøy, f. 1892 Lenke. Du vet vel for øvrig at Trondheim folkebibliotek har digitale boksamlinger som bl.a. omfatter adressebøkene for Trondheim 1888-1917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Dalsegg

Grethe F.Takk for mange forslag har vært innom en del av disse tidligere. Det kan godt være en av disse men siden jeg ikke har noe årstall han er født blir alt så mye vanskeligere.Var innom for å se om jeg fant noe på adressebøkene for Trondheim 1888-1917, Men fant ingen ved det navnet, verken under C el. K. jeg visste ikke om denne nett-siden så denne kan jeg få bruk for.Fins det noen arkiv el. lignende over hva slags yrker man hadde i Trondheimsområdet? Det kan hende han bodde utenfor Trondheim og jobbet der bare?MvhGrethe D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Grethe Dalsegg

Hei har nå fått litt mere informasjon om denne Ingvald, som forresten heter KRESTIANSEN! til etternavn og er født i 1878. Har fått disse opplysningene av statsarkivet.Her er litt mere eksakt hva som sto:Dåpen av Harald Julius: foreldre, Ugift chauffør Ingvald Krestiansen født 1878 og ugift stuepike Jessi Severine Magdalene Jensen født 1897. Foreldrenes bopel er oppgitt å være henholdsvis Karl Adlers gt. 32, Kr.a. (Kristiania?) og Villa Lilleborg, Strinden.Er usikker på hvem som bodde hvor, kan noen hjelpe meg videre? og står kr.a. for Kristiania? Føler jeg har kommet et skritt nærmere for å finne denne Ingvald, men trenger litt hjelp fra dere igjen om å finne rette steder å lete og om han hadde familie osv. Mvh Grethe D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Grethe Dalsegg

Prøver å legge temaet litt lengre opp på lista slik at dere mere erfarne 'granskere' kanskje kan hjelp meg videre? Det er hvor Ingvald kunne befinne seg? hvor denne gaten lå eller fortsatt ligger og hvor kan jeg finne han igjen?Hilsen Grethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Grethe!Karl Adlers gate finnes neppe i Trondheim. I Oslo har du Cort Adlers gate. Noen kunne kanskje hjelpe deg å slå opp i Adressebok for Christiania i det aktuelle år (1914) - den finnes ikke på nettet.Villa Lilleborg - jeg fikk tilslag via Google i Adressebok for Trondheim. 'Villa Lilleborg' - navnet på to villaer med ulik adresse. I Byleksikonet fant jeg ingenting om Lilleborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Har funne Jessy i Trondhjems adressebok for 1916 i 'villa' Lilleborg i Klingenbergløkkene(Villakvarteret): Lenke- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Høgskolen i Oslo (HiO) har adresse Cort Adlers gate 30. I FT-1900 finner man Den Tekniske Skole i #30, som da trolig er forløperen til HiO. I #33 finns Den kvindelige Industriskole.Kanskje han har vært sjåfør for skolen? Og således leid leilighet som skolen disponerte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Dalsegg

Hei og takk til Astrid, Hanne og Jan Peter, for hjelpen, det er så fint at det er så mange hjelpsomme der ute. Dette gjør det litt enklere når jeg vet hvor jeg kan begynne å lete etter Ingvald henn, og siden jeg har fødselsåret hans kan det hende jeg finner en kandidat snart.Hilsen Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Grethe Dalsegg

Hei Legger igjen denne opp på lista for å se om noen vet noe mer.Dette vet jeg: Dåpen av Harald Julius: foreldre, Ugift chauffør Ingvald Krestiansen født 1878 og ugift stuepike Jessi Severine Magdalene Jensen født 1897. Foreldrenes bopel er oppgitt å være henholdsvis Karl Adlers gt. 32, Kr.a. (Kristiania?) og Villa Lilleborg, Strinden.Jessi/ Jessy bor i 1916 hos sin stefar Halvard Aamot i Klingenbergløkkene ( Villakvarteret) i det jeg tolker huset 'Lilleborg' under navnet Gjessy frk. (kilde. adresseboken Trondheim.)Har prøvd å spore opp Ingvald på mange måter og har funnet noen 'kanskje' kandidater, men det stopper i om Krestiansen/ Kristiansen er farsnavn eller etternavn.Håper noen der ute ser seg råd for å prøve å hjelp meg igjen.Hilsen Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Hei Grete,Kan nok ikke være til så mye hjelp, men så denne tråden og gjorde et søk i ft 1900 på RHD. Fant en Ingvald Julius Kristensen, f. 1879 i Bodø. Han var da handelsbetjent i kolonialforretning & sønn av kirketjener Hans Olai Kristensen.Er vel en tynn tråd, men mellomnavnet Julius kan kanskje gjøre det verdt å undersøke nærmere.Klingenbergløkkene (Jessys adresse) ligger vel nå på det vi kaller Bakkaunet i Trondheim. Bak Rosendal og Voldsminde på Lademoen.Mvh Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Dalsegg

Hei og takk for innlegge Anna :)Dette kan være en kandidat, men tror ikke Julius-navnet stammer fra far siden, mor til Jessy heter Julie Juliusdatter løennechen /Loennechen. Tror at det er her Julius-navnet kommer fra, men er ikke sikker. Har en gammel debatt ang. Julie liggende også som jeg ikke kommer videre med p.g.a brente kirkebøker:(Men man kan ikke miste håpet, har holdt på å lete etter denne siden av slekten over 10 år snart nå, og har fått masse nyttig info. om disse fra hjelpsomme slektgranskere her.Mvh. Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.