Gå til innhold
Arkivverket

[#29213] Amanda Ulvestad til USA i 1908. Hvor ble det av henne?


Gjest Kjartan Brastad
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjartan Brastad

Min oldemor Amanda (Manda Ovidie) Ulvestad, f 15. januar 1866 dro 16. september 1908 til Amerika med Washington som destinasjon. Hun er bosatt på Aukra i Romsdal og reiser fra Kristiansund. Oppgitt alder er 41 år og fødselsår er 1867. Kirkeboka for Borgund viser at hun er født i 1866 og hun skal derfor være 42 år ved avreise. Hun reiste trolig alene. Hun er enke og hennes eneste barn har nettopp giftet seg med min bestefar og ble værende i Norge. I følge familien arbeidet hun som sykepleier i mange år. Hun skal ikke ha giftet seg igjen. Jeg har ikke vært i stand til å finne henne igjen i arkivene jeg har søkt i. Jeg vet derfor ikke hvor hun bodde, hvor hun arbeidet, når hun døde og hvor hun er begravd. Er det noen som har tilgang til arkiver hvor det er mulig å finne ut noe om Amanda i USA, eller kan gi meg råd om hvor jeg kan søke videre?Kjartan Brastad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg finner en Amanda L. Ulvestadt i 1930-tellingen for Wedderburn, Curry, Oregon. Hun er 65 år gammel, enke, f. i Norge - immigrerte i 1908. Hun bor sammen med sin bror Lauritz Larsen, 46 år gml., ugift, imm. 1909. Han jobber på et sagbruk.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Amanda Larsen er 55 år i 1920 og er bosatt i Wedderburn, Curry county, Oregon. Hun er enke. Innvandret 1908. Er 'nurse' - Sykepleier. Bor sammen med sin ugifte 36 årige bror Louie, som innvandret 1909. Begge har levert papirer for naturalisering. (Broren het kanskje Leif?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Jeg er imponert over dere som har funnet opplysningene om Amanda og hennes bror. Hennes bror Laurits Olaus, født 1884, dro også til Amerika og jeg tror at det er han som dør i Coos i Oregon i 1967. Han var gift med Emmeline, men da må nok det ha skjedd etter 1930 siden han var ugift da. Når han dør i 1967 er Lauritz brukt som fornavn. Han må åpenbart ha brukt en kortform av dette. Disse svarene ga meg en rekke nye opplysninger om to i en stor søskenflokk og jeg er dypt takknemlig for svarene jeg har fått. Hilsen Kjartan Brastad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

jeg er i samme situasjon som Kjartan .Jeg har lett i over et år med å finne min oldefar.Hans navn er Hans Petter Meisler Hansen og er født i 1854 i Steigen.Han reiste til USA som enkemann over Ålesund i 1908.Hans ene datter som var gift ble værende igjen.Jeg vet ikke hvor han bodde,eller når tid han døde.Har hørt med Riksarkivet,men de kunne ikke hjelpe meg,med noe skifte eller arveoppgjør.Har noen anledning til å hjelpe meg der.MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.