Gå til innhold
Arkivverket

[#29215] Carl Oskar Guldbrandsen Enger


Gjest Inger Melbøe
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Melbøe

Etterlyser foreldre til Carl Oskar Guldbrandsen Enger f1880 i Skedsmo (Leirsund). Finner han på folketelling i Oslo fra 1900 men aner ingenting om hans aner. Tror han hadde en søster i Jens Bjelkes gt. som het Josefine. mvh Inger Melbøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Mulig kandidat? (FS/VRI):Karl Birth: 12 Jun 1880 Place: Skedsmo, Akershus, NorwayChristening: 25 Jul 1880 Place: Skedsmo, Akershus, NorwayFather: Gulbrand NILSENMother: Anne Karine JACOBSDRDette paret har barn født i perioden 1864-1880, men ingen av dem heter Josefine. Men hvor i Kristiania bor Carl Oskar i 1900? Og hvor i Jens Bjelkes gate bor den antatte søsteren Josefine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Melbøe

Han bor i Kolstadgt. 16. Sender her med opplysningene som jeg fant i Digitalarkivet. Lenke Vet han kjørte for smørfabrikken. Han er født i 1877 og ikke 1880 som jeg først antydet. Blir spennende å høre om det er den samme. Dette med Josefine som søster er jeg ikke mer enn 10% sikker på for det er en upålitelig kilde. Hun kan være slekt på annen måte. Mvh Inger Melbøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er det en Gustav Enger, f. 1872, Skedsmo, Kampens gate 19, som er kjørekarl ved Smørfabrikken og gårdeier – Kristiania 1900 Lenke – en mulig eldre bror av Karl? Det er en pleiesønn i husstanden som heter Kristian Gulbrandsen, f. 1888, Skedsmo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Inger. Etter å ha 'saumfart' kirkebøker for Skedsmo fra 1875 - 1881 uten å finne en eneste Carl Oscar som kunne passe inn - jeg stoler aldri helt på tellingene - har brent meg for mange ganger til det. Etter de opplysninger Grethe kom med i sitt siste innlegg gikk jeg en annen vei: Jeg har kirkebøker for Kampen menighet også så jeg startet der med Anna til Gustav Enger: Kampen Mini I 7 1897 - 1905, dåp nr.266, s.112 Ark 4/11 Anna Mathilde f.17/10, dpt.: 25/11 1900 Kjører Gustav Gudbrandsen Enger, Hustru Maren f. Hansen, Bosted.Kampeng.19 Foreldrene født: 1872/1875 Faddere: Andrine og Gunda Hansen, Karl Gudbrandsen(OBS - sikkert din Karl), Anton Olsen, Ole Hansen. Gikk så til Skedsmo Klok I 2 1855 - 1872, dåp nr.134, s.359 Ark 11/15 Gustav Adolf f.11/11, dpt.: 25/12 1872 Sagarbeider Gulbrand Hansen og Hustru Berte Gulbrandsdatter, Bor.Sørumseie, Faddere: Anne Dorthea Christiansdatter, Olava Pedersen, Ole Gulbrandsen, Ole Pedersen og Martin Hansen. Tok så fostersønn hos Gustav Enger i FT1900, Skedsmo Klok I 4 1883 - 1895, dåp nr.53, s.(uleselig - slitt vekk før fotografering) Ark 3/14: Kristian August f.4/7, dpt.: 26/8 1888 Husmand Gulbrand Hansen og Hustru Berte Gulbrandsdatter, Ægteviede her 3/9 1870 Bor:Huseby ?Grina?(usikker på det siste) Gulbrand f.7/12 1838, Berte f.22/4 1850 Faddere: Skomager Kristian Gulbrandsen Byengen, Tjenestegut Hans Gulbrandsen Husebyeie, Kone Lina(Lise/a) Johansen Byengen og pige Mina Theodorsdatter søndre Dal, Nitedal. (Her var det jo en mengde ekstra opplysninger - vielse og f.datoer på foreldrene + Nitedal??!! Så tenkte jeg konfirmasjon og det ble full klaff: Skedsmo Klok I 4 1883 - 1895, konf.nr.10, s.(ikke synlig) Ark 8/14 Karl Oscar Gulbrandsen f.1/3 1878, dpt: 22/4 1878, fødested:Nitedal, bosted v/konf.:Engereie, Husm. Gulbrand Hansen og Hustru Berte Gulbrandsdatter. Vaksinert. Att. Anna Finstad 20/9 1878. Karakter:Temmelig godt.Har også funnet en dåp i Skedsmo med mor som heter: Josefine Kristine Gulbrandsdatter, bor også Sørumseie - dette kan jo være den Josefine som er nevnt....hun kan jo være søster til Berte!! mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knusen

Legger til at jeg på FS VRI fant Carl Oskar f. 11/3 og døpt 22/4 1878 Hakadal, foreldre Gulbrand Hansen og Birhte Gulbrandsdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei igjen Inger. Jeg glemte å skrive konfirmasjonsdato på Karl Oscar: 2/10 1892 i Skedsmo kirke. Så at du hadde fått et svar på Dåp fra FS - sjekket derfor en gang til føds/dåpsdato i konf. - der står det 1.mars/ 24 april. Nittedal og Hakadal/Hakedal er et Sogn.Vi ser ofte at det er litt 'slingring' i datoer, spesielt om de er døpt og konfirmert ulike steder. Berit dåp er nok rett - men det er en sekundær kilde og de bør alltid sjekkes - ihvertfall gjør jeg det. Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Inger, kan du ta kontakt?Henne her: 'Og hvor i Jens Bjelkes gate bor den antatte søsteren Josefine? ' -har jeg med mann og barn :-) hilsen Egil. e-sundel_online.xx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Denne Josefine - nevnt i 1 - ble gift med Olaf Johan Gustavsen som er her i ft 1900 Lenke , men Josefine Gulbrandsen/datter har jeg ikke funnet i 1900, hun er født i 1880. hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Melbøe

Tusen takk for alle svar. Stemmer nok helt sikkert med den som du Lillian fant. Gustav er nok helt sikkert en eldre bror og Kristian en yngre. De har nok flyttet litt på seg. Familien hadde ingen kontakt med den siden derfor vet jeg så lite. Vet at en bror bodde på Høybråten sist på 1940. Carl Oskar Guldbrandsen Engers barn er døpt på Kampen. De bodde der og på Lille Tøien. Sto helt i stampe på denne slekten. Godt å få så god hjelp her. Atter takk til alle. mvh Inger Melbøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.