Gå til innhold
Arkivverket

[#29216] Elise Pedersen 1886 Nes på Romerike


Gjest Gerti Stenberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Gerti Stenberg

Hej! Jag söker uppgifter om Elise Pedersen från Nes på Romerike. Hon gifte sig 1905 i Nes på Romerike med Johan Alfred Amundsen från Eidsvoll.Han kallades ibland Karlsen. Kan hon vara Maria Elise som föddes 30 jun 1885 som dotter till Edvard Pedersen? Mvh Gerti Stenberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Akselsen

Hei. Kan bare skrive det som står i Gårdshistorie b.III side 253 under NYBRÅTEN: Edvard Pedersen Perbråten (Engebråten), f. 1851, er oppført som forpakter av dette stedet i 1890-årene. Han var gift med Andrea Embretsdtr. Grenistua. Barn Karl Johan, f. 1880, skredder i Oslo. Anna Kristiane 1885-93. Maria Elise f. 1885 gift med en svenske som het `Noren. Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerti Stenberg

Hej,Anne-Lise! Tack för upplysningen! Då kan jag avskriva den teorin! Tänk att hon ska vara så svår att hitta. Enligt uppgift från Riksarkivet skulle hon vara född och gift i Nes på Romerike. Men filmerna jag haft hemma har inte visat något. Mvh Gerti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Gerti. Kan du gi de eksakte opplysninger du har fått fra Riksarkivet, jeg har prøvd å finne denne Elise Pedersen i kirkebøker for Nes Romerike og jeg har alle. Det er oppdelt på denne tiden, Udenes, Fenstad, Årnes, Nes hovedsogn osv. Enklere om du ga alle opplysninger her...om du har flere da? De må jo ha funnet det et sted ettersom de har gitt det til deg. mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerti Stenberg

Hej,Lilian! De enda uppgifter jag fick var att hon var född i Nes på Romerike 1886 och gifte sig där 1905. Och de hade 8 barn.De flyttade sedan till Hurum där sonen Heman Kåre föddes i feb 1826. De bodde på Toppen i Hurum .Mannen Johan Alfred Amundsen var född 11 dec 1885 i Eidsvoll. Mvh Gerti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei igjen Gerti. Konfirmasjon på Karl, denne viser annen fødselsdato i forhold til F.dato på vielse, men det er nok den samme for farens navn og fødested passer, tror dato på vielse er dåpsdato: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=kf02371861&gardpostnr=699&personpostnr=2095&merk=2095#ovre>Lenke Her er Hermanna sin konfirmasjon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hva med hun her da?LenkeDet er ikke så veldig mange å velge på, når jeg søker på både det ene og det andre. Kan du sjekke henne Lillian?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Carsten. Jeg har sjekket hennes dåp, hun er innskrevet som Marie Lovise...tror du at Lovise kan ha blitt til Elise da? Muligheten er jo der! Denne Elise Pedersen kan jo også ha to fornavn og tatt farens farsnavn...at faren heter Pedersen altså? Jeg har også søkt på alle mulige varianter på FT, holder på med kirkebøkene nå, men har ikke rukket igjennom alle enda...hun kan jo være født et annet sted og konfirmert i Nes! mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!Under Grønlibråten finner jeg i bygdeboka for Nes (bind 3) familien til Marie f. 1886. Det står ikke noe mer om henne enn at navnet var Marie Lovise. Men etterkommere av hennes bror Ole Sigvart ser ut til fortsatt å være eiere. Disse ville eventuelt kunne avklare om denne Marie var den rette.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Gerti. Så i etterkant at du hadde delt opp denne etterlysningen din og hadde fått svar på mye ang.Eidsvold. Hva er utgangspunktet ditt for disse to du etterlyser, er de foreldre til en person født i Norge eller Sverige? Jeg har lett og lett i kirkebøker for Nes Romerike, men så langt har jeg ikke funnet det 'vi alle' leter etter! Kan Elise være en forkortelse for fek. Anne Lise? Finner henne ikke på FT1900 heller og det er jo 'litt' merkelig? Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerti Stenberg

Hej,Lillian! Ja,det är mycket märkligt! Dessa personer är min bästa väns farföräldrar och jag har fått uppgifterna från Riksarkivet. Men ingen hittar dem. Så jag vet inte hur jag ska gå vidare. Mvh Gerti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Gerti. Hva har du av opplysninger på sønnen deres om jeg forstår deg rett...er han født i Sverige? Når mann ikke kommer lenger er det bedre å starte på begynnelsen igjen og sjekke de opplysninger man har.mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerti Stenberg

Hej,Lillian! Familjen flyttade till Hurum (Sagene och Toppen) och där föddes sonen Hermann Kåre 13 feb 1926. Han är min goda väns pappa. Han hade ganska många syskon. Skrev till prästen i Hurum, men fick svaret att de inte hade tid att hjälpa mig. Mvh Gerti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Gerti. Jeg har ikke tilgang til kirkebøker av så ny dato for Sagene, men jeg skal se om det går ann å få en mann som bor i Oslo om han kan finne den dåpen til meg på Arkivet...for den har du kanskje ikke sett eller hva? Dette er av såpass ny dato st jeg tror kanskje vi skulle gå over til privat Mail: lillikri@online.no. Din venns pappa er født samme året som min og han lever fortsatt min far. mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerti Stenberg

Hej,Lillian! Jag är så tacksam för allt du gör för mig ! Jag tror att släktforskare är de mest godhjärtade människor som finns. Min mejl är hg.stenberg@tele2.se Mvh Gerti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Johnsrud

HeiHar du sjekket svarene du har fått fra Maya Lillemoen hos Slektsforum? (DISNorge)Hun har funnet flere av barna døpt i Hurum.LenkeMvh Hanne Johnsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Siden det ser ut til at Elise er født i Eidsvoll, må dette være en god kandidat i 1900 tellingen for Oslo. Faren her er Peder LenkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Dersom jeg har kommet over den rette Elise - forrige innlegg - finner vi nok faren Peder Korslund her i 1865 tellingen for Eidsvoll LenkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerti Stenberg

Hej,alla snälla människor! Det här är ju fantastiskt! Jag hade nästan gett upp att hitta Elise! Men nu är jag så glad! Mvh Gerti Stenberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.