Gå til innhold
Arkivverket

[#29223] Ole Brynildsen Knatterød, Varteig 1720-1761


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Har noen tilgang til Tune kirkebøker og kan sjekke følgende? I Varteigboka side 501 står Ole Brynildsen født 1720 i FS står det født 1723 - Foreldre Brynild Olsen og Mari Andersdatter. Brynild Olsens (1680-1752) første kone Kari Iversdatter fra Skjeberg døde 1720 ifølge Varteigboka. Han giftet seg 1 1722 med Mari Andersdatter.Hvis Ole er født 1720 er vel moren Kari Iversdatter - hvis han er født 1723 er moren Mari Andersdatter.... eller var det kanskje en Ole i første ekteskap som døde, og en i annet ekteskap født i 1723 - feil fødselsår i Varteigboka?Vi har også samme problemstillingen når det gjelder Oles 2 ekteskap - se innlegg 21982 (15).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Jo da, Grethe - da fikk jeg bekreftet at det var en Ole født 1720 som døde - altså feil fødselsår i Varteigboken. Takk Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Guro!Tror ikke at du skal stole helt på ovenfornevnte hjemmeside. Det mangler mye fødselsdata her og så er det henvist til FS når det gjelder Ole Brynildsen død i 1721.- Jeg har vært inne på FS og der har jeg funnet mye rart,bla.så giftet han seg med Olaug Larsdatter i 1744 og at hun døde i 1751.I 1745 ? skal han ha giftet seg med Ambiør Larsdatter.Både Olaug og Ambiør er oppgitt som samme barns mor!!Her MÅ det orginalkilde til! Skal se hva jeg får tak i på mandag.(Jeg var inne på innlegg 21982)Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg har heller ikke klart å komme til noen konklusjon på hvem som er mor til Brynild Olsen f 1755, og Ole Brynildsen f 1720/1723.I kirkeboka for Tune står det bare:'Den 16. mars 1755 døbt Ole Knatterøds barn Brynnil.' Kirkeboka for Tune er i det hele tatt dårlig ført i forhold til mange andre kirkebøker.Når det gjelder mor til Ole, har jeg ment at det var Kari Iversdatter, men det er kanskje like gjerne Mari Andersdatter. Jeg håper at noen kan finne ut mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

I mine hefter, transkribert av Guri Isaksen finner jeg:18.aug. 1744. Olle Brynnelsen Knatterød cop. P. Olloug Larsdtr.ib. caus: Brynnel og Lars Knatterud.Ekstraskatt 1762 for Tune og Varteig. Knatterød: En av 2 brukere: Anbiør Larsdatter enke. Barn over 12 år: Anne og Kari Olsdatter. Dreng over 12 år: Jens Olsen. En av Husmennene er Peder Brynildsen med hustru Ingebor LarsdatterSkattemandtall 1723: Oppsidder: Brynild Olsen, Lars Jensen. (mesteparten av gården eies av Fr. kirke). Der er 4 husmændplasser.Døde 1721 Olle Bryngulsen Knatterød 10 uker. Senere samme år: Brynjull Olsøns barn 10 uker.1722 død Brynjul Olsens qvinde 46 år.1751: Død Olle Knatterød Bruen qvinde 36 år. 1752: Død Brynnill Knatterød 72 år. 1752: Brynnill Knatterøds b. Anne 8 år. 17.juni 1761 Død Ole Knatterød 38 år.Døpte Tune og Varteig 1720-26 Jeg finner: Dom 3 epif 26. 1720 Døpt Olle Knatterøds barn Sven. April 1722 Brynjul Knatterød barn k. Anne. 1725 Ole Knatterøds barn k. Hans. 1725 Brynild Knatterøds barn k. Intet navn. 1726 Lars Knatterøds barn k. Anbiør. (dvs Anbiør Larsdatter. Datter til Lars Jensen? Enken i 1762?) 1726 Brynnill Knatteruds barn k. Peder. ( jeg finner ikke fødselen til Ole. Det mangler mange inn føringer for 1720)Trolovede Huusmend 1722: Juni 26. Brynjul Ollsen fra Borregaard ejer og q. Margrete Andersdatter. Copulerede husmend 1722: 12.sept. Bryniul Olsen og Maren Andersdatter. Ingen Ole Brynildsen giftet seg i 1745-46 ( bare en Thor B.) Jeg finner intet giftemål for Ole i årene 1751-1763.Petter Langeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Håkon Havik

Håper det går greit at jeg blander meg inn i denne halvannet år gamle debatten med et lengre spørsmål om Ole Brynildsens angivelige sønn, Christen Olsen.I boka 'Varteig - en liten bygds historie' står det i hvert fall på side 501 nevnt at Ole Brynildsen Knatterød blant annet hadde sønnen Christen, gift med Dorthea Tarvaldsdatter Seves i Rakkestad.Jeg finner Soldat Christen Olsen Knatteruds vielse med Dorthe Tarvardsdatter Seves plads den 29. desember 1795 i Rakkestad kirkebøker.Familien er også å finne på Sæves i folketellingen fra 1801: LenkeI følge Eidsberg bygdebok flytter familien fra Sæves til Vestre Berger i Eidsberg, deretter til Langbråten i Eidsberg. Christen Olsens kone Dorthe dør i 1824, og i 1830 gifter han seg på nytt med Inger Maria Olsdatter.Så langt alt vel.Problemet er imidlertid at ved Christen Olsen og Inger Marias vielse 30.12.1830 i Rakkestad står det oppgitt i kirkeboken at Christens far het Ole Christensen - og ikke Ole Brynildsen. Dessuten står det oppgitt at Christen ble født på Brekke=Bruget (noe som jeg antar er sagbruket under gården Brekke i Rakkestad) og ikke på Knatterød.Alt tyder på at det er den samme Christen Olsen, tidligere gift med Dorthe Tarvardsdatter Sæves pl, som gifter seg på nytt i 1830.Som det fremgår i innlegg (6) døde Ole Brynildsen Knatterød, som i følge Varteig-boka skal være Christens far, allerede i 1761. I følge FT i 1801, vielsen i 1830 og hans begravelse i 1853 skal imidlertid Christen være født mellom år 1771 og 1778.Ole Brynildsens enke Ambjørg Larsdatter giftet seg på nytt med Guttorm Pedersen i 1767, og fikk et par barn før de døde i 1784/83. Hvis vår mann Christen skulle vært et barn av dette ekteskapet burde han vel ikke hete Olsen?I tillegg så finner jeg heller ikke (med alle forbehold) noen Christen Olsen fra Knatterød døpt i de aktuelle tidsrommene i kirkebøkene fra Tune. Hvis han virkelig skulle være Ole Brynildsens sønn, burde han vel kunne gjenfinnes der?Når det er sagt så finner jeg heller ingen Christen Olsen født på Brekke i Rakkestad med Ole Christensen som far i disse tidsrommene - noe som gjør det hele enda mer mystisk.Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut mer om Christen Olsens opphav?Hilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Håkon. Jeg kan desseverre ikke komme med noe 'matnyttig' her. Har lagt denne saken i haugen med 'nøtter'. Håper noen andre kan hjelpe deg! Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.