Gå til innhold
Arkivverket

[#29224] Regimentsjefer 1711


Gjest Vigdis Skaar Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg holder på med å søke opplysninger om kaptein Anders Wiborg og hans familie, i ekstraskattene for 1711. Han bodde på dragonkvarteret Hørsand i Romedal, som han hadde kjøpt i 1701.I skattelisten for 1711 står han ikke oppført under gården, men den sier at han har sendt sine opplysninger til regimentsjefen.For å lette mitt arbeid, ber jeg om det er noen som kan fortelle meg hvem regimentsjefen kan være?I følge Lars Kiærland er det i 1711 to regimenter i Hedmark, 1. sønnenfjeldske dragonregiment og Oplandske nasjonale infanteriregiment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det må foreligge militære regnskaper (i Riksarkivet, Rentekammeret) der offisererne betaler ekstraskattene av 1711.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det finnes sikkert slike regnskap som jeg kan lete etter. Siden jeg tror at det er en mulighet for at skattene fra regimentsjefen kan ligge blant de andre leggene fra Hedmark fogderi, håper jeg på navn og bosted på den jeg spurte etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.