Gå til innhold
Arkivverket

[#29225] Gullak Gullaksen 1830-1901. Ønsker information om aner(slekt) og liv i Bergen


Gjest Tim Gullaksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tim Gullaksen

Jeg søger informationer om min tipoldefar Gullak Gullaksen født i Bergen 1830. Han er registreret som Skrædersvend på Præstø-Danmark i 1850. Han blev gift med Marie Hansen på Præstø i 1852.De fik følgende børn: Anna Kirstine Gullaksen (1852-Præstø), Oluf Martin Gullaksen(1854-Præstø), Hans Jørgen Gullaksen(1856-Præstø), Gullak Gullaksen(1859-Bergen - Kilde: Digitalarkivet.no 'Døypte i Bergen 1816-1894' Reg. nr. 10296) og Vilhelmine Elisabeth Gullaksen (1861-Præstø).Efter at have boet sammen på Præstø og nogle år i Bergen blev Gullak Gullaksen og Marie Hansen skilt og han vendte tilbage til Bergen hvor han døde d. 13 April 1901 på 'Abeidanst. Fattiavd.' Kilde: Digitalarkivet.no 'Gravlagde i Bergen 1881-1911' Reg. nr. 16684.Hvis du ved noget og Gullak Gullaksens (1830-1901) aner(slekt) og liv i Bergen vil det glæde mig meget at høre fra dig. Alt har interesse.Venligst fra Tim Gullaksen.In English:I am seeking information about my great-great-grand father Gullak Gullaksen born in Bergen 1830. He is registered as a tailor in 1850 at Præstø in Denmark. He was married to Marie Hansen at Præstø in 1852.They had the following children: Anna Kirstine Gullaksen (1852-Præstø), Oluf Martin Gullaksen(1854-Præstø), Hans Jørgen Gullaksen(1856-Præstø), Gullak Gullaksen(1859-Bergen - Source: Digitalarkivet.no 'Døypte i Bergen 1816-1894' Reg. no. 10296) og Vilhelmine Elisabeth Gullaksen (1861-Præstø).They lived together at Præstø and a few years in Bergen but Gullak Gullaksen and Marie Hansen were divorced and he moved back to Bergen where he died 13th April 1901 at 'Abeidanst. Fattiavd.'. Source: Digitalarkivet.no 'Gravlagde i Bergen 1881-1911' Reg. no. 16684.If you know anything about Gullak Gullaksen (1830-1901) ancestors and his life in Bergen I will be very glad to hear from you. Everything has my interest.Kind regards from Tim Gullaksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Den Gullak Gullaksen jeg har funnet blant døpte i Bergen i 1830, er sønn av Gullak Hansen og Marte Olsdatter Lehne / Lene. Gullak, ungkarl og matros, ble gift i Bergen i 1818 med Marte Olsdatter [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vigd1816&gardpostnr=9189&merk=9189#ovre>Lenke og de er registrert med følgende barn: Hans Jørgen, 1820 Lenke Hans Jørgen, 1823 Lenke Ole Martin, 1825 Lenke Else Dorothea, 1827 Lenke Gullach, 1830 (se ovenfor) Jonas Nicolaysen, 1833 Lenke Anne Kirstine, 1835 LenkeHer er enkemann Gullak Gullaksen i f.t. 1900 for Bergen Lenke. Ser at han mottar offentlig understøttelse, det betyr vel at han var under fattigvesenet. I Byarkivet i Oslo finnes det egne registre og protokoller over personer som ble gjenstand for en såkalt hjemstavnsforhør, og slike forhør kan inneholde flere biografiske opplysninger (foreldre, fødested) og opplysninger om personens ”bevegelser”. Jeg legger ved en lenke med opplysninger om fattigsvesenet og dets arkiver i Byarkivet i Oslo Lenke. Ser av informasjon for Bergen Byarkiv at Bergen fattigvesens arkiv ikke er ordnet, så da blir det kanskje noe mer vanskelig å finne eventuelle opplysninger om Gullak der, men jeg legger ved lenken (emneord: Almisser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tim Gullaksen

Hej Grethe, mange tusind tak for din hurtige tilbage melding, her er rigtig meget jeg skal have set igennem. Det ville være dejligt hvis 'Gullach Gullachsen' (her med 'ch' i stedet for 'k') er min tipoldefar som jeg leder efter, årstallet kunne tyde på det.Der er nogle af de data der er beskrevet her i Digitalarkivets journaler jeg ikke helt kan forstå og håber at du kan hjælpe mig:1. I Lenken til Bryllup mellem Gullak Hansen/Marthe Olsdatter bliver 'Brudgoms fødested' omtalt som '1-88', hved du hvor det er?2. I Lenken til Gullach Gullachsen omtales hans fars stilling som 'Dixelmand', ved du hvad et er?3. Det Sokn (sogn) der refereres til i Gullak Hansen/Marhte Olsdatters bryllups optegnelse 1818 'NK' ved du hvad det står for og samtidig også det sokn der refereres til i Gullak Gullaksens døds optegnelse i 1901 'SP' hvilket sogn det er?Jeg har en kopi af en koppe-indpodnings-attest fra Gullak Gullaksens (1830-1901) søn af samme navn, her er der en registrering af en adresse i Bergen i 1859 som jeg ikke helt kan læse men har fået fortalt at den skulle være et sted kaldet 'Søthullet'. Tror du at det er noget der kan hjælpe ? Hvis det er vil jeg gerne sende en E-mail med dokumentet. Desværre ved jeg ikke hvordan man ligger det ind her på nettet.Glæder mig til at høre fra dig og endnu engang tak for den tid du allerede har brugt.Med venlig hilsen Tim Gullaksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Denne mannes fødselsår stemmer med alderen ved vielsen i 1818 kan det være ham? Han er født i Ousnes hvor er det? Lenke mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Heilt nede på sida er det fleire lenker, bl.a. står det 'ordlista', eg brukte dei to bokstavane sp og søkte, det som kom opp var at sp kunne tyda 'spital' bl.a.Dette var fyrst og fremst for spedalske, men kanskje det gjeld for det? Eg veit ikkje, men det var iallfall eit forsøk :-)Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eg uttrykte meg ganske dårleg igår kveld :-)Det var iallfall meininga at det skulle stå at det var eit hospital..Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tim Gullaksen

Til Jan: Det er meget fristende at antage at denne Gulich Hansen kunne være min Tip-tip-oldefar især når føde året, opholdsted og det at han er i lære som Bødker hvilket han senere i livet ender som...Jeg er dog lidt forsigtig eftersom navnet begynder at ændre sig meget mere end stavningen med 'ck' i stedet for 'k' i Gullaksen. Jeg vil derfor gemme dette indput lidt i baghånden. Men spændende indfalds vinkel og helt sikkert et sted jeg ikke selv ville have fundet uden din hjælp.Til Mariann: Den henvisning lyder meget logisk og tak for at gøre mig opmærksom på de Links der er i bunden af dette Site.Til Grethe: Tak for en meget detaljeret beskrivelse af Gullack Hansens stilling, det har hjulpet rigtig meget på min forståelse af det forløb der allerede er beskrevet her i Digitalarkivet i de mange Links du har givet mig. Din forklaring af Rode systemet, som jeg ikke kendte til, har lukket op for det jeg ikke kunne læse på Koppe-indpodnings-attesten. På attesten står der '20 Rode nr. 43', som ganske rigtigt er 'Søthullet nr. 3'. Tak for din store indsats.Jeg vil gerne takke jer alle 3 for den tid i allerede har brugt og hører meget gerne fra jer igen hvis i finder noget jeg kan bruge.Med venlig hilsen, Tim Gullaksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Takk for hyggelig tilbakemelding! Når du er inne i Digitalarkivet, vil du se at det nederst på siden står ordlista. Hvis du går inn her, kan du søke på ord. Det var slik jeg fant dixelmand / dikselmann. Mvh Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen! Når jeg nå ser på vielsen i 1818, har jeg blingset på Marthes navn. Hun heter Marthe Lene Olsdatter og ikke Marthe Olsdatter Lene. Men det står ikke angitt noe fødested på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Den eneste Gul..... Hansen f.ca.1791 jeg klarte å finne i FT 1801 er denne Lenke som forøvrig er den samme som Jan Frode fant i Bergen 1805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tim Gullaksen

Hej til jer alle og mange tak for de mange Links og ideer der er kommet til.Lige nu tror jeg at hovedvægten af min søgning skal være at finde ud af om Gullack(Gulich) Hansen(F/1791) er i familie med den Gullak Gullaksen (F/1830-D/1901) som jeg forsøger at finde oplysninger om.Derfor vil jeg gerne høre om nogle af jer ved hvor jeg på nettet kan finde:1. Indscannet kirkebøger hvor jeg kan finde alle de originale indskrivninger. Vi har det i Danmark på arkivalieronline.dk og det er ofte en stor hjælp.2. Et sted på nettet hvor jeg kan få tilgang til skiftet efter en persons død. Her søger jeg skiftet på Gullack(Gulich) Hansen(F/1791) og Gullak Gullaksen (F/1830-D/1901). Det kan jo være at der er nogle rigtig gode henvisninger til andre slætninge. Dog mangler jeg jo stadig dødsdagen for Gullack(Gulich) Hansen(F/1791).3. Et sted hvor jeg kan hente eller bestille oplysninger om min Tip-oldefars registreringer hos 'fattigvesenet' i Bergen (Gullak Gullaksen(F/1830-D/1901)). For som Grethe skrev modtog han offentlig understøttelse herfra og her kunne der også være gode henvisniger og oplysninger.Herfra vil jeg gerne takke for jeres dejlige interesse og deltagelse og glæder mig naturligvis til at høre fra jer igen hvis i finder noget jeg kan bruge.Med venlig hilsenTim Gullaksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tim Gullaksen

Hej Nina, det kan meget vel være min tip-tip-oldefars dødsdag, hvis jeg kan forbinde ham med min familie. Nu mangler jeg bare at finde frem til skiftet. Mange tak for den Link.Med venlig hilsenTim Gullaksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.