Gå til innhold
Arkivverket

[#29230] Ingvald Sigfredson og mora Anna Johnsen i Naustdal


Gjest Monica Brandsøy Lystad
 Del

Recommended Posts

Gjest Monica Brandsøy Lystad

Har hatt dette innlegget i Brukerforumet, men vi fant dessverre ingenting der.Jeg leter etter Ingvald Sigfredson og mora Anna Johnsen.Ingvald Sigfredson ble født 8.5 1896 [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbdoypte&page=1&sql=low%5Fprestegjeld+like+%27naustdal%25%27++AND+low%5Fforenamn+like+%27ing%25%27++AND+aar%5Fhending+%3E%3D+1896++AND+aar%5Fhending+%3C%3D+1896+++ORDER+BY+forenamn%2C+etternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=5>Lenke på Jonstad i Naustdal, Sogn og Fjordane.Faren var Sigfred Oskar, født på Byrkjeland i Naustdal. Lenke Han gifta seg med Anna Johnsen i 1895.I 1898 dør Sigfred Oskar, han står da fortsatt oppført som gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica Brandsøy Lystad

Takk for hjelp, men tviler på at det er rett person. Ingvald ble født i 1896 i Naustdal, denne Ingvald er født i 1883 i Aakre.Skikkelig håpløst tilfelle dette her, skjønner ikke hvor det kan ha blitt av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Monica Brandsøy Lystad

Prøver på en liten oppdatering her i håp om at det kan dukke opp noe nytt..Det eneste jeg har funnet er fødselen til Ingvald registrert i kirkeboken for Naustdal. Han står da oppført som Ingvard, og ikke Ingvald.Blant faddere nevnes en maskinist Ivar Johnsen. Dette kan vel kanskje være en slektning av henne og evt hennes far?LenkeNoen som kjenner til denne Ivar Johnsen?Har søkt etter Ingvald/Ingvard i 1900 tellingen uten hell. Er det noen som har mulighet til å sjekke kirkebok for Naustdal for å se om Ingvald dør før 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvard Skarvatun

Jeg bor slik til at jeg gjennom vinduet kan se bort på det området Ingvard Birkeland kom til verden i 1896. Han var også navnebror, som du ser.Jeg har søkt etter mor og barn også tidligere, men måtte da gi opp. Personlig tror jeg fadderen Ivar Johnsen var onkel og morbror. Neste fadder var jo onkel og farbror Karl Birkeland. De øvrige to fadderne var naboene husmannen Ludig Mosesen Naustdal f.1844 og Oline Nilsdatter Naustdal f.1864 g.m.Olai Henriksen Naustdal f.1865 på Friborgneset.Jeg tror at onkel Ivar er identisk med Ivar Johnsen f.12.11.1875 i Kristiansund, men mangler bevis. Mitt tips er at Anna Johnsen f.1874 er en eldre søster fra Kristiansund som fyrbøteren Sigfred traff ombord på dampbåten - der hun trolig var 'dampskibspige' som de den gang kaltes.Merk deg også at da Sigfred døde 1898 er han oppført som legdslem, noe helt uvanlig for en 28-årig ungdom som både har kone og barn.Hverken mor eller barn er funnet døde/utflytte i mikrofilma kirkebøker for Naustdal. De har nok flyttet herfra og 'hjem igjen' da Sigfred døde som legdslem av tæring.Lykke til med videre søk! Mvh Ingvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica B. Lystad

Mange takk for hjelp til begge to!! Endelig har vi funnet ut hva som skjedde med Ingvard og Anna! Dette har vi lurt på lenge :-)Er det noen som har mulighet til å sjekke dødsårsakene til Ingvard og Anna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Hei lillesøster :-)På Ingvard står dødsårsaken oppgitt til å være 'gastroenteritis', tror jeg. Det betyr vel noe sånt som magebetennelse eller mageinfeksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.