Gå til innhold
Arkivverket

[#29234] Ekteskapsløyve frå Fjell på Sotra


Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

Kan dere være behjelpelig med slektsforholdet i disse ekteskapsløyve fra Fjell på Sotra.Peder Hansen Ågotnes g. Guri Engelsdatter Bildøy [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=ektebevi&gardpostnr=1724&merk=1724#ovre>LenkeAnne Hansdatter Ågotnes g. Rasmus Andersen Foldnes LenkeAnders Andersen Våge g. Anne Engelsdatter Bildøy LenkeMarthe Olsdatter Foldnes g. Mons Olsen Waage LenkeAnders Olsen Waage g. Anna Olsdatter Foldnes LenkeAnders Olsen Waage g. Anna Andersdatter Bildøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Lønøy

Hei Oddvar ! Sender deg på mail kopi av 5 av disse ekteskapsløyvene. Jeg mangler Anna Hansdatter Ågotnes og Rasmus Amndersen Foldnes. Yngve Nedrebø kan nok hjelpe oss med det. Etter det jeg kan se så er de fem jeg mailer deg alle i tredje ledd beslektet. Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takk for svarene til dere begge to, eg prøver å sy dette samen etter beste evne. Namnet til den avdøde kona i ditt innlegg Yngve er vel ikkje nemnt i løyvet.Ett spørsmål til deg Yngve når ekteskapsløyve er slik du viser til i ditt innlegg. Hvordan blir ledd da regnet. Blir avdøde kone/mann alltid regnet som 2 ledd ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Prøvde å studere det som du sende Marit og kom rett nok fram til at det stod i 3 ledd, men det noe som ikkje stemmer da de er beslekta i 2 og 3 ledd.Ekteskapsløyve 1764 Peder Hansen Ågotnes g. Guri Engelsdatter Bildøy (2) Hans Steffensen g. Malene Ivarsdatter (3) Ivar Mikkelsen Fjell g. Marete Nielsdatter / Steffen Erichsen g. Anne Hansdatter Bildøy (2) Engel Hansen g. Giertrud Nielsdatter (3) Hans Nielsen Bildøy g. Anne Pedersdatter / Niels ???Anne Hansdatter Ågotnes f. Bildøy og Engel Hansen Bildøy er søsken og de skulle da være beslekta i 2 og 3 ledd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Lønøy

Hei Oddvar! Slik har jeg reg. slektskapet:Hans Nilsen - Anna Hansdatter - Hans Steffensen - Peder HansenHans Nilsen - Engel Hansen - Guri EngelsdatterPeder giftet seg med sin fars kusine, Guri.Så kommer det vanskelige - hvilket slektskap blir dette ? 2. og 3. ledd eller bare 3. ledd. ? Kanskje begge varianter ble brukt ?Håper noen kan hjelpe med dette.Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo MaritDu har det samme som meg, men Engel Hansen og Anne Hansdatter er søsken (1 ledd) Hans Steffensen og Guri Engelsdatter (2 ledd) (søskenbarn) Til slutt kommer sønnen til Hans Steffensen, altså Peder Hansen som (3 ledd). Slik sett må det vel bli beslekta i 2 og 3 ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.