Gå til innhold
Arkivverket

[#29239] Slekt USA


Gjest Roar Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Paulsen

Jeg har nå lett i over et år etter min oldefar som dro over til USA.Det har ikke vært mulig å spore han.Riksarkivet kunne heller ikke hjelpe.Hans navn er Hans Petter Meisler Hansen og er født i 1854 i Steigen.Han dro over i fra Ålesund som enkemann i 1908.Hans ene datter som var gift ble værende igjen i Norge.Det kan muligens ut fra skipspapirer se ut til at han dro til Michigan, men om han bosatte seg her er uvist.En sønn som dro over senere,Johan Hansen bosatte seg i Mineapolis.Om Hans Petter også bodde her har jeg ikke klart og finne ut.Kan noen som har adgang til arkiver i USA hjelpe meg her.MVH roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Ankomst Ellis Island: Lenke Han skulle til sin 'cousin' Andreas Stang (?) Stonington (?) Dells (?) county, Michigan. Han var 5 fot og 10 tommer høy. Lys hud, blondt hår, blå øyne. Etterlot sønn i Norge og var født i Steigen i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Etterlot en sønn i Norge, skriver du Jon, - men tror du ikke heller at det menes at han har tatovert HHS på sin venstre hand?Roar, når reiste hans sønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Takk for svarene.Det er greit helt til Michigan.Men hva så?Hvor dro han,når døde han, stiftet han ny familie,hvor er han gravlagt.Det er dette mysteriumet jeg så gjerne skulle like å vite noe om.MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Arne, jo selvsagt. Det gikk fort i svingen. Sorry. Vi snakker om Stonington (halvøya) i Delta county i Michigan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Når sønnen klapper til kai 7. april 1909 i New York, sies det at han skal til faren sin i Skaug?? B?W? , Storington? Delta county, Pa? - Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Det ringer ingen bjeller når det gjelder fetteren Andreas Stang.Jeg har mye opplysninger om slekten bakover,men ingen Stang.Så hvor det kommer fra vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Da Hans P. Hansen skal til sin fetter. Han heter vel ikke Stang men Andrew (Anders) Skaug. Andrew Skaug f. 1857 er i Bay De Noc, Delta Co, MI i 1900 sammen med sine brødre Chrestian f.1854 og Elias f.1849. Disse brødrene bor sammen med Peter Peterson (Peder Pedersen)f.Juli 1856 og er hans svogere. Peter er altså gift med deres søster C???ikke helt godt leselig, f. Juli 1861. Peter og C har vært gift 12 år og barna er: Minnie 11, Peter 10 og Olga 2. Er disse folka kjent for deg Roar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Arne, jeg finner heller ikke far og sønn i Delta co MI i 1910 ved å søke på navn, har ikke bladd igjennom alle sidene i hvert twp noe som kanskje kunne gitt resultat, hvis de da ikke allerede ha flyttet til Minneapolis noe som Roar antydet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Takk for all hjelp.Som sagt flyttet hans sønn til Minneapolis og giftet seg der med en Ester.Men om han flyttet etter er uvist.Hans svigersønn,min bestefar dro også over på besøk,han vervet seg til den Canadiske arme under 1.verdenskrig,ved søkt i Canadiske arkiver har jeg funnet hans papirer.Han står oppført som bosatt i Fargo,N.Dakota.En mulighet er jo at han dro dit.Samtidig er jeg også innteressert i min bestefars fortid i denne perioden.Han dro tilbake til Norge etter krigen.Selv om han var gift i Norge skulle det ikke forundre meg om der var etterkommere av han der borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1910- Census, - 6-Ward, Minneapolis, Hennepin, MN:Hans Hansen, Head, 54, enkemann, imm. 1909?, Al.(Yrket utydelig)Elia, sister, 52, ugift, imm. 1902.Johan, son, 19, ug., imm. 1909, - 'Painter'Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Jo,dette er nok han.Kan ikke åpne lenken din.Men er det mulig å finne ut av hans dødsår.Igjen takk for hjelpen,og kan noen også hjelpe med min bestefar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg finner ikke Hans Hansen i Minneapolis i 1920, så han _kan_være død før det. Selvsagt kan han også ha flyttet. Jeg finner John Hansen boende som 'lodger', 29 år gammel, ugift, imm. 1909, am. statsborgerskap i 1918. - 'Painter - Home Painting'. Jeg finner ham også gift med Ester i 1930. De har da 4 barn, men disse opplysningene har du vel fra før?Denne Paul Paulsen, - når reiste han over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Takk Mariann. Jo han er nok her et sted,men det var jo ikke få Hans P.Hansen der da.Ikke lett å finne den rette når du ikke obonerer på dette nettstedet og kan gå inn å sjekke.MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Om du velger Hennepin, så er det bare en Hans P. Hansen som døde før 1920, og 3 Hans Hansen. Et abonnement (på Ancestry) gir deg ikke bedre opplysninger (om død) enn det du kan finne her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.