Gå til innhold
Arkivverket

[#29241] Hvordan legger man inn et lenke?


Gjest Ellef Ellefsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellef Ellefsen

Hvordan legges lenke inn?Sett at jeg fant en 'etterlyst' person i Digitalarkivets 1900-telling, og ville sende opplysninger om vedkommende, hans familie og gård. Ser flere av dere får til, og det kun kommer til syne ordet 'lenke' med blå skrift.Må jeg da først skrive inn alle de over 100 tegn som vises, inkl. http://www. o.s.v. ?Da ville det jo vært like raskt å skrive ut navn, alder o.s.v. i ren tekst. Gjorde 2 forsøk på å lage et adskillig kortere lenke for et par dager siden. Dette resulterte begge ganger i at hele meldingen forsvant. Bruksanvisning mottas med takk. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hva i all verden skjedde her mon tro? Blå skrift kom jo til syne, ikke forsvant meldingen heller.Da krymper jeg spørsmålet til: Må man skrive inn alle de rundt 100 tegn i folketellinger for å lage et lenke? D.S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei Ellef :)Før musa opp til adressefeltet på den aktuelle siden du er på/ønsker å kopiere.Gjør et høreklikk med musa de hvor adressen står. Adresselinjen blir blå, og du får opp en liten boks med beskjeder. Trykk da på KOPIER. Gå tilbake til ditt eventuelle innlegg, og hvor du vil lenken skal stå. Høyreklikk med musa de, og du får igjen opp en liten boks. Trykk da på LIM INN.Vips, så har du laget en lenke Ellef.Ønsker du å prøve deg fram, for å se at det fungerer, kan du gjerne gjøre det i en e-post til meg på rig-mor@online.no Noen andre tips: Er du for eksempel på jakt etter ting som har med et eller annet sted å gjøre, eksempelvis Fredrikstad, skriv da Fredrikstad i søkefeltet oppe til høyre på siden og trykk søk. Da får du opp ting med Fredrikstad.Ønsker du å se dine egne innlegg, så skriver du inn Ellef Ellefsen, og du vil finne igjen dine egne innlegg, samt andre med navn Ellef eller Ellefsen. Lykke til, og *Smil* fra Rgmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det med lenker er vel godt nok forklart nå tenker jeg, men jeg vil gjerne komme med et tips ang dette med å ha flere vinduer oppe samtidig.Det er jo veldig praktisk å ha feks FS, Digitalarkivet, WebDebatt pluss kanskje noen andre lett tilgjengelig.Jeg lastet ned et veldig bra program som legger seg utenpå Explorer, og som gjør at du helt automatisk når du starter opp Internett får de sidene du bruker mest (favorittene) opp med en gang. De legger seg pent ordnet som 'skilleark', og det er utrolig lett og oversiktlig å bla mellom de forskjellige nettadressene.Programmet heter MAXTHON, er gratis og med norsk meny(må lastes ned separat)Anbefales !!MvhLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

For en tid tilbake var det en som skrev her at for å sette opp en ny side, så kan man bare klikke på 'ctrl+n'- det er veldig praktisk synest jeg. (kopiere: ctrl+c; lime inn: ctrl+v)Glem heller ikke at dersom man vil sette en lenke opp fra FS, må man ikke åpne denne siden, men bare höyreklikke på det man önsker å legge lenke til og så kopiere og dernest lime innMvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Takker dere alle for svar. Nå forstår jeg også nytten av å ha to vinduer åpne samtidig, især der lenket består av mange tegn. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.