Gå til innhold
Arkivverket

[#29245] Søker etter slektninger i Kristiania


Gjest inger fjeld kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest inger fjeld kristiansen

Ole født 1785 .hans far Peder Halvorsen født? Moren til Ole Lisbeth Hansd Født 1748.DI giftet seg 23/10-1778. Fant det i domkirken .Folketelling for 1801 boR DE I PEPERVIKA. dA ER Lisbeth enke.Er det noen der ute som kjenner til disse?. Vennlig hilsen Inger F.Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Disse folkene har jeg sikkert noe om - hvor verdifullt det er, er en annen sak. Om ikke andre kommer meg i forkjøpet, skal jeg se hva jeg har i kveld/imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Peder (Peter) Halvorsen ble født rundt 1722, døde 1792, begravet i Vatterlands Kirkegaard 09.07.1792 (Oslo Domkirke Mini 5 1787-1806 p.876).Han ble trolovet 02.10.1778 med Lisbeth Hansdatter i vor Frelsers Kirke, Christiania (Oslo Domkirke Mini 4 1743-1786 p.77), viet samme sted 23.10.1778.Jeg er ganske sikker på at Lisbeth Hansen ikke er født i Christiania, nokså sikker på at det samme gjelder Peder Halvorsen.Peder Halvorsen er først nevnt som arbeidsmann, senere (første gang 1785) tømmermann. De hadde såvidt jeg vet 3. barn:1. Anne Kierstine, født i Pebervigen 1780 (første gang adressen er nevnt i kirkebøkene), døpt i vor Frelsers Kirke døpt 28.07.1780 (Oslo Domkirke Mini 4 p.1098).2. Hans, født 1783, døpt i vor Frelsers Kirke, Christiania 17.03.1783 (Oslo Domkirke Mini 4 p.1121)3. Ole, født 1785, døpt 21.12.1785 i vor Frelsers Kirke, Christiania (Oslo Domkirke Mini 4 p.632).(Tar forbehold om de kan ha fått barn før trolovelsen, dette er ikke registrert).Det mest nærliggende er vel å søke foreldrene i Akers menigheter, men du kommer nok ikke utenom skifter for eventuell sikker identifikasjon.Nettopp derfor, et lite spørsmål til slutt, hvordan vet du at du søker nettopp denne Ole Pedersen i Christiania ? Det skulle være interessant å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger fjeld kristiansen

Hei Tusen takk skal du ha Jeg har funet ut det for lenge siden .Ole fikk sønnen Hans Petter født 21.feb.1823 døpt 16.mars 1823.Han var gift med Anne Marie Johansen. Hans Petter fikk en sønn igjen som ble født 26/6 1853. Hans Fridtjof Olsen.Dem bodde på Sinsen. Det jeg ønsket var og finne ut hvor LISBETH og Pettervar født. Med vennlig hilsen inger f. kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger fjeld kristiansen

Tusen takke for lenke til 1801. Det har jeg funnet søke på ole Pedersen For LISPET Hansd er skrevet slik.Lispet. Inger f. Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Lisbeth er skrevet Lisbeth i kirkebøkene, hver eneste gang. Hva det står i folketellingen 1801 kan nok ikke tas bokstavlig - den kilden er i denne sammenheng ikke akkurat den beste i original og transkriberingen har ikke akkurat gjort den utgaven du finner her på Digitalarkivet fortreffelig på navnesiden, her er mange morsomme varianter.Lispet tror jeg at jeg kan si ikke finnes i Christiania på 1700-tallet uansett hvilken prest som skriver, jeg har heller aldri sett det i Aker.Så Lisbeth Hansdatter het nok hun som ektet Peder Halvorsen og fikk bl.a. sønnen Ole. (Hvilken kilde sier noe annet?)Men Ole Pedersen er det flere av, jeg lurer stadig på hvordan du vet at den Ole Pedersen som gifter seg med Anne Marie Johnsen er identisk med tømmermannssønnen fra 'Pebervigen' ? (Jeg påstår ikke at det er feil, men jeg lurer på dokumentasjonen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Mulig jeg misforstod innlegget i (6). Hva mentes med 'For LISPET Hansd er skrevet slik.Lispet. Inger f. Kristiansen ' ?Det er godt mulig at jeg kan finne i alle fall en, kanskje begge foreldrene til Ole Pedersen døpt 21.12.1785 i vor Frelsers Kirke. Men da vil jeg gjerne vite at jeg leter etter riktige aner og ikke antakelser. Det var det jeg mente med dokumentasjon - hvilke krav du stiller til dine registreringer skal selvsagt ikke jeg blande meg opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Inger f. Kristiansen = Inger Fjeld Kristiansen.Ingen grunn til å lag noen bølger ut av det jeg skrev i (5). Jeg lette etter Lisbet Hansdt. for å finne alderen hennes, og holdt på lete meg ihjel med navnevariasjoner. Derfor skrev jeg : 'Lisbet Hansdt.' da det i 1801 faktisk ikke finnes noen med det navnet i FT 1801 for Christiania. Trodde andre ville forstå hva jeg hentydet til i og med jeg la inn lenka.Men, jeg fant på FS, VRI en Hans Petter f.21/2 dpt. 16/3 1823 Aker, Garnisonen. Foreldre Ole Persen og Anne Maria Johannesdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det var forsåvidt ikke lenken jeg reagerte på, den var forsåvidt helt OK å legge ut. Det var 'For LISPET Hansd er skrevet slik.Lispet' jeg ikke forstod (slik er jo ikke navnet skrevet i den digitaliserte folketellingen heller).Men enig, det spiller ingen rolle. Jeg lurer bare på identifikasjonen av riktig Ole Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Søker etter slektinger i KRISTIANIA

Hei beggge to. Jeg fant i folketelling 1801.Det er en gått et par år siden.Der står det slik.Pebervigen gård nr 446.Lispet Hansd Husmor .Hand Pedersen hennes sønn 18 år. Ole Pedersen 15 År. ANNE Marie Ppedersen Logerer 80 år. Jeg fant Lisbeth og Peder giftet seg i 1778. Det sto at hun var 52 år, i folketellingen for 1801.Da regnet jeg ut at hun var født i 1748. Nå da du spør meg om hvordan jeg kan være sikker på at det er den Ole som jeg søker,blir jeg litt usikker på hvordan ,jeg forbant han med den samme som var far til Hans Petter Olsen.født 21.feb. Ole pedersen og Anne marie Johansd.husker ikke nå om jeg fant dem gifte ,kanskje det står noe om det der.Nå blir det litt usikkert.Det er riktig at jeg fant det samme som Berit. Vennlig hilsen Inger.F.Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Var utgangspunktet ditt en Ole Persen og Anne Marie Johansdt. Jeg ser du kaller han Pedersen og det er godt mulig at det er riktig. Men har du sett denne i 1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Om vedkommende er døpt i Christiania eller Garnisonsmenigheten, er eneste kandidat til Berits siste lenke Ole Pedersen, 'uekte' sønn av Inger Olsdatter i tjeneste på Tonsen og grenader ved Nordenfj. gev. regiment, døpt 01.02.1795 (Aker Mini 10 f.86b). Dette er faktiske eneste mulighet i Christiania eller Aker etter det jeg kan se.Dette om alder ved tellingen 01.02.1801 stemmer noenlunde - og alderen stemmer jo vanligvis faktisk ganske bra for yngre mennesker ved denne tellingen - i motsetning til mye annet, f.eks. navn.Og nettopp navn er 'farlig', dette kunne være Ole Peter (og ikke Ole Peersen) og vips så har vi flere kandidater.Men dette blir vel uansett feil ende å begynne i ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger.F. Kristianina

Hei igjen. Det kan ikke stemme med han. Han Ole som jeg letter etter ble far i 1822.OG hANS SØNN HETER HANS Petter. Jeg har skrevet om ham tidigere.Nå har jeg bitt vedig usikker,Venter svar Tusen takk,Inger F.kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg fortår ikke hvordan du kan vite at det ikke er denne Ole med mindre du har opplysninger vi ikke kjenner.Det du har opplyst om 'din' Ole Pedersen er at han giftet seg med Anne Marie Johansen/Johansdatter/Johannesdatter (hvor,når og hva er hele teksten i kirkeboken ved denne vielsen - det er det vesentligste, FamilySearch er ikke godt nok nå) og du har opplyst at disse har fått barnet Hans Peter døpt i Garnisonsmenigheten i 1822. Barns dåp gir neppe avgjørende informasjon, men allikevel skulle jeg gjerne visst hva som står i kirkeboken om foreldrenes adresse ved dåpen, hans yrke og eventuelle andre tilleggsopplsyninger.Men ut fra de opplysningene som faktisk foreligger, kan det være hvilken som helst Ole Pedersen som er far til Hans Peter i 1822. Han kan komme fra hvorsomhelst i landet - vielsen er det viktigste å finne. Og det er litt problematisk her fra Visby (på den annen side er det ikke fullstendig umulig at jeg har noe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger F.Kristiansen

Jeg er ikke sikker lengere nå.Får skrive opp det jeg har om denne fam.Anna Jørgine FØDT 1878 østre Aker.Hennes far Hans Fridtjof Olsen.mor Ellen Marie Hansd. Hans fridtjof er sønn til Hans Petter Olsen.Giftet seg 1852år .da var han 30 år. Han var sønnen til han Ole Pedersen som jeg nå leiter etter igjen. Hans Petter var slakter.Hans kone ANNE Jørgine Eriksen var 28 år i 1852.Hvordan jeg kom frem til at det var OLE I pepervika den gangen,husker jeg ikke nå.Hans PETTER olsen født 21.feb.1823 døpt 16.mars 1823 ole pedersen far og Anne marie JOHANSD. MOR og hvorfor jeg har skrevet opp alt det fra PEBERVIGEN SOM JEG TRODDE VAR RIKTIG DEN GANG.Jeg har litt om kona til Hans Petter også .hUN ER FØDT CA 1824. hÅPER du forstår noe av det jeg skriver .fINT OM DU KAN HJELPE TIL.vENNLIG HILSEN iNGER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jo Inger, bildet ble forsåvidt klart. Synd du ikke skrev opp hvorfor du antok nettopp denne Ole Pedersen var faren, men dette er noe vi alle har glemt å gjøre noen ganger (og angret på det etterpå).Så nå gjelder det å finne vielsen i kirkeboken til Hans Petter. Skulle tro den fant sted i Garnison eller vor Frelser (idag Oslo Domkirke). Kanskje best å kontrollere Hans Petters dåp i Garnisonsmenigheten om han var 'ektefødt', i motsatt fall får trolig vi endel opplysninger.Dessverre har jeg ikke kirkebøker så sent her hvor jeg for tiden befinner meg, så du er enten avhengig at noen annen finner den. Hvis ikke kan du ta opp igjen denne etterlysningen litt ut i mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger F. Kristiansen

Idag fikk jeg undersøkt Hans Petter Olsen giftet seg i Aker ÅR 1852 .DET STO IKKE NOE OM HANS FORELDRE.Det sto at han er et ekte barn .Men det sto Ole Persen .Vaksine nr 80.Nå må jeg prøve og finne han gift med Anne Marie Johansd. Hei igjen.INGER F.Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det var jeg som skrev feil, jeg mente å finne vielsen til Hans Petter's foreldre som i og med at han var ektefødt fant sted senest 1823.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.