Gå til innhold
Arkivverket

[#29248] Var det 5 brødre Järvitalo i Vadsø på 1880-tallet ?


Gjest Mads Rongen Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mads Rongen Jensen

Samuli Paulaharju skiver i en fotnote i sin bok 'Finnmarkens folk' side 296 i svensk oversettelse på Rabèn & Sjögren 1973: 'Det fanns fem bröder Järvitalo i Vadsö: Iisakki, Olli, Heikki, Samppa ock Jussi'.To av disse finnes igjen i kirkebok og folketelling 1900 for Vadsø:Olli = Oluf Andersen Jervidalo som giftet seg 12.03.1882 med Kaisa Marie Liimatta.Samppa = Samuel Andersen Jervidalo som giftet seg 07.09.1884 med Marie Gustava Koivola.Men hvor ble det av de tre andre brødrene? I teksten i boka Finnmarkens folk er det en formulering slik: 'Järvitalon Iisakki ....... när han själv flyttade bort (fra Vadsø)'.Jeg leter ettera) Bekreftelse på at det faktisk var 5 brødre Järvitalo som var i Vadsø på 1880-tallet (eventuelt også slutten av 1870-tallet).b) Hva skjedde med de 3 brødrene som ikke stiftet familie i Vadsø, som ikke døde i Vadsø / Nord Varanger (i alle fall har undertegnede ikke funnet dem i kirkebøker) og som ikke finnes i folketellinger 1900. Hvis de var i Vadsø en periode for der etter å flytte bort igjen, hvor dro de da?Jeg har ennå ikke sett i folketelling 1885. I min utålmodighet håper jeg at noen med kort vei til denne vil se etter der. Er ellers takknemlig for alle fakta og tips i 'forsvinningssaken'.Mvh Mads Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.