Gå til innhold
Arkivverket

[#29251] Laurits Lauritson Friis. Stiftskrivar og postmester i Stavanger. Hans Aner ?


Gjest Jan Owe Zetterstrøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei Jeg er på leting etter forfedre til Stiftskrivar og postmester i Stavanger, Laurits Lauritson Friis(1652-1707). Han var onkel til Karen Knutsdtr Friis som var gift 28/10-1713 med sønn av biskop Wegner i Stavanger, Gjestgiver på Ottøy, Bertil Tomasson Wegner(1649-1737). Karen Knutsdtr. var datter av Knut Lauritsen Friis som var bror til Laurits Lauritson Friis. Jeg mangler fødsel og dødsdato på Karen Knutsdtr. Friis og faren Knut Lauritsen Friis. Karen Knutsdtr. Friis fikk Ottøy av onkelen Laurits Lauritson Friis. I Jelsaboken står det : Karen Friis hadde i 1707 fått skjøte på Ottøy av farbror hennar Laurits Friis. Ho budde åleine på Ottøy i 1711. Då presten Tiurholm det året skreiv opp manntalet for ekstraskatten skriv han: 'På Ottøen bor en enslig mø, kallet Karen Friis, som undertiden tapper litt øl, om hun kunne vorde forskånet.' D.v.s. skåna for ekstraskatten. I 1713 vart ho gift med Bertil Wegner. Dei dreiv gjestgjeveri og handel på Ottøy seinare, men handelen var nok ikkje så stor lenger. I 1719 møter Bertil på tinget på Jelsa: 'Bertil Tomasen Wegner fremkom for retten og begjærte av forinnførte laugrette og tingsøkende almue en bevis og tingsvitne at han ikke nu mere har i satt hus å selge hverken øl, brennevin eller tobakk eller malt hvorav konsumption bør betales.' Bertil Wegner døydde på Ottøy 1737. Kjenner berre ein son etter han, Tomas Henrik Bertilson Wegner. Kjenner noen til foreldrene til Knut og Laurits lauritsen Friis? Med hilsen Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner Thomas Henrik Bertelsen, f. 1714 i FS/IGI:Thomas Henrik BERTELSEN Christening: 29 SEP 1714 Weigner,Erfjord, Jelsa, Rogaland, NorwayFather: Bertel WEGNERMother: Karen KNUDSENSpouse: Berthe Christine PEDERSEN--------------------------------------------------Finner dette på en slektsside – Thomas Cortsen Wegner, Bertel Wegners far [url="http://home.online.no/~arneko/Eide-p/p7.htm#i3225>http://home.online.no/~arneko/Eide-p/p7.htm#i3225 og her en noe mer http://home.online.no/~kehenri/lokhist.htm#16 og her Lenke Her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei Grethe. Alle disse opplysningene stemmer med de som jeg har. Jeg er i slekt med Tomas Henrik Bertilson Wegner og Berta Kristina Pedersdtr. som fikk tilsammen 10 barn, men bare datteren Anna vokste opp. Datteren Anna Thomasdtr. Wegner (1762-1837) som er min 4 tippoldemor og etterslekten hennes har jeg, men finner ingenting om herkomsten til far til Karen Knutsdatter Friis som var Knut Lauritsen Friis som hadde en bror ved navn Laurits Lauritsen Friis og var Stiftskrivar og postmester i Stavanger. Jeg har lest om Laurits i Rogaland Ætt og Heim bøkene, men ellers står det ingenting som viser hvor de kom fra. Finnes det andre som er i slekt med Knut eller Laurits Friis eller vet om deres aner? MVH Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei igjen. Jeg fikk et privat tips uten kildehenvisninger som man mente kunne være evt. foreldre til Knut og Laurits Friis. Disse var Laurits Friis og Else sørensdatter Munk. Else var datter av Søren Munk og hustru Kirsten Nilsdtr. Stygge. Kjenner noen til denne slekten? Og kan det være noe hold i dette.? Hvis Laurits Lauritsen Friis var en embetsmann i Stavanger på slutten av 1600 tallet, burde det vel være skrevet noe om opphavet hans, og hvem ville få slike jobber? Jeg finner en Søren Munk på internett og der står om han : Søren Munk. Væpner, Oslo 1552, 1553. Søren Munk væpner, erlig og velbyrdig mann, Oslo 1553, DN IV nr. 1132. Ellers finner jeg disse menneskene på siden til Per Nermo, og hvor en Lauritz Lauritzen Friis var født rundt 1657. Kan det være samme person? Her mangler 5 år og det mangler broren Knut.? Lenke Håper noen kjenner igjen noe av dette. Med hilsen Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

I Johannes Elgvin: En by i kamp, Stavanger bys historie, 1536-1814, Stavanger, 1956. side 158 omtales stiftsskriver og postmester Lauritz Friis i Stavanger. Han var gift inn i Godtzen-familien. Videre finnes Lauritz Friis i Stavanger bymanntall i 1701 (se Stavanger Museums årbok, 1951, side 124). Ellers er Lauritz Friis med i innholdsfortegnelsene til Samlinger til Stavangers historie, bind II, II og IV - men uten at jeg har sjekket hva de gir. Alle disse bøkene finner du på Stavanger bibliotek. Du vil kanskje også finne noe om ham ved å lete hos Vigerust (http://www.vigerust.net/by/stavangerkilder.html). Navnet Friis tilsier at han eller faren trolig var fra Friesland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei. Takk for gode tips. Jeg skal ta turen til biblioteket snarest. Ellers var det en ny opplysning om at Friis kunne stammet fra Friesland. Jeg har lett etter Knut Friis som var far til Karen Knudsdtr. Friis og fant derfor ut at siden onkelen het Lauritzen Friis, så het vel faren også dette, men har aldri funnet noe om han. Men det er bare å lete videre. Takk igjen for gode tips. Med hilsen Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Per Nermo

Hvis LLF er f. 1652 er han i så fall barn i Luritz Pallesens Friis sitt 'forrige' (2.) ekteskap (1648) med Inger Nielsd. Munk, etter hvem det skal ha vært skifte i 1654. Men såvidt jeg vet var det altså en sønn LLF i hans (3.) ekteskap (1655) med Else Sørensd. Munk, som 'skikkede seg ilde efter hans Død'. LPF skal ha bodd på Gjersvik i Tysnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Etter Olaf Jæger: Postmesterne i Stavanger 1652-1814, Ætt og heim, 1950, side 43 var Lauritz Lauritzen Friis i Stavanger født 8.2.1648.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvis LLF er s. av Lauritz Pallesen Friis på Tysnes så er han f. omtrent på den tiden da dennes 1. kone Birte Ottesdatter (Sparre-)Kaas døde (på Lundegård i Hardanger ?). LPF g. seg på ny omtrent 1648 med Inger Nielsd. Munk (se innl. 8). Men hvem ER LLF sønn av ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per Nermo

I innlegg 4 er det en link til 'mine' Friis'er. Korrekt link er nå (http://nermo.org/slekt/d0021/g0000045.html#I25293). Under Laurits Lauritsson Friis (f.1657) sin far Laurits Friis fører jeg en sønn Sivert (i 1. ekteskap). Denne Sivert Friis har jeg dessverre forvekslet med Sigvard Friis (ca.1600-1652), som var renteskriver (mønsterskriver?) i København. Det var denne (sistnevnte) SF som var g.m. Margrethe Pedersdatter Cheitum ! (Sigvard hadde tidligere vært g.m. Engelche Justsdatter). De barna jeg fører under Sivert Friis og Margrethe hører hjemme under Sigvard Friis og Margrethe (med unntak av Just, som vel hører hjemme i første ekteskap, der det også fantes barna Dorthe, Poul og Laurits).'Min' Sivert Friis (f. ca.1617) (til Gjersvik, Tysnes i 1651, deretter Thulstrup, Hammerum, Ribe) står dermed igjen med ektefellen Anne Knudsdatter Galt. (Noen som kjenner til barn etter disse ?)Jeg beklager denne 'blemmen' som jeg idag ble gjort oppmerksom på pr. e-mail av Bengt Eschricht, Sverige. (Web'en blir korrigert ved første høve).Er det noen som kjenner foreldrene til Sigvard Friis ? Han overtok visstnok som renteskriver i København etter Anders Christensen Friis, som døde i 1628. Anders var såvidt jeg vet bror av Søfren, som hadde døtrene Ingeborg, Maren og Anne, alle med etterslekt i Norge (på Vestlandet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Dette blir mer og mer spennende for meg. Jeg er som nevnt på jakt etter Knut Lauritsen Friis som var far til Karen Knutsdatter Friis og bror til Laurits Lauritson Friis. LLF blir nevnt som farbror til Karen i Jelsaboken, men det står ingenting om moren hennes. Er de da halvbrødre eller har de samme foreldrepar tro?. Uansett er det mange kjekke nye opplysninger her som gir gode grunnlag for ny leting. Men er ikke Knut nevnt andre steder enn som far til Karen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Du finner mer om Lauritz Palleson Fris og hans forfedre på side 299-301 og 320-321 i bind 3 av Tysnes Gards- og ættesoge av Ernst Berge Drange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Ja,nå har jeg lånt Tysnesbøkene, men jeg finner ingenting som tilsier at Lauritz Palleson Friis var far til Knut og Lauritz Lauritzen Friis. Kan dette finnes i en annen bok? Det står heller ikke navnene til Lauritz Lauritzen sine barn.mvh Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Beklager, men her var jeg vissnok litt for rask. Jeg tror ikke at Stiftskrivar og postmesteren i Stavanger hadde noen barn, siden han testamenterte Ottøy i Jelsa til niesen Karen Knutsdatter Friis. Det står i Tysnes band 3 at Palle Nilsson Friis til Lundegaard d. 1614 og konen Anna Haard d.1614 hadde barna Lauritz Friis, som hadde Store Gjersvik som hovedgård fram til 1639. Deretter finner jeg datteren Dortea Friis. Men sønnen Knud/Knut som hadde datteren Karen Knutsdatter Friis og som skal ha arvet Ottøy finner jeg ingen plass. Kan noen hjelpe meg med dette? Forhåpentligvis ligger dette 'rett i dagen for meg'. Ellers er et en spennende forhistorie på anesiden for denne familien. Håper noen 'ser hva jeg mangler' Med hilsen Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

I Sunnhordland tingbok nr. 8, fra fol. 14 a, og utover t.o.m. fol. 16 a kan du lese om Dorete og broren Lars Friis. Hun var odelsbåren til Hår og Krukows gods. Her omtales hennes sal. morbror Jon Hår,s hovedgård Store Gjersvik, og hennes sal. morbror Axel Mowatt. Der ser du at Dorete ble igjen i Norge, og oppfostret hos Axel Mowatt og hans mor fru Else Trondsdatter, da hennes familie dro til Danmark, og iallefall har broren Lars oppholdt seg en tid i Danmark. Dorete var g. m. Magnus Munch til 'ørnehoffuet' og han var formynder for Lars sine barn. Lars barn er ikke nevnt ved navn, men kanskje det finnes et register for formyndere? Det skal forøvrig ha bodd en Lars Friis i Øystese, Kvam i 1635, kanksje noen fra Kvam vet mer om ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vadskjær-Friiserne: I: Ratlof Friis ca. 1300-. II: Johan Friis.-- III: Ratlof Friis gm. Kirsten Boesdt. Høeg. Barn nr. 3.-- IV: Godske Friis gm. Bodil Olufsdt.-- V: Gamle Niels Friis gm. Karen Pallesdt. Juel.-- VI: Palle Friis gm. Agathe Lauritsdt. Vesteni.-- VII: Laurits Friis død 1617 gm. Bodil..-- VIII: Palle Friis, befalingsmann i sogn. Bodde på Skagen i DK. Halshugd 31/5 1616. Gm. Anne Johnsdt. Haar til Gresvig (Gjerdsvik ved Tysnæs krk.) i Tysnæs sogn, søndre Bergenhus amt. 2 barn-1s. og 1 dtr.-- IX: Lauritz Friis ca. 1595-1600 til Geresvig i Tysnæs sogn. 1648 til Randrup i Meddelsom herred i Jylland. 1.gm Birte Kaas (Sparre-Kaas)som levde 1648, 1 sønn. 2.gm.Inger Nielsdt., kalt Munk, skifte 1654. 3.gift 28/3 1655 Else Munk 'de skikkede seg ilde efter hans død'.-- Det står litt mere i kilden og Friisen fikk flere barn enn de som er oppgitt her. K: Mine 16 tippoldeforeldre av Olaf Raabe (1997).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Litt mere fra samme bok: Av prester ved dette navn kan flere nevnes: 1)Peder Claussøn Friis (1545-1614) i Sør-Audnedal, sønn av sognepr. Claus Friis i Egersund.-- 4)Lucas Friis, var 1690 kapellan i Karmsund prosti.--6) Brødrene Botte(1656-1724) og Jørgen Friis (1670-1724), sønner av stiftsskriver i Stavanger, Johan Peter Friis 1610-1691, var begge sogneprester, den første på Jæren, den andre i Suldal. Begge disse var i feb. 1700 til vitnemål hos stiftsskriveren i Stavanger som het Laurits Friis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

At stiftsskriveren ofte hadde kontakt med stiftets prester var en naturlig følge av hans embete. Kontakt med to av disse prestene som tilfeldigvis hadde samme etternavn kan vi derfor ikke uten videre ta som noen indikasjon på slektskap, med mindre det er helt klart at det dreier seg om en privat sak. Hvis den saken i februar 1700 som det referes til er den nevnt på s. 228 i bd. 3 av «Samlinger til Stavangers historie», står det ikke annet der enn at de to (halv)brødrene Botte og Jørgen Friis hadde vært i hans hus sammen med en person til.I et manntall fra 1701 er han ført slik: «Stiftschriver Lauridtz Friis hans famielie er hand hans qvinde med 2de Piger, som er Hans Broder og Søster Børn sambt 2de Skrif.r. Drenge 2de Pleie Børn og 1 tienniste Pige.» (Saml. t. Stvg. hist., bd. 4, s. 304). Brordatteren var vel da Karen Knudsdatter som overtok Ottøy.I «Norske Kongebrev» (bind 4, s. 35) finner vi at Laurits Lauritsen Friis den 11. mars 1686 søkte om stillingen som tollbetjent ved København tollbod etter Holger Sørensen som var død samme morgen. Dagen etter søkte han om stillingen som stiftsskriver i Stavanger, en søknad som ble innvilget dagen etter det igjen. Søknadene er skrevet i København. I følge Thomle (PHT 5 r. 3.b, 1906) var han før dette «Ekvipageskriver i Søetaten», dvs. i København. Da er det langt mer sannsynlig at han var dansk. Han er antakelig den «Lars Larsen Friis skriver» som i tiden 1674-1689 er ført som eier av Laxegade 24 i København (Ramsing: «Københavns Ejendomme 1377-1728», bd. 1), et område nær Holmen som i hovedsak var bebodd av de som jobbet der i kongens tjeneste. Det er ingen andre med navnet Lars/Laurits Lauritsen Friis i København på denne tiden, så det betyr kanskje at han var utenbys fra. Det er mange Friis-slekter i Danmark.Den 21. juli 1694 ble «Laurentius Laurentii Frisius» immatrikulert ved universitetet i København fra Stavanger skole. Denne Lauris Lauritsen Friis må være født ca. 1674-76 og kan neppe ha noen annen far enn stiftsskriveren av samme navn. I så fall må han ha vært gift mens han bodde i København, men må ha kommet til Norge som enkemann, for i 1686 giftet han seg med presteenken på Lye, Mette Iversdatter Lem, like etter at han var kommet til landet. Sønnen hører vi ikke noe mer til, så det er nærliggende å tro at han døde ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Randi Rostrup

Det har dukket opp et nytt spor som med tid og stunder kanskje kan lede til et svar på spørsmålet om stiftsskriveren i Stavanger Laurits Lauritsen Friis’ ukjente opphav. Den 17. juni 1708 var han nemlig fadder i Stavanger for Gjertrud Catharine, datteren til Iver Johansen Vandal og Ingeborg Christine Friis. Samtidig var også Karen Friis fadder, sannsynligvis datteren til hans bror Knut. Var så Ingeborg Christine Friis også en slektning? En datter eller en brordatter?På Stavanger rådstue den 30/7 1707 fikk Iver Johansen Vandal bevilgning av byens råd til å nedsette seg i byen for å undervise godtfolks barn i dansk og tysk, såvel som i skriving og regning (Saml. til Stvgr. hist 2, s. 553). Dette er nok den «Ivarus Iohannis Vandalinus» som ble innskrevet ved universitetet i København 28/9 1698 (og som dermed må være født ca. 1678) og den «Ivarus Iohannis Wandalinus» som samtidig med «Laurentius Laurentii Frisius» den 24/5 1699 tok baccalaur-graden samme sted. Den siste er, som nevnt i innlegg 19, antakeligvis stiftsskriverens sønn. Det ikke urimelig at de to kjente hverandre. Kanskje var det Laurits Friis jr. som fikk Iver Vandal til Stavanger.Den 25/5 1709 skrev biskop Bircherod følgende i et brev til stiftsskriveren Laurits Lauritsen Friis: «Eftersom en student Ifver Vandal, som jeg vist troer er eder noget paarørende og I tilforn har tilskrevet mig om, har nylig tilskrevet mig d. 18 may og begiert at blifve degn til Hielmelands præstegield i forrige degn Peder Gundersens sted, som berettes at være død, enddog mig intet endnu derom er tilmeldt fra sognepræsten eller prousten, daa vilde sr. stiftskrifver næst min helsen lade bemelte student viide, at jeg gierne vill bevilge hans begæring, at hand skal nyde det. Og naar hand vill rejse hen till sognepræsten, kand hand helse ham fra mig og lade ham viide det indtill viidere. Med kaldsbrefvet paa degne-embedet kand det beroe indtill min ankomst i visitats næst Guds bistand etc.» (Saml. t. Stvg. hist. 2, s. 279). At biskopen her omtaler Iver Vandal som «noget pårørende» til Laurits Friis, betyr at de to er i slekt eller besvogret. Mest sannsynlig er stiftsskriveren en slektning av Ingeborg Christine Friis.I bygdeboka for Hjelmeland (bd. 3, s. 293-94) fremgår det at klokkeren Iver Vandel (Vandal) bodde på Ytre Dale på Randøy, men man vet ikke hvor lenge han virket som klokker. I skattelistene er han i hvert fall å finne som klokker ennå i 1719, men han kan godt ha vært der lenger. Den neste klokkeren avla sin ed for biskopen i 1734. I bygdeboka står det at han først hadde vært gift med en Birgitte Nilsdatter i Danmark, men at ekteskapet var oppløst, og videre at han var sønn av gullsmed Johan Andersen i Ribe (skifte 1706) og Anne Cathrine Iversdtr. Vandal (Vandel), skifte 1701. Hans foreldre finnes omtalt i Personalhistorisk tidsskrift 1995:1, s. 61-62, i en artikkel om slekten Vandel (Vandal) fra Ribe. Der står det bare at de hadde fem barn som alle tok morens slektsnavn, men uten at barnas nevnt er nevnt. Ingen av foreldrene ser ut til å ha noen forbindelse til Friis, og øker dermed sannsynligheten for at Ingeborg Christine Friis var stiftsskriverens slektning og at hun er blitt kjent med Iver Vandal etter at han kom til Stavanger. Datteren deres Gjertrud Catharine fikk nok navnet Catharine etter Ivers mor. Mon da navnet Gjertrud er etter Ingeborg Christine Friis’ mor?Kirkebøkene fra Hjelmeland begynner ikke før i 1760, så der er det liten hjelp å hente. Det er heller ikke bevart geistlige skifteprotokoller fra Ryfylke for denne tiden. Det kan allikevel finnes opplysninger i tingbøkene for Ryfylke, for den som har tid til å lese gjennom dem, likeledes i fogderegnskapene. Det er også mulig at det kan finnes noen opplysninger om Ingeborg Christine Friis i forbindelse med Iver Vandals søsken, f.eks. hvis en av dem døde barnløs, slik at søsknene arvet.Det finnes bøker om flere av de danske Friis-slektene (f. eks. disse: [url="http://wgate.bibsys.no/gate1/SHOW?objd=93151925x〈=N>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest arne kvitrud

Hos Næss Hans E: Historiske dokumenter bn.3 . Stavangermanntall fra 1700-årene, Stavanger, 1967 finner en også Lauritz Friis og kona et par steder:Hustakst 1709 (side 4): avdøde Lauritz Friis hus er taksert til 250 riksdaler. Huset er på den vestre side av byen.Kopp, heste og ildsted skatt 1711 (side 21): Anna Catharina Frises, en stiftskrivers enke. Hun skatter for en tjenestejente, ett ildsted og for barnepenger.Næringsmanntall 1711 (side 54): Anna Catharina Godsen enke etter avdøde Stiftskriver Lauritz Friisis. Hun bor i området fra Torvet og de øvre gater opp til Kleivå.Næringsmanntall 1722 (side 76): Anne Chaterine Godscheisdatter, en enke og lever slett. Hun bodde i området fra Torvet og de øvre gater opp til Kleivå.I det minste enka ser ut til å ha bodd i området mellom Breiavatnet, Torvet og Kleivå, men over Øvre Strandgate. Øvre Strandgate gikk tidligere fram til Torvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hvem var Anne Cathrine Godsens foreldre? Jeg mener å huske at hun var en Jensdatter, og ikke en Godschesdatter.mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Jo da, visst var Anne Cathrine en Jensdatter, faren var Jens Sørensen Godtzen (1637-1713), sogneprest i Stavanger og moren hennes hans annen kone Anna Jensdatter Hiermann (1650-1733).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest arne kvitrud

Litt eiendomshistorie om Lauritz Friis i Stavanger:8.8.1690 (Erichsen A E: Samlinger til Stavangers historie, bind II, Stavanger, 1906, side 462) kjøpte Lauritz Friis et naust og grunn i Østervåg fra Lauritz Ditlefsens arvinger.13.7.1692 (Kiellands samlinger, Stavanger bibliotek, pakke 2 nummer 3, side 15) transporterte byfogd Barthum til skipper Lubbe Volhardatz sin del av Jon Pfeiffs våning 59 rdl 23,5 skilling. Lubbe Volchartz solgte 13.7.1692 til stiftskriver Lauritz Friis sine iboende parter for 164 rdl en ort og 14 skilling. 11.12.1692 (Kiellands samlinger, pakke 2 nummer 3, side 15) solgte flere navngitte personer sine parter i avdøde Jon Pfeiffs hus til stiftskriver Lauritz Friis. Om Jon Jørgensen Pfeiff se tema 14181 (Lenke).I 1719 (Kiellands samlinger, pakke 2 nummer 3, side 125 - med referanse til en unummerert pakke i Kristiansand stiftsarkiv) ble det betalt 1 ort 8 skilling i grunnleie til rektoren og kapellanen i Kristiansand av avdøde Lars Friis tidligere grunn. Eiendommen var i 1719 kjøpt av Herman Høyer.20.2.1719 (Kiellands samlinger, pakke 2 nummer 3) var det en almenning mellom stiftskriver Friis eiendom og Kirsten Wegners hage. Over denne – på Stranden, lå to grunner som Svend Aaelsen (?) og Peder Godkeren (?) bodde på. De lå i 1719 øde, og tilhørte Thomas Jørgensens bo. Overtas av byfogd Wallendal. Kielland har skrevet slurvete her...Så Lauritz Friis og kona har hatt eiendommer i Østervåg (1690), trolig på vestsida av det som nå er Torvet (1692) og på Straen (før 1719).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.