Gå til innhold
Arkivverket

[#29274] Daniel Meisler / Meizer / Meismann - Trondheim ca. 1771


Gjest Petter V. Næss
 Del

Recommended Posts

Gjest Petter V. Næss

Jeg søker etter noen som kjenner noe til Daniel Meisler. Født ca 1771, bosatt i Trondheim rundt århundre skifte. Skal være gift med Karen Olsdatter og fikk en sønn som het Godtfried. Godtfried bosatte seg senere hos sin sønn Daniel Henrik i Steigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Har disse noen tilknytning til Bereth Meisler 46 som er gift på Mikkelbostad i Stegen i 1801?Ellers er det en Bergitte Meisler 33 som i 1801 er gift med kjøpmann Johan Kolmem 50 i Kristiansund / Qvænes. (Tror hans navn skal være Johan Kolman)Men noen flere Meisler finner jeg ikke i 1801.Det finnes noe informasjon om Gottfried Meisler på FS, men dem har du sikkert sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter V. Næss

Jeg tror ikke disse familiene er det samme, har funnet 2 slektsgrener med navnet Meisler, og tror at Bereth sin slekt kommer fra Vågan eller Kvæfjord. Etterkommerenene etter Daniel skrev navnet sitt med Z Meizler når de kom til Steigen.Men på en annen side så er ikke Meisler så vanlig navn at en skal utelukke at det kan være samme familie.Vedr. Gottfred så vet jeg at han var snekker av yrke og bosatte seg på sønnens gård i Bø i Steigen. (selv om sønnen Daniel dy ikke oppgir han som sin far)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Hei Petter. Etterlysninger etter Meisler har vært berørt noen ganger før i forumet.Søk under Meisler å se om det kan hjelpe deg.Leter selv etter bakrunnen til Meisler navnet,da jeg har mine aner hos Beret Meisler i Steigen.Det stopper helt opp,så navnet er muligens fra Tyskland et sted,og der er det jo mange med det navnet.Men at der er linker mellom de fra Trøndelag og Steigen,det tror jeg nok.MVH Roar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Jeg har også en familie som bruker Meisler-navnet, har også sett det skrevet Meitsler. Hans Peter Arntsen Meisler, som er brorsønnen til Beret Meisler. Lenke Hans er omtalt i skifter i 1828, 1842, 1855 og 1862. Han dør i 1862 og omtales i skiftet som Hans Peter Meitsler, kaarmand, Myklebostad i Steigen. Når hans kone Elen Johnsdatter dør i 1851 omtales hans som Hans Petter Meisler, Mikkelbostad, Steigen. En av hans døtre omtales som Sesilia Bernhof Meisler, hun dør på Holkestad i Steigen i 1859.Jeg har ikke klart å finne hans far, Arent/Arnt.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

I skifter tilknyttet familien har jeg sett navnene skrevet Meitzler, Meitsler, Meisler mens i skiftet etter Gotfred brukes det Meitzner. Daniel omtales også med Meitzner i skifet. Vet ikke om denne lille forskjellen betyr at det er forskjellige slekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Hei Lars.Det stopper opp der med meg også.Har den samme slekten.Men jeg har også en Beret Meisler,født 1820,gift med Hans Thomasen,født 1820.Er denne Meisler datter av Hans Petter Meisler og Elen Jonsdatter,oppgjenkalt etter Beret Meisler født 1755,som Hans Petter bodde hos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Roar. Det er riktig. Bergitte Hansdatter Meisler, født, eventuelt døpt, 11.01.1820. Gift 1848 med Hans Thomasen. I skiftet etter sin søster omtalt som Beret Hansdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Tenkte nesten at det måtte være det. Men har ikke lagt inn noen barn på dette ekteparet selv. Mine barn er etterkommere etter søsteren Kirsten Hansdatter.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter V. Næss

Lars og Roar - jeg synes dette begynner å bli interesant. Jeg kan ikke finne noen forbindelse mellom disse to slektene, men Meisler slekta støter jeg på flere steder i Nord Norge. Imidlertid ser det ut som den slekta jeg følger, bevist har stavet navnet sitt med Z etter at de kom til Steigen, noe som kan tyde på at de ønsket å skille seg fra den 'andre' Meisler slekta. Men som jeg har sagt tidligere så er ikke navnet så vanlig at det ikke skulle være mulig å finne en forbindelse. I korte trekk er dette det jeg har om Meizler fra min side.Daniel Meisler - født ca. 1771 Var Matros i 1801, bosatt i Holstveien hus 12 i Trondheim. Gift med Karen Olsdatter. Han er også nevnt under navnet Daniel H. Meitzman (?). Daniel ble innstevnet 23/5-1798 for å skylde Kjøpmann Sternberg penger. Innstevnet 2 ganger senere i 'farskapssak' i 1801 ovenfor Piken Marlena Heyser. Han fikk en sønn som het Godfried Meisler (senere Meizler, Meitzler). I Trondheim Branntakstprotokoll av 1766 bor det en Skipper med navnet Christen Meitzler i Vaane Husene i Vår Frues Kirke Sogn. Vet ikke om dette kan være far til Daniel.Godtfried var snekker, gift med Ane Moe (kjenner ikke hennes opprinnelse). Disse fikk en sønn som de kalte Daniel Henrik (27.10.1821).Daniel Henrik, tok vistnok arbeid på Tranøy i en periode inntill han kom til Bø i Steigen, hvor han giftet seg med Anne Elisabeth Nilsdatter (f.23/4-1828), fra denne stund ser det ut som han tar navnet Meizler. Godtfried Meisler, står siden nevnt som losjerende på gården (ikke som far til husbonden).Daniel og Anne Elisabeth fikk barna; -Godtfred Anton (1855) - Ellen Anna (1857) - Bertine Sofie (1859) - Hansine Olufine (1862) Alle brukte navnet Meizler.(Men på gravstøtten til Gotdfred Anton står navnet skrevet ; Meitzner)Det ser ut til at Meisler navnet har forsvunnet fra slekten etter denne generasjonen.En artig historie som blir fortalt i Steigen er at Daniel Henrik var skipper på båt, som kom fra Trondheim. Utenfor Engeløya gjorde mannskapet mytteri, bandt han på en flåte og satte denne på sjøen. Flåten skal da ha strandet utenfor Bøstranda på Engeløya. (har ikke funnet noen holdepunketer for at det er sannhet i denne historien.)Jeg vet ikke om disse opplysningene er med å få oss videre i disse slektene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter V. Næss

Hei jeg har i ettermiddag funnet frem til noen gamle notater jeg har gjort tidligere, jeg tror ikke de nødvendigvis bringer nytt lys over opphavet til Meisler slekta - men dette er muligens 'gammelt nytt' for dere.Det gjelder Hans Petter Arentsen Meisler. f. 1787 g. 1815 d. 1861 - gift med Ellen Johnsdatter. Jeg har notert følgende om han: 14/5 - 1838 Bygselmann Hans Petter Meisler valgt til formann i i det første formannskapet med 70 stemmer. 1839-1840 Gårdbruker Hans Petter Meisler fungerer som varaordfører i samme periode blir han også menevnt som Bygselmann og Skipper. 1843 Huser en kvinne på legd (er med i legderunde) 9-19/11. Mars 1847 Hans Petter Meisler er nyvalgt medhjelper i ledelsen av Fattigveset. Nov. 1857 Hans Petter Meisler lot oppføre den første Rodestuen (Skolebygningen). 1860 Peder Meisler Myklebostad er medlem av Skolekommisjonen.Hans Petter Arentsen Meisler hadde 8 barn av disse er tre kjent for å benyttet navnet videre: - Peder Johan Meisler Hansen f. 20.1.1822 gift i 1859 med Johanna Bertine Ellingsdatter - Cecilia Bernhof Meisler - bodde på Holkestad døde i 1851 - Bergitte Meisler Hansdatter f. 11.1.1820 d: 1866 gift i 1848 med Hans Røst Thommasen. De fikk igjen 3 barn bl.a. en sønn som benyttet Meisler navnet. Hans Peder Meisler Hansen f. 17.2.1854. (Hans navn er også skrevet som Maisler)Når det gjelder opphavet til Hans Petter Arentsen Meisler, har jeg tidligere reonert som følger:Siden jeg ikke har funnet fødestedet oppgitt hvor han var født, har jeg gått ut ifra at han var født på Myklebostad, men til tross for at Arentsen kan komme både fra Arent og Arne, har jeg kun funnet 1 som kan passe inn som hans far og det er Arent Olsen f. 1753, med Ole Jensen f. 1725 og Maren Arentsdatter f. 1727 som foreldre.. Marens far er Arent Olsen f. 1702 som var klokker.Når du Lars nå sier at Hans Petter Arentsen er brorsønn til Beret Meisler, så stemmer teorien min ovenfor forutsatt at han var brorsønn til mannen til Berit, Peder Olsen, siden han er bror til Arent.Dette løser ikke problement med hvor Berit Meisler har navnet sitt fra eller forbindelsen mellom Berit og Hans Petter.Vet ikke om jeg forvirret diskusjonen mer nå.Men kanskje Astrid faktisk har nøkkelen i sitt innlegg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter V. Næss

Astrid : Jeg har bare en Berit Meisler i mine notater og hun er født i 1755 giftet seg med Peder Olsen (f.1750) i 1787. Hans andre ekteskap,og disse bodde på Myklebostad i Steigen. så det utelukker vel at hun er gift i Kristiansund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørg Folkestad

Jeg vet ingenting om Daniel Meisler, men er selv etterkommer etter Erich Andreas Metzler.Fra Statsarkivet i Bergen fikk jeg i 1994 opplyst at da Erich Andreas tok borgerskap i Bergen i 1750, kobbersmed, oppga han å være født i Bergen. Men han finnes ikke i statsarkivets register til kirkebøkene. Den Bergitte Mesler som Astrid Ryen omtaler er datter av Erich Andreas i hans andre ekteskap. Han har 1 sønn fra første ekteskap og fire barn fra andre, de to siste barna er født i Kristiansund, dit han flyttet en gang mellom 1762 og 1768. Det skal bli spennende nå å se om 'min' Erich Andreas Metzler er i slekt med din Daniel Meisler eller om vi har å gjøre med flere slekter. Jeg har nå nesten gitt opp å lete etter 'min'. vennlig hilsen Asbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter V. Næss

Hei Asbjørn - dette var oppløftene for meg, da jeg nå fikk bevis for at Metzler navnet kanskje kan knyttes til Daniel. Vi har jo også en skipper Christen Meitzler i Trondheim som kan være bror/sønn e.l. til din Erich Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Det er i alle fall skifte etter snekker Gotfred Meitzner, åpnet 26.05.1876 på Skagstad i Steigen.Arvinger barna Daniel Meitzner, Bø i Steigen, Oluf Meitzner, død, Bergen, Anna Iverine Meitzner, Bergen og Karl Meitzner, Kristiansund. I tillegg barnebarnet Hans Oluf Meitzner, Bergen, 15 år.For meg ser det ut til at skillet i navn går mellom slekten Meitzler/Meisler og Meitzner.Ellers står det i folketellingen at Hans Petter er brorsønnen til Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter V. Næss

Hei Lars, jeg tror du har helt rett i at det er et skille mellom disse slektene opprinnelig men pga av den fonetiske likheten er blitt landet sammen.Ellers er det muligens ett spor at Daniel Henrik sin bror i Kristiansund. Asbjørn har allerede sporet slekten til Kristiansund fra en annen kant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Jeg er ikke overbevist om at den Asbjørn har funnet kommer fra samme slekten. For her snakker vi om enda en variant av navnet, Mesler/Metzler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Navnet Meitzner ser jeg ved søk på nettet også kan knyttes til en militærslekt. Blant annet Baltzer Meitzner som døde i 1718.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter V. Næss

Jeg minnes at jeg en gang har notert meg en Meitzner e,l, som var soldat på Voss - skal prøve å finne dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter V. Næss

Har prøvd å forfølge Skiftet etter Gotfred Meitzner og barnebarnet Hans Oluf Meitzner, Bergen, 15 år.Og i folketellingen fra 1865 finner jeg en Hans Oluf Meisner, selv om alle søsknene benytter familienavnet, finner jeg ikke dette hos foreldrene, kan dette være fosterforeldre? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Se litt nøyere så ser du at han står oppført sammen med sin mor, Severine Marie, som er datter av Ole Salvesen, opprinnelig fra Kragerø.I gravlagte i Bergen 1811-1886 er det også flere barn av styrmand Hans O. Meisner som dør. Når datteren Olufine Marie dør 12.03.1863 står det at faren er avdød skipper Hans O. Meisner [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=1301begr&sokpostnr=11#a0>LenkeOg ungkar og matros Hans Oluf Meitzner gifter seg 11.06.1854 i Nykirken med pigen Severine Marie Salvesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Jeg vil tippe at Anne Iverine født 1854 er samme som Anne Severine som er med i 1865-tellingen sammen med Hans Oluf. De andre barna fra ekteskapet er døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.