Gå til innhold
Arkivverket

[#29275] Guttorm Bergsveinsson, omkr. 1300, - hvem var det?


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Iflg. en side på nettet, som referer til Adelsprosjektets skrifter 3: Benkestokk-seminaret, Meløy 14.-15. august 1999, skulle Torgaut Jonsson (Smør) ha vært gift med Gjertrud Guttormsdotter (Guttorm Bergsveinssons ætt).Jeg formoder da at nevnte Guttorm Bergsveinsson da var Gjertruds far? Men jeg ser ingen henvisning til ham i oversikten over ætter i Adelsprosjektet, og finner ham heller ikke nevnt (i sammendraget i det minste) i DN. Så hvem var han?Tidligere har jeg sett at Torgaut Jonssons svigerforeldre skulle være ridderen Guttorm Eiriksson (f. omkr. 1285, d. ca. 1349) og Elin Olavsdtr. Noen på nettet har 'podet' disse to inn på Guttorm Bergsveinsson, slik at denne nå skulle være gift med en datter til Guttorm og Elin. Blir ikke dette problematisk rent kronologisk? Og hva er evt. kildegrunnlaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Vil ikke berget komme til Muhammed, får Muhammed komme til berget.I ovennevnte rapport fra Benkestokk-seminaret, på s. 26, står det altså en tavle 7, kalt 'Slekten Smør (leopardhode under sparre) og Evje-ætten'. Her er Torgaut Jonsson gift 2) med 'Gjertrud Guttormsdotter (Guttorm Bergsveinssons ætt)'.Da er spørsmålet: Er dette en trykkfeil? Denne tavlen står i en del av rapporten som er forfattet av Tore Vigerust, derfor burde vel han kunne svare på dette?Jeg har som sagt ikke funnet noen Guttorm Bergsveinssons ætt blant Adelsprosjektets navn, men derimot Guttorm Eirikssons ætt.Så sent som i artikkelen til Geir Leistad, 'Nesøya og Nesøygodsets eiere i middelalderen og tidlig nytid' (1997), er nevnte Gjertrud Guttormsdatter ført som datter til nettopp Guttorm Eiriksson.Guttorm Bergsveinsson er der ført som sønn av Guttorm Eirikssons datter Gudrun og Bergsvein Bårdsson. Denne Guttorm Bergsveinsson skal ha dødd ung og barnløs. - Eller? Dersom nye opplysninger om dette skulle ha kommet frem, kunne det ha vært fint å få rede på dette. I motsatt fall antar jeg at Gjertrud Guttormsdatter fortsatt er datter til Guttorm Eiriksson.Og dersom det fortsatt ikke kommer noen respons, må jeg anta at 'den som tier, samtykker'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hei, jeg så ikke dette innlegget før nå nettopp. Selvsagt dreier det seg om en trykkfeil (sammenblanding) fra min side. Det gikk veldig fort unna får 5,5 år siden. Rapporten ble jo trykt før seminaret, ikke etter. Takk for rettelsen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er forresten mange gamle adelsslekter som ikke er med i slektsoversiktet på min webside. Sikkert hundrevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk, Tore. Da er det problemet ute av verden.Nei, jeg tror vel ikke at du har listet opp alle adelsslekter, men i og med at Gjertrud Guttormsdatters far var ført som han ble, at han altså representerte en bestemt ætt, regnet jeg med at han burde finnes på listen. (Og det gjorde han jo i og for seg også, bare med patronymet Eiriksson).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.