Gå til innhold
Arkivverket

[#29280] Ole Joensen,Steigen


Gjest Roar Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Paulsen

Ole Joensen,født 1723,gift med Maren Arntsdatter,født 1727,Myklebostad,Steigen.Jeg søker dødsår for Ole og om mulig det som er å finnes om hans forfedre.Og om mulig forfedrene til Maren slik at jeg kan få bekreftet det jeg har fra før.MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri A. Baklid

Finner følgende på Family Search;Maren ARNTSDATTER Event(s): Birth: 1727 Mokkelboestad, Nordland, Norway Christening: 4 May 1727 Stegen, Nordland, Norway Death: 14 Dec 1794 Mokkelboestad, Nordland, NorwayParents: Father: Arnt OLSEN (AFN: N54J-SR) Mother: Ingeborg HARTVIGSEN (AFN: N54J-TX)Marriage(s): Spouse: Ole JOENSEN (AFN: PFK6-MG) Marriage: 3 Dec 1749 Stegen, Nordland, NorwayPå FS finner du også 'stamtavla' til Ingeborg Hartvigsen. Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Jeg har sett denne stamtavlen til Ingeborg,men vet ikke om jeg vil gå god for den.Har vært inne på mange hjemmesider for å få bekreftet/avkreftet denne stamtavlen,men ingen har den hos seg.Er det noen som kan bekrefte/avkrefte denne stamtavlen.Jeg synes det er noe som ikke stemmer helt når jeg sammenligner med andre anetavler.MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

I skiftet etter Ingebor Hartvigsdatter på Michlebostad i Engeløy 03.10.1774 står Arnt Olsen oppført som ektemann, død. Hennes forrige ektemann. Barna som nevnes er Hartvig Arntsen, Bøe i Engeløy, Hans Arntsen, styrmand, Løvøen, Maren Arntsdatter, Michlebostad, datter av avdøde, enke, Ingebor Arntsdatter, datter, død. Berithe Margrethe Arntsdatter, Røsnes, Øllegaard Arntsdatter, Stor Sæther, Ellen Arntsdatter, Uhre i Hoel og Anna Sophia Arntsdatter, Michlebostad. Dette er barn fra første ekteskap med Arnt. Videre følger Nils Nilsen, 21 år og Arnt Nilsen, 17 år, barn av andre ekteskap. Det er videre også oppgitt barnebarn av avdøde.Også ved skiftet etter Arent Olsen opptrer de samme barna, han var klokker. Når det er skifte etter faren i 1755 er Maren gift og myndig. Myndige er også barna Hartvig, Hans og Ingeborg. Beret er 24 år, Øllegaard er 22 år, Ellen er 14 år og Anne Sophie er 9 år.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Hei Lars.Det er ok det du skrev.Det som jeg har problem med er å linke foreldrene til Ingeborg Hartvigsdatter.I FS står det at foreldrene til Ingeborg er Hartvig Hartvigsen og Berthe Margarethe Jentoft.Denne linken finner jeg ingen annen plass,finner inget sted som nevner henne som datter av de to.Kan noen bekrefte gestalten i dette for meg.MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Ta en titt på siden til Simon Ellefsen: http://www.nose.dk/Norge/jentoft.html Der finner du Ingeborg og hennes foreldre. De er en del av Jentoft-slekta.Det er også skifte etter Hartvig Hartvigsen, åpnet 15.10.1725. Der det blant annet står: Ektefelle: Biritta M Jentoft. Meget agtbar og welfornemme. Av boets innhold kan nevnes en kande på 3 dreide knapper, bærer merket Christopher Graae. Arvinger som nevnes er enken, madam Biritta Margaretha Jentoft, med Hr. prost Arent Hartvigsen som verge.Barn som omtales er: Hartvig Hartvigsen, Stoche i Tjeldsund, welagte...., Hans Hartvigsen, Møchlebostad, myndig, Christopher Hartvigsen, Møchlebostad, 17 år, Christen Hartvigsen, 14 år, Maren Hartvigsdatter, Helnes, gift med Peder Olsen, Ingebor Hartvigsdatter, 23 år, Margrethe Hartvigsdatter, 10 år.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Tahh for det Lars,da fikk jeg bekreftet den anerekkefølgen.Men jeg vil tilbake til Ole Joensen,vet noen noe der.Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Det er skifte etter Ole Joensen, Danemann, Miklebostad, Engeløy, åpnet 01.10.1767. Ektefelle Maren Arentsdatter. Barna er Peder Olsen, Jon Olsen, Arnt, Samson, Ingeborg og Maren. En bror er Peder Joensen, Saure i Lødingen, opptrer som formynder for barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Hei Lars.Angående bygdebøker for Steigen,hvor får jeg kjøpt de.Har sendt mail til Steigen bibliotek om hjelp,men de svarer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Det enkleste er vel å låne inn til ditt eget bibliotek. Mener å huske at det som finnes er veldig gammelt. Men det er mulig at en annen bruker av debattforumet, Steinar Olsen, kan hjelpe deg. Regner med at du kanskje finner noen andre også som kan hjelpe deg her: http://sa.disnorge.no/Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flemming Udbjørg

Hej Roar.Jeg har set din efterlysning efter forfædrene til Ole Joensen g.m. Maren Arentsdatter.Jeg har kigget i bogen Slekter og Gårder i Steigen Prestegjeld, hvor jeg finder dette, som vedrører begge ovenstående:Myklebostad:1. Hartvig Hartvigsen, prestesønn, født 1664, gift 1695, død 1725 - gift med Berete Margrete Jentoft født ca. 1678. 1.1. Hartvig 1698 d. 1735 1.2. Maren 1700 d. 1758 – se 2. 1.3. Hans 1702 d. 1745 1.4. Ingeborg 1705 d. 1774 – se 4. og 5. 1.5. Christopher 1708 d. 1780 1.6. Kristian Hveding 1710 d. 1784 1.7. Margrethe 17163. Peder Olsen gift med Maren Hartvigsdatter (1.2) 3.1. Maren 17224. Jens Andersen gift med Ingeborg Hartvigsdatter (1.4) f. 1705, d. 1774 4.1. Kiersten 17255. Arent Olsen, klokker, f. Røsøy 1702, d. 1754 gift med Ingeborg Hartvigsdatter (1.4 og 4) f. 1705 5.1. Maren 1729 (9)9. Ole Jensen (bemærk Jensen ikke Joensen) (Røsøy 8.1.) født 1725 gift med Maren Andersdatter (5.1) 1727 (her er en aldersdifference) 9.1. Peder 1750 9.2. Joen 1752 9.3. Arent 1753 9.4. Ingeborg 1755 9.5. Anders 1757 9.6. Maren 1759 9.7. Ellen 1760 9.8. Samson 1764Røsøy:8. Jens Stephensen (Stor Seter 3) 1697, gift med Anne Olsdatter 8.1. Ole 1725 (Myklebostad 9) Stor-Seter:3. Stephen Stephansen gift med Siren Torbersdatter 3.1. Jens (Røsøy 8) Jeg håber, at det er til hjælp/Flemming

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Finner skifte etter Anne Olsdatter, gift med Jens Stephensen på Røsøen, åpnet 03.06.1755. Jens var annes andre ektefelle. Det er nevnt to barn, Nils Olsen, Moen i Steigen fra første ekteskap og Arnt Olsen, Røsøen. Her finnes ingen Ole. Finner ikke skifte etter Jens Stephensen. Heller ikke etter Stephen Stephensen eller de andre som er nevnt på Stor-Seter.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Hei Lars.Ja da er jo vi tilbake til statusq igjen.Er bygdebøkene ikke lenger en sann kilde.Jeg antar at det som står i et skifte og som er nedskrevet må være en sannhet,men vi som forsker på våres slekt og er som nybegynnere å regne og ikke har adgang til diverse skifter,men kun bygdebøker,hva skal vi tro når vi får forskjellige opplysninger,jeg må si jeg blir litt forvirret.Så kan noen oppklare dette med Ole Joensen så hadde det vært svært fint.Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Du skal nok ikke ta bygdebøker for en sannhet. Skiftene for Salten, der også Steigen legger, finnes å få kjøpt på Cd. Et problem i forhold til Steigen er at ministerialbøkene mangler for tiden 1728-1747. Så det vil bli vanskelig å finne en del info der. Men det bør være mulig å låne inn kirkebok for vielser i 1749 for å se om det kan stå noe mer der om hvor Ole Joensen kom fra. Kirkebøker kan du låne inn på mikrofilm til ditt nærmeste bibliotek. Det bør også kunne være mulig å finne hans fødsel i kirkebøkene. Men vi vet jo ikke om han var fra Steigen før kirkeboka er sjekket for informasjon.Skal også huske på at avskrivningen av skiftet kan inneholde feil. Så det aller beste er jo å se på orginalen selv.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

I dette skiftet som du nå nevner til sist,så finner du ikke noen Ole nevnt i skiftet etter Anne Olsdatter,men derimot en Arnt Olsen,kan det være den Arnt Olsen som er gift med Ingeborg Hartvigsdatter,han var jo fra Røsø,så det stemmer jo.Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.