Gå til innhold
Arkivverket

[#29284] Foreldre til Arent Christian Steenberg


Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe Tove Røed

Arent Chr. Steenberg er født 1770 i Kongsberg og gift 29.4.1791 med Anna Elisabeth Dorthea Møller (Müller) iflg. FS. Søker foreldrene (og gjerne videre bakover) til Arent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Her gifter Arnt og Anne seg [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100162109335&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke , her er deres datter Justine Lenke og her Lenke med faddere Lenke , her er Arnt med Justine i 1801 Lenke og her er skiftet etter Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei Tor. Her var det en god del jeg ikke hadde fra før. Tusen takk. Bl.a.fadderne. Men der var det ikke noen kjente navn fra familien ellers. Merkelig, det var jo ganske vanlig med foreldre og søsken som faddere. Tenkte det endelig skulle være mulig å finne foreldrene hans. En annen sak jeg lurer på er denne notisen ved dåpen: kommer her ved fra Kongsberg, i Comand.Capt. Baard deres dotter Justine. Så vidt jeg vet er det ingen Baard i umiddelbar nærhet. En ny nøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Etter å ha undersøkt litt mer, har jeg kommet fram til flg: Anna Elisabeth Dorthea Mûller (Møller) var først gift med Andreas Frideric Finne 1.10.1782.(Se også innlegg 29286) De fikk tvillingene Dorthe og Justine Finne i 1785. Men så kommer Arnt Christian Steenberg inn i bildet. De gifter seg 29.4.1791 og får datteren Justine. Arnt er ca 10 år yngre enn Anna Elisabeth og skomaker. Jeg vil tro det ble regnet som en messallianse i det kondisjonerte Porsgrunn, og at det var derfor ingen i familien stilte opp som faddere ved Justines dåp.Anna Elisabeth dro, ikke bare fra mann,men også fra sine barn. De er med sin far inn i hans nye ekteskap med Jacobine Bowman Herlofsen som han fikk mange barn med.I 1801-tell. sitter han som Strandsidder og Sorenskriver i Nedenæs lehn. Så var det Arnt igjen: I1801-tell. er han enkemann med datteren Justine. De hadde en sønn også Jørgen Arntsen Stenberg, døpt 23.1.1797 og hvor ble det av ham? Arnt står oppført som far til Anne Catrine Arntsdatter Stenberg f.17.3.1799 Drammen som han har med Berte Maria Samuelsdatter.Men de gifter seg ikke,hun står oppført som ugift med datteren i 1801-tell. Derimot står Arnt oppført som gift med Ane Elisabeth Viiats den 18.1.1805 i Bragernes i FS. Mistenkelig navnelikhet med Anne Elisabeth,men årstallet og det rare etternavnet, som jeg ikke finner andre steder enn i FS får en jo til å lure. Takknemlig for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Per Nermo

Kan 'Viiats' være feil-lest for 'Wright', som var morsnavnet til Arnts 'første' kone ? Men i så fall virker det jo rart at han er enkemann i 1801, man skulle jo tro at kona Anna Elisabeth Dorothea Møller da måtte være død (helst før 1799, da han får barn u.e.). Kan Arnt ha vært g. en gang før 1791 også ? Ble AEDM skilt fra sin første ektemann (A. Finne) (rundt 1787?) ?Finne's 2. kone er vel d. av Stian Herlofsen og hans 2. kone Jacobine Jamesd. Bowmann i Kolbjørnsvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Jeg var, som snarest hjemme en tur og benyttet anledningen til å gå på Deichman og sjekket kirkeboka for Bragernes 1805. Og det står oppført: Skomager Arnt Christian Ste(e)nberg og enkefru(tror jeg det står) Ane Elisabeth Viiati. Slik så iallefall etternavnet ut for meg. Det kan også være Vüats eller Vüati, men jeg kan ikke finne noe som stemmer. Jeg har også kontaktet arkivet i Kongsberg som var så snille å finne fra til skiftet etter Anna Elisabeth. Jeg var jo litt stuss over at det ikke var nevnt andre barn enn Justine i skiftet,men arkivet sier at det ikke er nevnt andre enn Justine og hennes far. Det virker jo som om de to andre barna er helt avskrevne, også i og med at hun døper sitt nye barn for Justine. Jeg vil tro at AEDM ble skilt fra Finne, men det vet jeg ikke hvor jeg skal få verifisert. Noen som aner? Om Arnt har vært gift før 1791? Tja - han er jo født i 1770 så det er vel lite sansynlig,men hvem vet. Foreldrene til Finnes annen kone er de samme som jeg har funnet. Ja også var det opphavet til den gode Arnt da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Når Jaob Pedersen Møller og Justine Henriksd. Wright trengte kgl. bevilling for å g. seg i 1759 tyder det jo på at de var i slekt (i 2. el. 3 ledd ?). Kjenner man til dette ev. slektskapet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Jeg kjenner ikke noe til at foreldrene til Anna Elisabeth var nærskyldt, det har jeg ikke tenkt over. Det var jo vanlig med kongelig bevilgning dersom noen giftet seg uten å ha vært forlovet først. Jeg leter jo etter opphavet til Jacob Pedersøn Müller også, så jeg må vente til han er på plass. Justine Wright og Jacob Müller giftet seg 4.1.1759 og fikk Anna Elisabeth i 1760. Hun ble døpt 1.3.1760. Alt iflg. Anders Baars kirkebok fra Solumsslekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Fadder for Anna Elisa(beth Dorothea?) i 1760 var bl.a. morbror Lars Wright og (farbror?) Jørgen Møller. Det kan virke som det også fantes en Anna Elisabeth Dorothea Jørgensdatter Møller (f.ca.1754), som da antakelig er kusine av 'vår' (g. Finne og Steenberg). Siden det også fantes en Dorthea Møller f. 1773 (g. Jochum Hansen With) kan man fristes til å tro at Jakob's far Peder Møller var gift med en Dorthea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Den eneste Anna Elisa Møller fra 1754 (Kongsberg) jeg kan finne er fra FS. Far Jakob Møller,mor Jacobine Wright. Hun står oppført som gift med Andreas Fredrik Finne så det er nok samme damen. Eller har du funnet henne noe annet sted? Det var forøvrig en interessant tankerekke du kom med. Jeg ser jo at vi har fått inn en Jørgen Müller i fadderrekken. Vi har en Inger Jørgensdatter også. Det er vel kona til Lars Wright vil jeg tro. Men det må sjekkes noen data først - rent bortsett fra å holde tunga rett i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Det virker umiddelbart som om det er slik,ja!! Men det har dukket opp noe merkelig med Justine også.... Iflg.'Slekt Liv og Svein' skal hun ha levet fra 1725 - 1764. Iflg.samme kilde har hun fått sønnen Hans 1763. Men så kommer det... Iflg.1801-tell. har Hans en søster boende hos seg - Helvig Cathrine Møller som skal være født ca.1768. Altså fire år etter morens død.Her må det være noe som ikke stemmer! Men hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Minken

Ja, det kan jo være flere forklaringer. Dødsdatoen kan være feil. Helvig-Cathrine kan være barn i et mulig ekteskap nr. 2 – eller disse to er ikke barn av Jacob Pedersen Møller. Merk at Leif Biberg Kristensen har dem i sin slektsdatabase med foreldre ukjent.Jeg tror imidlertid at det er mer feil her. Jeg tviler sterkt på at den Anne Elisabeth Jørgensdatter Møller som giftet seg med Arent Christian Steenberg er identisk med Anne Elisa Møller, datter av Jacob Pedersen Møller og Justine Wright. Ved giftermålet i Kongsberg i 1791 er hun kalt Jørgensdatter og ikke Jacobsdatter. Det kan være en feilskrift eller feillesning, men merk at hennes eneste sønn døpes Jørgen. Merk også at Andreas Fredrik Finne i ekteskap nr. 2 har en datter f.1791, kalt Anne Elisa. Det var skikken at eldste datter i det nye ekteskapet skulle kalles opp etter den avdøde kona, men en fraskilt kone ble neppe oppkalt. Andreas Fredrik Finnes ekteskap nr. 2 ble ifølge FS inngått i Arendal i 1787. Jeg vil anta at Anne Elisa Jacobsdatter Møller døde noen år før det og at Anne Elisabeth Dorothea Jørgensdatter Møller er en annen, kanskje en kusine.Jeg tror det er lurt å sjekke følgende originalkilder:1.Vielsen i Kongsberg 1791. Kanskje står det noe om hvor Anne Elisabeth Jørgensdatter Møller kom fra. Alderen kan også være oppgitt.2.Anne Elisabeth Dorotheas begravelse, trolig i Strømsø 1797-1799. Her kan alderen være oppgitt.3.Andreas Fredrik Finnes giftermål nr. 2 i Arendal 23.10.1787. Her vil det stå om han var enkemann ved ekteskapsinngåelsen.Ved søk på Kongsberg i FS fant jeg en Arent Christian døpt 26.5.1769. Farens navn er Anders Jonsen, morens navn er ikke oppgitt. Det kan være din Arent Christian. Også her bør originalkilden sjekkes.mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei Anne! Tusen takk for godt utført arbeid. Du kan tro jeg har lurt selv mange ganger, men når man bor flere steder er det ikke alt av papirer man har med seg rundt. Det er derfor litt vanskelig å sjekke ut alt man har undersøkt. Med hensyn til Jacob Pedersøn Müller og Justine Henrichsdatter Wright: Hverken 'Solumslekt' eller slekt 'Slekt Liv og Stein' har flere barn etter dem enn Hans 1763. Riktignok står Helvig-Cathrine som inneboende hos Hans i Solumslekt.Det refereres til 1801-tell. Det var slik jeg fant henne. Men under døpte i Solum 12.3.1762 står, riktignok dårlig lesbart, Henrich Vright.På FS står det far:Muller mor:Justine Henricsdr.Og han står der oppført som Wright Muller. Det ser ut til at han flyttet til København, giftet seg med Anna Marie Steen i 1795 og fikk 3 barn: Jacob Justin 1798, Jens Steen 1800 og Justine Elise 1802. Han arbeider som bokholder ved fattigvæsenet i København. Anna Elisa(beth) finner jeg, som du også har sett ved flere anledninger i FS.og ved vielsen til A.F.Finne 1782 i Solum. Men det er en salig blanding som det er lett å gå seg bort i: 1.Anne Elisabeth Jorgensdr.Moller g.m.Arent Christian Steenberg 29.4.1791 i Kongsberg FS 2.Anna Elisa Jacobsdr.Muller 1.3.1760 foreldre: Jacob Muller og Justine Wright FS 3.Anne Elise Moller about 1754 spouse A.F.Finne 1.10.1782 - Foreldre: Jacob Moller,Jacobine Wright. I 1801-tellingen sitter Arnt Steenberg som enkemann igjen med en datter:Justine f.1793 (sønnen Jørgen ser ut til å ha dødd tidligere). Ved datterens vielse med Syvert Hansen fra Stadsbygd, står hun oppført som Justine Wright Steenberg.Forlover ved vielsen er Gulbrand Winther.Ellers ser det ut til at Arnt Steenberg fikk borgerbrev 15.12.1794.Ja det er hva jeg har, på papiret og oppe i hodet; som dagt det er lett å gå seg bort. Tusen takk, ennu engang! mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Per Nermo

(Innlegg 11): Inger Jørgensdatter (g. Lars Wright) heter Wesseltoft, og levde 1734-1774.(Anne, innlegg 14:) (Ref. mitt spm. i debatt 24894) Jeg ser jo her at Anne Elisabeth Møller skal være innført med 'Jørgensdatter' ved giftermålet i 1791, men det virker fremdeles uklart for meg hvem egentlig er hennes far (Jacob eller Jørgen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Kathe Tove Røed

Siden det ble endel løse tråder hengende her, vil jeg prøve å samle noen selv om det har gått en tid. Jørgen Pedersen Møller ca. 1724-19.4.1782 ble gift 5.2.1765 i Skien med Pernille Pedersdatter f.1737-8.5.1782. Barn: Ane (Jørgen Møllers datter Ane) døpt Skien 20.4.1765 - død Tangen Strømsø 23.1.1797. I skiftet datert 8.5.1802 kalles hun Anne Elisabeth Møller. I kirkeboken står oppført at hun døde i barsel og ble begravet samme dag som sønnen Jørgen ble bragt til kirken, 27.1.1797 Ved vielsen 29.4.1791 i Kongsberg står oppført Skomager Arent Christian Steenberg og pigen Anne Elisabeth Jørgensdatter Møller. Øvrige barn:Skomager Arent Stenbergs hjemmedøpte sønn Andreas Jensen 1792,Kongsberg. Skomager Arnt Sternbergs og hustru Anna Elisabeth Dorothea Møllers datter Justine Wright 1794, Strømsø - pluss Jørgen 1797. Jørgen Pedersen Møller og hustru Pernille hadde også disse barna: Peder 1767, Jacob Severin 1768, Karen og Dorthea 1773, Justine 1777 og Maren Pernille 1779. Så vidt jeg kan se av kirkebøkene står Jørgen Møllers datter oppført som Ane ved dåpen. Hun er oppført som Anna ved konfirmasjon i Skien 1779. Anne Elisabeth ved vielse og død. Det er kun ved datteren Justines dåp at navnet Dorothea også dukker opp.Skomager Anders Jonsen Steenberg f.ca.1720 - død før1790 Kongsberg giftet seg 18.5.1762 i Kongsberg med Anne Elisabeth Pedersdatter Bang f. ca. 1726 - 1791.Barn: Johanes 1763, Johanes 1765, Arent Christian 1770, Dorthe Marie 1774.Så vidt jeg har funnet ut, har Jørgen Møller 3 søsken: Jacob gift med Justine Henrichsdatter Wright (foreldre til Anne Elisa 1760)En søster Anne Christine Møller gift med Halvor Danielsen Tofte - og Karen Møller 1725-52. Da vil jeg tro vi har klart å plassere Ane-Anne Elisabeth-Anne Elisabeth Dorothea Møller hos riktig mann og med riktige foreldre. Pluss at foreldrene til Arent er på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Ut i fra det som står i dødsangivelsen i kirkeboka ser det ut til at han skal være født i juni i 1721 ell. 22. Er det noen som er flink til å tyde den slags skrift som kan finne en Anders i kirkeboka til Vang på Hedemarken for det tidspunktet? Det blir bare gjetting fra min side, selv med topp forstørrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Fant en Jon Anderssøn fra Stenberg gård også 44 år gift mann - det burde være faderen. Du har virkelig åpnet for nye studier i marken. Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Ja, det er vel meget sannsynlig. Jeg gikk inn på Stenberg som gård alene - det er muligens flere familier med samme tilknytning ser det ut til. Det er jo lite sannsynlig at det skal være 2 stk. Anders brødre, dersom navnet ikke er feiltolket fra kirkeboka (det skal man slett ikke se bort fra) Så det blir nok litt fingransking før jeg noterer navnene. Men, du verden så moro. Takk igjen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.